آفتاب

فارین‌پالسی: داعش، طرح سعودی‌ها برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه است

فارین‌پالسی: داعش، طرح سعودی‌ها برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه است

فارس نوشت:

هفته‌نامه آمریکایی فارین پالیسی در تحلیلی نوشت که روند نبردهای گروهک داعش در عراق نتیجه دسیسه چندساله دربار آل سعود برای نبرد با جمهوری اسلامی است.
هفته‌نامه «فارین پالسی» طی تحلیلی درباره نبرد نیروهای داعش علیه عراق و  دولت مرکزی این کشور و نقش پشت پرده عربستان در این ماجرا نوشت:نبرد کنونی داعش در عراق در واقع نبرد سعودی علیه ایران به ‌جهت تسلط بر خاورمیانه است.

بنابر این گزارش، ضربه‌زدن به «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق از رویاهای چندساله «ملک عبدالله»، پادشاه عربستان سعودی بوده است.

ملک عبدالله، نوری ‌المالکی را در کنار ایران می‌بیند و از اعزام سفیر به بغداد نیز خودداری کرده است.

وی همتایان عرب حاشیه خلیج فارس را نیز ترغیب به‌پیگیری چنین رویکردی می‌کند.

فارین پالسی در ادامه می‌نویسد: درحالی که ملک عبدالله هم اکنون در تعطیلات و در مراکش به‌سر‌می‌برد، تاکنون نسبت به این رویداد سکوت اختیار کرده است.

ملک‌عبدالله شک ندارد که ضربه زدن راهبردی به ایران با رهبری وی جهت سرنگونی«بشار اسد» موفقیتی دربر نداشته است بنابراین رویدادهای کنونی عراق فرصت جدیدی را به وی اعطا کرده است.

به نوشته این هفته نامه، سفر مقام‌های ارشد کویتی به ایران و در مقابل تصمیم امارات متحده عربی در زمینه اجباری شدن خدمت نظام وظیفه در این کشور و رونمایی موشک‌های چینی در رزم‌آیش اخیر عربستان سعودی از جمله وقایع کاملا گمراه کننده منطقه در چند وقت اخیر بوده است.

فارین‌پالسی در ادامه می‌نویسد: در سال 2011 و همزمان با تلاش‌های ضد حکومت اسد از سوی ریاض، نگرانی سعودی‌‌ها نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران نیز افزایش یافت و دستگاه اطلاعاتی سعودی کمک به گروه‌های تندرو در منطقه را آغاز کرند و البته رهبری این ارکستر را «شاهزاده بندر بن سلطان» بر عهده داشت. هرچند که بندرسلطان استعفا داده است ولی حمایت عربستان سعودی از نیروهای تندرو چون داعش تداوم خواهد داشت.

این گزارش افزود: البته هنوز اسناد قطعی از این تاکتیک سعودی‌ها در دسترس نیست، اما شواهدی از دست داشتن سعودی‌ها در ماجرای داعش وجود دارد و  باید افزود که بندر بن سلطان رهبری این ماجرا را پیشتر در اختیار گرفته بود.

این هفته نامه می‌نویسد: عدم دخالت واشنگتن در عراق را تا این لحظه باید از زاویه دیگر نگریست و  همانا حضور 20000 هزار تبعه آمریکایی در عراق است.

فارین پالسی با اشاره به نقش مرموز قطر در این ماجرا می‌نویسد: البته هنوز نقش قطر در این ماجرا به عنوان کشوری فرصت‌طلب نامعلوم است. این کشور از یک سو در رقابت با رقیب سنتی خود عربستان و از سوی دیگر خواهان رنجیده خاطر نشدن ایران نیز می‌باشد.

فارین پالیسی در خاتمه می‌نویسد: در برهه کنونی احتمال برخورد نیروهای ایران و عربستان نمی‌رود اما آنچه که آشکار است این مهم‌ است که درگیری‌ سعودی با ایران به‌نظر با درگیری‌های اخیر عراق گره خورده است و واشنگتن نیز باید در پی‌یافتن واژه مناسبی برای عصری تازه در خاورمیانه و سیاست هایش در این‌باره باشد.

26149

کد N334378

وبگردی