آفتاب

یک مقام عراقی: تلاش‌ آمریکا برای تجهیز نیروهای امنیتی، عراق را نابود کرده است

یک مقام عراقی: تلاش‌ آمریکا برای تجهیز نیروهای امنیتی، عراق را نابود کرده است

یک مقام ارشد عراقی هشدار داد در صورتی که آمریکا برای کمک به عراق وارد عمل نشود، بغداد برای دریافت کمک‌های نظامی به سمت ایران مایل خواهد شد . وی همچنین از حضور نیروهای ایرانی در عراق اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته‌ روزنامه‌ نیویورک تایمز این مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود، به شدت از عملکرد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در مواجهه با بحران کنونی عراق و عدم مداخله درست برای آمادگی نظامی این کشور در شرایط فوق‌العاده انتقاد کرد و گفت: من نمی‌گویم که آمریکایی‌ها برای همه چیز مسئول هستند اما آنها یک ارتش خوب تربیت نکردند و ما را بدون تجهیزات نظامی هوایی ترک کردند. از این رو دولت اوباما برای بسیاری از این اتفاقات مورد سرزنش قرار می‌گیرد.

به نوشته این روزنامه مقامات اطلاعات و ارتش آمریکا تصویری کاملا متفاوت به تصویر کشیده و می‌گویند که ناکارآمدی ارتش عراق به دلیل ضعف رهبری و عدم پایبندی نیروها به تعهداتشان بوده و تلاش‌های 25 میلیارد دلاری آمریکا برای تربیت و تجهیز نیروهای امنیتی عراق را نابود کرده است.

این مقام عراقی که از مشاوران نوری مالکی نخست وزیر عراق است، گفت که دولت عراق نیازمند تجهیزات نظامی هوایی و اطلاعاتی به ویژه از سوی آمریکاست.

وی همچنین درخصوص نقش ایرانی‌ها در عراق و حضور نیروهای ایرانی در خاک کشورش اظهار بی اطلاعی کرد.

این مشاور نخست وزیر عراق تنها به سرزنش دولت اسلامی عراق و شام (‌داعش ) برای پیشروی در شمال سوریه و عراق اکتفا نکرد و در سخنانش ترکیه را نیز به دلیل مخالفتش با حمایت عراق از بشار اسد رئیس جمهور سوریه و کردها مورد سرزنش قرار داد.

وی در این باره گفت: ترکیه خواستار برکناری بشاراسد است و اکنون آنها شاهد حمایت عراقی‌ها از وی هستند و این نتیجه آن است که من به آن معتقد هستم.

این مقام عراقی در ادامه علی رغم ابراز نگرانی در مورد پیشروی‌های شبه نظامیان داعش گفت که در مورد امنیت پایتخت کشورش و بقاء این گروه تروریستی نگران نیست. این در حالی است که این شبه نظامیان پس از تصرف موصل و تکریت اکنون راه جنوب را در پیش گرفتند. اما وی گفت که من فکر نمی‌کنم آنها ظرفیت داشته باشند باقی راه را ادامه دهند.

انتهای پیام

کد N335538

وبگردی