آفتاب

اوکراین روسیه را به شکست مذاکرات گازی متهم کرد

اوکراین روسیه را به شکست مذاکرات گازی متهم کرد

مسکو-ایرنا- آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین ، روسیه را به شکست مذاکرات گازی با این کشورمتهم کرد واین کشور را مسئول وضعیت پیش آمده در مذاکرات دانست.

به گزارش ایرنا به نقل ازاطلاعیه دفتر مطبوعاتی دولت اوکراین، یاتسنیوک روزجمعه گفت: اوکراین در مذاکرات با روسیه برای کسب توافق آماده بود اما موضع انعطاف ناپذیر طرف روسی این امکان را از دست داد.

هیات های روسیه واوکراین با میانجی گری کمیسر امور انرژی اروپا درسه روزاخیر در مورد مساله بدهی گازی با یکدیگر مذاکره کردند که بدون نتیجه به پایان رسید.

نخست وزیر اوکراین امروز درارتباط با عدم توافق با روسیه در مورد بدهی گازی به سران شرکت ˈنفتوگازˈ این کشور و استانداران دستور داد از روز 16 ماه ژوئن، حالت ویژه را در عرصه گازی به اجرا درآورند که درآن قطع دریافت گاز ازروسیه پیش بینی شده است.

یاتسنیوک همچنین به سران شرکت نفتوگاز ودادگستری این کشور دستور داد دررابطه با وضعیت پیش آمده درعرصه گازی و مسئولیت روسیه دراین مساله، شکایت نامه ای را علیه این کشور به دادگاه داوری بین المللی استکهلم تنظیم کنند.

وی افزود: به وزارت امورخارجه وانرژی وصنایع ذغال سنگ اوکراین هم دستور می دهم کشورهای عضو اتحادیه اروپا وآمریکا را از وضعیت پیش آمده دررابطه با شکست مذاکرات و مسئولیت روسیه دراین زمینه مطلع کنند.

ˈآلکسی میلرˈ رییس شرکت گازپروم روزپنجشنبه برای اوکراین ضرب الاجل سه روزه تعیین کرد که در پایان مهلت آن ، گازپروم فقط با پرداخت پیش بها گاز به اوکراین صادر خواهد کرد.

وی گفت : شرکت نفتوگاز اوکراین باید تا ساعت 10 صبح روزدوشنبه هفته آینده یک میلیارد و 951 میلیون دلار از بدهی خود به روسیه را پرداخت کرده باشد.

وی افزود: درغیراین صورت ، گازپروم به سیستم پرداخت پیش بها برای گاز روی می آورد که در آن اگر پرداختی صورت نگیرد گازی نیز تحویل نخواهد شد.

رییس گازپروم گفت : در دوره برگزاری مذاکرات سه جانبه میان روسیه ، اوکراین و اتحادیه اروپا در مورد مساله گازی، بدهی اوکراین به گازپروم 2 میلیارد دلار افزایش یافت و در حال حاضر این کشور بابت 11 میلیارد و 150 میلیون مترمکعب گاز به گازپروم بدهکار است.

میلر مواضع طرف اوکراینی درمذاکرات سه جانبه را غیرقابل قبول خواند که هیچ اقدام مشخصی برای حل و فصل وضعیت موجود انجام نداده است.

شرکت گازپروم درماه آوریل گذشته بهای گاز صادراتی به اوکراین را از 268 دلار برای هر هزار مترمکعب به 485 دلار افزایش داد واین مساله موجب بروز اختلافات شدید در عرصه گازی بین روسیه و اوگراین شده و کی یف تاکنون به رغم اصرار روسیه از بدهی 4 میلیارد دلاری خود به این کشور فقط 750 میلیون دلار پرداخت کرده است.

اروپام/2242**518**1859
کد N334660

وبگردی