آفتاب
معطر در گفتگو با مهر:

داروهای گیاهی جایی در درمان بیماری‌های اعصاب و روان در اصفهان ندارد/ ناتوانی پزشکی روز

داروهای گیاهی جایی در درمان بیماری‌های اعصاب و روان در اصفهان ندارد/ ناتوانی پزشکی روز

اصفهان - خبرگزاری مهر: بدنبال عصر فناوری و ارتباطات و ماشینی شدن زندگی‌ها و به وجود آمدن اجتماعی پر استرس و زندگی‌های پر دغدغه روز به روز بر گستره بیماری های اعصاب و روان در جوامع افزوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، همپای وسعت شهرها و شهری شدن زندگی ها با رشد فزاینده بیماریهای اعصاب و روان مواجه شدیم به طوری که بر جمعیت این بیماران در بیمارستان سطح اصفهان به عنوان یک کلان شهر هر روز اضافه می‌شود و این مسئله یک امر غیر قابل کتمان است.

مردم در این سالها با این بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و این را به وضوح با سر زدن به بخش اورژانس و بستری اعصاب و روان بیمارستان نور علی اصغر، فارابی و مدرس اصفهان قابل لمس است.

با توجه به اینکه پزشکی روز و نوین در درمان بیماری‌های اعصاب و روان موفق نبوده است با فریبرز معطر، عضو انجمن بين‌المللي گياهان دارويي آلمان، به گفتگو نشستیم که درمان این دسته از بیماریها را از بعد طب سنتی و داروهای گیاهی مورد بررسی قرار دهیم.

همانطور که می دانید امروزه با روند افزایشی بیماریهای اعصاب و روان در اصفهان مواجهیم  و بر شما آشکار است که پزشکی روز در درمان این بیماران چهره موفقی از خود بر جای نگذاشته است فکر می کنید طب سنتی و جایگاه داروهای گیاهی در درمان این بیماران چیست؟

همانطور که خود نیز اشاره کردید پزشکی نوین و دارودرمانی در درمان این دسته از بیماریها موفق نبوده و در حالی داروهای شیمیایی امروزه در ردیف اول درمان بیماریهای اعصاب و روان قرار گرفته که نه تنها سبب بهبود این بیماران نشده است بلکه روز به روز وضعیت بیماری آنها را بدتر می‌کند.

پزشکان در نخستین مرحله درمان قوی‌ترین داروهای شیمیایی را برای بیمار تجویز می‌کند تا یک حالت آرامشی برای بیمار ایجاد شود در صورتی که یک حالت گیج، منگی و خواب به بیمار دست می‌دهد.

 این حالت‌ها در حالی برفرد عارض می‌شود که بیمار حالت طبیعی بدن را از دست می‌دهد و از آنجائیکه ارگانیسم بدن خیلی سریع  به این داروها عادت می‌کند پس از هر بار مصرف پزشک برای درمان بهتر از دوز قوی تر دارو استفاده به همین سبب بیمار پس از یک مدت مصرف دارو در مقابل داروها واکنش و مقاومت نشان داده و دوباره به سمت بیماری خود سوق می‌یابد.

نگاهی که امروزه پزشکی نوین به این بیماریها دارد را در طب سنتی شاهد نیستیم زیرا در آن زمان با فراگیری این بیماران به این شدت مواجه نبودیم اما نگاه شیخ طوسی و پزشکان طب سنتی به این بیماران قابل تامل است.

دیدگاه ابن سینا به این بیماریها چه بوده است؟

 روندی که هم اکنون برای بیماران اعصاب و روان مزمن اجرا و آنها را به بند و غل و زنجیر می‌گیرند همانطور که در دوران ابن سینا هم این اقدام انجام می گرفت، قبول نداشت و اعتقاد داشت که نباید این بیماران را در بند کرد و در یکجا باهم نگه و آزاد گذاشت بلکه به صورت فردی ناراحتی و بیماری آنها را رفع رجوع کرد.

نگاهی که ابو علی سینا به بیماریهای اعصاب و روان داشته است امروزه در سطح جهان مورد استفاده قرار گرفته است و داروهای گیاهی خوبی برای آرامش بخشی و بهبود این بیماران وجود دارد.

مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروزه سبب بروز هر چه بیشتر بیماریهای اعصاب و روان بر افراد شده است و عوامل اجتماعی خیلی در بروز این بیماریها نقش دارد ، طب سنتی مسایل را به شکل فراگیر نگاه نمی‌کند چون اجتماع در مسیر منظمی طی می‌شده است.

داروهای گیاهی که امروزه برای آرامش و بهبودی این بیماران استفاده می‌شود چیست؟

به  عنوان مثال داروی " علف چای " ، " بادرنجبویه " ، " سنبل طیب"  و"  گل بابونه  "  از این جمله است.

آیا داروهای گیاهی هم همچون داروهای شیمیایی پس از یک مدت مصرف، بدن را در مقابل مصرف این داروها مقاوم و واکنش نشان می‌دهد؟

داروهای گیاهی اگر چه دیر در بدن بیمار پاسخ می‌دهد اما در نهایت به بهبود و درمان این بیماران می‌انجامد زیرا که داروهای گیاهی با طبیعت بدن همخوانی و با سلول ها سازگاری بیشتری دارد و شاهد مقاومت بدن در مقابل داروهای گیاهی به ندرت شاهدیم.

باید پزشکان و بیمار در مقابل پاسخ دادن دیر بدن به داروها صبر خود را از دست ندهند و نسبت به درمان دلسرد نشوند.

چون پزشکان وبیمار به دنبال درمان سریع الجواب هستند به طور عمده به سمت داروهای شیمیایی پر عارضه روی آوردند در حالی که باید داروهای گیاهی در مرحله اول تجویز دارو برای بیماران اعصاب و روان قرار گیرد.

با توجه به اینکه گفتید هم اکنون در سطح جهان از داروهای گیاهی برگرفته از کتب بوعلی سینا برای درمان بیماریهای اعصاب و روان استفاده می کنند چرا ما هم اکنون در سطح داروخانه ها و بیمارستان های اصفهان شاهد این امر نیستیم؟

پزشکی روز ایران بسیار از غرب الگوبرداری و نشات گرفته است و در یک کلام غربی شده است و بیشتر به داروهای شیمیایی روی آورده است و برای درمان یک بیماری اعصاب و روان برای اینکه زود به نتیجه برسد از قوی ترین داروهای شیمیایی استفاده می کند و بر ای بیماری که داروهای شیمیایی را مصرف کرده است ، داروهای گیاهی خیلی قوی دیگر پاسخ اولیه را به بدن بیمار نمی‌دهد.

بیمار اگر از همان ابتدا با داروهای گیاهی تحت درمان قرار گیرد ، بهتر پاسخ می‌گیرد و عوارض آن نسبت به مصرف داروهای شیمیایی بسیار کمتر است.

فکر نمی کنید علت ناتوانی جامعه پزشکی در درمان این بیماریها و اینکه امروزه بخش های اعصاب و روان بیمارستان های اصفهان به مراکز نگهداری بیماران مبدل شده و نه درمان به خاطر این است که تنها به دارو درمانی و در فاز پیشرفته از شوک درمانی استفاده می‌کنند بدون اینکه جایی برای مشاوره درمانی و گفتار درمانی برای این بیماران باشد؟

این مبحث بسیار ارزشمند است و جای بحث زیاد دارد.

همانطور که گفته شد عوامل اجتماعی در بروز این بیماریها دخیل است به طور حتما در مرحله اول علت یابی بیماری و رفع ناراحتی از طریق مشاوره امری بسیار ضروری است به همان صورت که در کشورهای غربی مراجعه به روان شناس و روان پزشک برای ناراحتی های کوچک جا افتاده است اما در ایران وقتی گفته می شود به روان شناس و روانپزشک مراجعه کنید را معادل یک حرفت زشت می دانند.

بهتر است در مرحله اول درمان مشاوره و در مرحله بعد داروهای گیاهی برای این بیماران تجویز شود.

سخن پایانی شما برای این درمان این بیماران چیست؟

بیماری که مشکل روحی دارد نیاز شدید به محبت دارد و بسیار به توجه و علاقه خانواده و اطرافیان احتیاج دارد و این در حالی است که خانواده ها در بیشتر مواقع از این موضوع  بی‌اطلاعند و یا از آنها دوری می کنند یا صحبتی می کنند که سبب ناراحتی بیشتر آنها می شود.

گفتگو : عاطفه قلع ریز

کد N335491

وبگردی