آفتاب
از سوی نمایندگی‌های فرهنگی ایران

جشن نیمه شعبان در خارج از کشور برگزار شد

جشن نیمه شعبان در خارج از کشور برگزار شد

مراسم جشن خجسته سالروز میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت امام زمان (عج) از سوی رایزنی‌های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور با حضور دوستداران، شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و ایرانیان مقیم برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مراسم جشن در کشورهای زیر برگزار شد:

آذربایجان

مراسم جشن میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج )ویژه ایرانیان مقیم باکو با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد نماینده ولی فقیه در آذربایجان، پاک آئین سفیر ایران، ابراهیمی رایزن فرهنگی، روسا و کارکنان نمایندگی‌های ایرانی مقیم در باکو و جمعی از ایرانیان مقیم باکو و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در جمهوری آذربایجان در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم، ابراهیمی رایزن فرهنگی ایران ضمن تبریک این روز فرخنده گفت: بنا داریم بطور مرتب مراسمی برای ایرانیان مقیم باکو مانند شب‌های شعر، فیلم و مجالس انس با قرآن برگزار کنیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ص) به نقل از پیامبر اکرم که فرموده اند: برترین عبادت‌ها انتظار فرج می‌باشد" گفت: انتظار از صفات فطری و ذاتی همه انسان‌هاست که خاص شیعیان نبوده و علمای اهل سنت نیز بالغ بر 30 عنوان کتاب در این رابطه به نگارش در آورده‌اند.

ابراهیمی در ادامه به اینکه انتظار فرج تنها مختص مسلمانان نیز نمی‌باشد، اشاره کرد و گفت: همه ادیان به نحوی با اشکال گوناگون به یک منجی در آخر الزمان اشاره کرده‌اند و به مواردی از ادیان الهی و غیر الهی اشاره نموده و سپس با قرائت شعری در مدح حضرت مهدی(عج) صحبتهای خود را به پایان رساندند.

بنگلادش

جشن میلاد منجی عالم امکان حضرت بقیه الله العظم به همت رایزنی فرهنگی ایران با حضور حسین شاهباز یکی از مدیران ارشد موسسه بین المللی سیرداب، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالقدوس، اساتید دانشگاه، دانشجویان، اندیشمندان و جمع کثیری از شیعیان و عاشقان آن حضرت در سالن زیبای اجتماعات دانشگاه Daffodil international university در داکا پایتخت کشوراسلامی بنگلادش با شکوه تمام برگزار شد.

خسروآبادی سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم، نیمه شعبان و خجسته میلاد مهدی زهرا و شب برات به تعبیر مردم مسلمان بنگلادش را یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان دانست و گسترش فرهنگ و فلسفه مهدویت را برای عصر حاضر ضروری دانست و حضرت مهدی عج را عدالت گستر جهان معرفی و اظهار کرد: ما مسلمانان باید با رفتار و اعمال شایسته خویش و پیروی از علمای اسلام زمینه ظهور آن حضرت را فراهم سازیم و امیدوار باشیم که خداوند به وعده خود عمل خواهد کرد و با دست توانای امام زمان(عج) جهان را از ظلم و جور پاک خواهد ساخت.

حجت‌الاسلام عبدالقدوس از علمای برجسته دینی در جامعه بنگلادش که تحصیلکرده حوزه علمیه قم بوده و دارای مدرک دکترای فلسفه نیز هست نیز در سخنانی با توسل به آیات قرآن و احادیث معتبر تاریخچه امامت و ولایت و تولد منجی عالم و دلیل غیبت ایشان را تحلیل و تفسیر کرد.

عبدالقدوس فلسفه ظهور مهدی (عج) و انتظار مسلمانان برای عدالت گستری ایشان را امید بخش دانست و بیان کرد:همین که انسان می‌داند بالاخره روزی ظالمان و ستمکاران به سزای اعمالشان خواهند رسید و داد مظلوم از ظالم گرفته خواهد شد، برای بشریت باعث آرامش و تسلی خاطر می‌باشد.

وی اظهار کرد: ما مسلمانان با داشتن ذخایر معنوی غنی و مطمئن، نباید منتظر باشیم که جوامع کفر و کج اندیش برای ما نسخه زندگی و سعادت‌مندی بپیچند که هرگز جز گمراهی و سرخوردگی چیزی دستگیرمان نخواهد شد ما باید به داشته‌های خودمان اتکا کنیم و راه و رسم زندگیمان را طوری ترسیم نماییم که رضای حق تعالی را به دنبال داشته باشد و خود الگویی باشیم برای جوامع دیگر غیر مسلمان، و سعادت و سربلندی را تنها از خداوند خالق طلب نماییم.

صربستان

مراسم جشن ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت امام مهدی(عج ) با شکوه فراوان در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایتخت صربستان برگزار شد.

مجید فهیم‌پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان، در آغاز این مراسم، ضمن تبریک میلاد پربرکت امام زمان (عج) درباره عزت و عظمت نیمه شعبان و خصوصیات برجسته حضرت حجت (ع) به ایراد سخن پرداخت و حضور پرشور حاضران منتظر را در چنین محافل معنوی تحسین کرد.

محمود شالویی رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان هم در این آیین با شکوه گفت: در فرهنگ دینی انتظار امری مقدس است و در فرهنگ و ادبیات فارسی موضوع انتظار و وجود حضرت حجت، فراوان مورد توجه جدی شاعران قرار گرفته است.

