آفتاب

روحانی: مواردی بوده که با اوباما نامه‌نگاری کرده‌ام

روحانی: مواردی بوده که با اوباما نامه‌نگاری کرده‌ام

مسأله اولی که اشاره کردید؛ درباره لشکر بیکاران یا همان جوانان عزیزی که بیکارند و تعدادشان هم کم نیست و اکثراً تحصیلکرده‌اند، باید بگویم که اتفاقا یکی از راه‌های اشتغال، به نتیجه رسیدن این مذاکرات است.



در ادامه نشست خبری حسن روحانی، خبرنگار لس‌آنجلس تایمز پرسید: عده‌ای از کسانی که دل‌نگران سیاست‌های شما هستند، معتقدند اگر مذاکرات به نتیجه‌ای هم برسد، نتیجه‌ای برای اشتغال لشکر بیکاران ندارد و از سوی دیگر شکاف طبقاتی را بیشتر خواهد کرد. همچنین گفته می‌شود یکی از اصحاب کلیسا پیامی از طرف رئیس‌جمهور آمریکا برای شما آورده است؛ اگر چنین است توضیح بفرمایید؟

روحانی در پاسخ به این پرسش، ابتدا به شوخی گفت" ان‌شاءالله که دو تا سوال نپرسیدید!

وی ادامه داد: مسأله اولی که اشاره کردید؛ درباره لشکر بیکاران یا همان جوانان عزیزی که بیکارند و تعدادشان هم کم نیست و اکثراً تحصیلکرده‌اند، باید بگویم که اتفاقا یکی از راه‌های اشتغال، به نتیجه رسیدن این مذاکرات است. اگر تحریم‌ها برداشته شود، سرمایه‌گذاری روان‌تر خواهد شد. بیکاری با وام دادن حل نمی‌شود، بلکه با رشد اقتصادی حل می‌شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در شش ماه اول سال ۹۱ رشد اقتصادی ما منفی ۵.۸ درصد بوده است که در شش ماهه دوم به منفی ۶.۷ درصد یعنی نزدیک منفی ۷ درصد رسیده بود. در سال ۹۲ ما نیز خیلی دلمان می‌خواست که رشد اقتصادی منفی نباشد اما در شش ماه اول که منفی بود و احتمالا در شش ماه دوم هم به مثبت نرسیده باشد اما تلاش‌مان این است که رشد اقتصادی کشور در سال جاری مثبت باشد و به این هدف خواهیم رسید.

روحانی با بیان اینکه "اگر می‌خواهیم بیکاری حل شود و اقتصاد رونق پیدا کند، راهش سرمایه‌گذاری و تکنولوژی است"، افزود: دولت هم باید زمینه‌ها را برای سرمایه‌گذاری مساعد کند؛ البته این را نمی‌گویم که اگر تحریم‌ها برطرف نشود بیکاری را حل نمی‌کنیم، نمی‌گویم راه ایجاد اشتغال پایان تحریم‌هاست، اما پایان تحریم‌ها می‌تواند به اشتغال کمک کند.

وی همچنین گفت: اینکه گفته شود با به نتیجه رسیدن مذاکرات، عده‌ای پولدار می‌شوند، از آن غصه‌های بی‌جایی است که کشور ما را عقب نگه داشته است. اینکه می‌گویند بگذار همه فقیر باشند اما فلان‌کس پولدار نشود، این یکی از مشکلات فرهنگی و بینشی ماست که اشتباه است. ما باید به سرمایه‌گذار اعتماد دهیم. همین حرف که یکی پولدار می‌شود و دیگری نه، اختلاف را بیشتر می‌کند یعنی امنیت کافی به سرمایه‌دار نمی‌دهیم و این حرف کاملا نادرست است. در نظام ما سرمایه‌گذار از امنیت برخوردار است و ما در این زمینه چیزی جز قانون را نمی‌پذیریم.

رئیس‌جمهور درباره بخش دوم پرسش خبرنگار لس‌آنجلس تایمز مبنی بر ارسال پیامی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای روحانی از طریق یک کشیش نیز با خنده گفت: من هیچ کشیشی را ندیدم.

روحانی افزود: اما بگذارید مسأله را واضح بگویم. اگر قرار باشد بین من و‌ آقای اوباما پیامی رد و بدل شود، ایشان نامه می‌نویسند و من هم در جوابش نامه می‌نویسم.

وی ادامه داد: در مواردی بوده است که ایشان نامه نوشتند و من پاسخ دادم و من نامه نوشتم و ایشان پاسخ دادند. ما مشکلی در این زمینه نداریم. راه‌های زیادی، البته نه به عدد خلایق، بصورت رسمی و غیررسمی وجود دارد.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: اکنون نیز مذاکره‌کنندگان ما با تیم مذاکره‌کننده آمریکا در جریان مذاکرات ۱+۵ در ارتباطند اما من از طریق هیچ کاهن یا کشیشی نه پیامی دریافت کردم و نه فرستادم.
کد N335438

وبگردی