آفتاب

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز (شنبه) آغاز شده و رئیس کمیسیون انتخابات این کشور نخستین فردی بود که رای خود را به صندوق انداخت.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز (شنبه) آغاز شده و رئیس کمیسیون انتخابات این کشور نخستین فردی بود که رای خود را به صندوق انداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، این انتخابات ساعت 07:00 صبح به وقت محلی در سراسر کشور آغاز شد و تا ساعت 16:00 عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

مقامات کمیسیون انتخابات افغانستان گفتند، اگر شرایط ایجاب کند زمان رای‌گیری در این انتخابات تمدید می‌شود. مردم در صف‌های طولانی مشاهده شده‌اند و منتظرند تا آرای خود را درون صندوق‌های رای بیندازند.

در دور دوم انتخابات تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان یا اشرف غنی، افغانستان را با وجود کاهش تعداد نیروهای بین‌المللی و کمک غیرنظامی می‌توانند به دوران جدیدی هدایت کنند یا خیر.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هفت میلیون تن از 12 میلیون واجد شرایط شرکت داشتند و انتظار می‌رود تا همین تعداد در دور دوم نیز شرکت کنند.

شبه‌نظامیان طالبان در مختل کردن انتخابات ریاست جمهوری پنجم آوریل ناکام ماندند و متعهد شده‌اند تا انتخابات امروز را مختل سازند.

احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان پس از انداختن رای خود در پیامی از مردم خواست تا در انتخابات شرکت کرده و رئیس جمهوری آتی کشورشان را انتخاب کنند.

وی افزود: این یک روز تاریخی و مهم برای تمامی افغان‌هاست و امیدوارم مردم با حضور گسترده خود در این انتخابات نسبت به اقدامات شبه‌نظامیان بی‌اعتنایی کرده و درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 22 ژوئیه سال جاری میلادی (31 تیر) اعلام می‌شود و مراسم سوگند رئیس جمهوری جدید این کشور دوم اوت سال جاری میلادی (11 مرداد) برگزار خواهد شد.

دکتر عبدالله در سال ۱۹۶۰ در افغانستان به دنیا آمده و در رشته پزشکی تحصیل کرده است. او در سال ۱۹۸۵ وارد جبهه پنجشیر شد و خیلی زود به فرماندهی سپاه احمدشاه مسعود رسید. عبدالله عبدالله از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ وزیر امور خارجه افغانستان بود.

اشرف غنی احمدزی در سال ۱۳۲۸ در ولایت لوگر افغانستان به دنیا آمد. او در ایالات متحده امریکا در رشته اقتصاد تحصیل کرده است. اشرف غنی احمدزی پس از سقوط طالبان، وزیر دارایی، رئیس دانشگاه کابل و رئیس کمیسیون انتقال مسئولیت‌های امنیتی بوده است.

عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری انتخابات افغانستان با حضور در یک دبیرستان رای داد. معاونان عبدالله و همچنین زلمی رسول، نامزدی که در دور اول انتخابات 11 درصد آراء را از آن خود کرده بود، عبدالله را در لحظه رای‌دهی همراهی می‌کردند.

احمدزی نیز در کابل رای داد و گفت: ارتش و پلیس رشادت کردند و باید تلاش کنند که این دستاورد را با مداخله در روند انتخابات خدشه‌دار نکنند.

احمدزی در کنار جمعی از اعضای ستاد انتخاباتی خود گفت: ما تقلب نمی‌کنیم و از تیم رقیب نیز می‌خواهیم که تقلب نکند و از هر افغان می‌خواهیم که حماسه بزرگتر از پنجم آوریل خلق کند.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی حامد کرزای، رئیس جمهوری کنونی افغانستان در تلویزیون طلوع حضور یافت و به شهروندان افغانستان اطمینان داد که امنیت انتخابات از سوی نیروهای امنیتی تامین است و مردم بدون هراس می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

سپنتا با نشان دادن انگشت رنگ شده‌اش از طریق تلویزیون طلوع گفت، او و خانواده‌اش رای داده‌اند و رای دادن را یک مسئولیت تاریخی برای همه شهروندان افغان می‌داند. سپنتا گفت، شرکت مردم در انتخابات جدی‌ترین پاسخ مردم این کشور به تروریسم است.

انتهای پیام

کد N334878

وبگردی