تایلند

در شب میلاد قطب عالم امکان، یگانه منجی عالم بشریت و عدالت گستر آل طه حضرت مهدی موعود(عج) مراسم جشن باشکوهی در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور کمالیان سفیر و نجاریان‌زاد رایزن فرهنگی کشورمان و حجت الاسلام کریمی قدوسی نماینده جامعه المصطفی(ص) در تایلند و جمعی از ایرانیان کادر سفارت و مدرسه ایرانی و مقیم به همراه خانواده‌هایشان برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام کریمی و کمالیان پیرامون علائم ظهور حضرت مهدی(عج) و انتظار از دیدگاه قرآن و عترت و دیدگاه ادیان نسبت به منجی آخرالزمان برای حضار سخنرانی کردند و پس از آن نیز نجاریان با سخنانی کوتاه و قرائت شعری در رثای حضرت مهدی(عج) سئوالتی را در خصوص حضرت مهدی(عج) برای حضار مطرح و به برندگان جوائزی اهداء شد.

سنگال

همزمان با ایام نیمه شعبان ومیلاد حضرت صاحب الزمان (عج) وبه همت نمایندگی فرهنگی کشورمان مراسم جشن باشکوهی در محل رایزنی فرهنگی با حضور ایرانیان مقیم داکار برگزار شد.

ذاکری رایزن فرهنگی در این مراسم ضمن تبریک این عید بزرگ به مهمانان، با استناد به احادیثی از امام جعفر صادق علیه السلام در خصوص وعده‌های الهی برای ظهور قائم و برقراری قسط و عدالت در جامعه بشری به ایراد سخن پرداخت.

اوگاندا

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا به مناسبت امام زمان (عج) در نیمه شعبان مراسم جشن برگزار کرد.

این مراسم پس از اقامه نماز و قرائت دعای پر فیض کمیل برگزار شد. سفیر ایران، کارکنان سفارت و ایرانیان مقیم اوگاندا میهمان این مراسم بودند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ عباس عابدی مسئول مؤسسه بلال وابسته به مؤسسه اهل البیت (ع) در سخنان خود ضمن تبریک این عید خجسته به میهمانان و آرزوی سلامتی برای وجود امام زمان (عج)گفت: بر اساس ده‌ها آیه از قرآن کریم موضوع ظهور حضرت مهدی (عج) قابل استناد است. تمرکز غالب این آیات بر بشارت به بندگان صالح و مستضعف برای بازستادن حق خود و رسیدن به قدرت و ایجاد یک حکومت واحد جهانی مبتنی بر حق و عدل و غلبه اسلام بر تمامی مکاتب و ادیان است. قرآن کریم از یک سو بیان می‌کند این بشارت در بعضی کتب آسمانی دیگر هم آمده است.

وی ادامه داد: در روایات اسلامی شباهت‌های مادی و معنوی زیادی برای امام زمان (عج) با برخی از پیامبران (ع) آمده است که بسیاری از آنها در برخی از کتاب‌ها و کتاب مکیال المکارم گردآوری شده است.

قرقیزستان

جشن میلاد مسعود ولی الله الاعظم حضرت صاحب الزمان (عج) با حضور کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در بیشکک، شیعیان آذری قرقیزستان و ایرانیان مقیم در مسجد امام علی (ع) برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ایمانی امام جماعت مسجد امام علی(ع) طی سخنانی ضمن تبریک این عید خجسته به پیروان اهل بیت (ع)و جهانیان افزود: ما معتقدیم امام غائب یک وعده الهی است که خداوند هر زمان صلاح بداند ایشان را برای رفع ظلم وستم می‌آورد.

وی افزود: موضوع امام غائب مساله‌ای است که در زمان پیامبر اکرم (ص) و علی بن ابیطالب(ع) نیز مطرح بوده چنانکه پیامبر در پاسخ این سوال که امام غائب چگونه می‌تواند مردم را هدایت کند و به مردم سود برساند فرمود به خدایی که جانم در دست اوست و مرا مبعوث کرد مردم از امام غائب سود می‌برند همانطور که از خورشید پشت ابر بهره‌مند می‌شوند.

نخجوان

مراسم جشن سالروز ولادت حضرت ولی عصر (عج) در سرکنسولگری ایران در نخجوان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور عاشقان و محبین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) انجام شد علاوه بر همکاران سرکنسولگری ، کارکنان محلی(اعم از ایرانی و نخجوانی)، مدیر- معلمین مدرسه جمهوری اسلامی و خانواده‌های آنان و بر اساس دعوت بعمل آمده، جمعی از ایرانیان مقیم و شیعیان نخجوانی علاقمند به خاندان عصمت وطهارت حضور داشتند.

اتیوپی

مراسم نیمه شعبان با شکوه خاصی با حضور شیعیان هندی، پاکستانی، لبنانی و تجار ایرانی مقیم، سفیر و اعضاء سفارت و رایزن فرهنگی و مدیر مدرسه در محل مهمانسرای سفارت جمهوری اسلامی در آدیس آبابا برگزار شد.

این مراسم پس از نماز مغرب و عشاء و با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید شروع و در ادامه سفیر ایران ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی ودر خصوص دلائل غیبت آن حضرت مطالبی بیان داشت.

سپس دوست محمد شاعر و مداح پاکستانی مقیم آدیس آبابا در وصف حضرت مهدی (عج) اشعارش را به زبان اردو و انگلیسی قرائت کرد.

همچنین مراسم دیگری به همین مناسبت در محل کنسولگری ایران برگزار شد. مولودی خوانی و مداحی توسط یکی از ذاکرین و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در منقبت حضرت مهدی(عج) انجام شد.

پاکستان(کویته)

با همکاری خانه فرهنگ کشورمان، جشن با شکوهی به مناسبت ولادت حضرت امام مهدی (عج)، وتقدیر از نفرات برتر مسابقه قرآنی با حضور سید ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ، علمای برجسته کویته، اساتید قرآنی، و عموم مردم در کتابخانه شهیدمنتظری منطقه هزاره تاون برگزار شد.

انتهای پیام

کد N335723

وبگردی