آفتاب

سی.ان.ان: وقایع عراق ریشه در سیاست های گذشته واشنگتن دارد

سی.ان.ان: وقایع عراق ریشه در سیاست های گذشته واشنگتن دارد

تهران - ایرنا - شبکه خبری سی.ان.ان به دنبال وقایع اخیر و شدت یافتن ناآرامی ها در عراق آن را ریشه در سیاست های گذشته واشنگتن دانست که مداخله های نظامی صورت گرفته از سال1991جنگ خلیج فارس تا حمله به عراق درسال 2003 میلادی آغاز چندین دهه بی ثباتی حاصل آن بوده است.

سی.ان.ان در گزارشی به قلم ˈگرگ بوتلوˈ Greg Botelho نوشت: در پی تجاوز نظامی آمریکا، بی شک عراق و آمریکا به مدت چند دهه است که به یکدیگر دوخته شده اند و اکنون با توجه به اقدام گروه تروریستی داعش؛ واشنگتن چه می باید انجام دهد؟

این شبکه خبری نوشت: از زمان آغاز جنگ خلیج فارس در سال 1991 تا تجاوز نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی که به سرنگونی رژیم صدام حسین انجامید، پیامدهای ناشی از آن منجر به چندین سال خشونت و بی ثباتی شد که مدیون سیاست های واشنگتن است که تمایل به حذف صدام و روی کار آوردن دولتی شکننده داشته است.

اکنون جای تعجب ندارد که تصرف مناطقی از عراق بدست گروه های شبه نظامی و تهدید به تصرف بغداد، عراقی ها رو به سوی آمریکایی ها آورده اند.

نویسنده مقاله درمورد اینکه اکنون واشنگتن در مواجه با چالش ایجاد شده درعراق چه باید انجام دهد؛ چهار گزینه را در برابر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا متصور شد که برخی از گزینه ها کارایی خود را از دست داده اند.

سی.ان.ان نخستین گزینه پیش روی باراک اوباما برای مواجه با چالش گروه تروریستی داعش درعراق را بازگشت دوباره نیروهای آمریکایی به این کشورعنوان کرد.

این شبکه خبری نوشت: امری که پیش از این اتفاق افتاده بود، چرا که در جنگ خلیج فارس ؛ آمریکا این کار را نکرد اما درست 12 سال بعد به عراق یورش برد. امری که مسئولیتی برای واشنگتن به همراه داشت که باید از شش هزار مایل آن سوتر؛ یک کشور ویران شده را از نو بازسازی کند که تنها عامل مهم آن همانا ادامه ناآرامی درعراق بود.

بنابر اعلام وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون)؛ در اکتبر2007 میلادی ؛ آمریکا 166هزار نیروی نظامی درعراق مستقر کرده بود که بالاترین میزان حضور نظامی دراین کشور در این زمان به شمار می رفت.

هنگامی که نظامیان آمریکایی اواخر 2011 میلادی از عراق خارج شدند این اقدام اوباما از سوی سناتورهای آمریکایی و در راس آنها جان مک کین به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و آن را شاهد مدعی اتفاقات کنونی در عراق عنوان کردند.

درهمین حالˈهوشیا زیباریˈ وزیر خارجه عراق روز گذشته (پنجشنبه) به سی.ان.ان گفت که از آمریکا خواسته نشده است تا نیروهای نظامی به عراق اعزام کند.

ازسوی دیگر ˈجی کارنیˈ سخنگوی کاخ سفید نیز در ارتباط با حملات گروه تروریستی داعش درعراق گفت: در فکر اعزام نیروی زمینی به عراق نیستیم.

سی.ان.ان دومین گزینه پیش روی آمریکا را حملات هوایی آمریکا عنوان کرد و نوشت: درحالی که امکان حضور نظامی آمریکا بر روی زمین ممکن نیست اما بر فراز آن می تواند محتمل باشد.

این مقاله با اشاره به اینکه حملات هوایی آمریکا در گذشته و درجنگ کوزوو و لیبی عملکرد خود را نشان داده و مقامات آمریکایی از برخی نشانه ها از استقبال بغداد از حمله هوایی آمریکا به مواضع داعش حکایت دارد، اما مقامات کاخ سفید هنوز به این گزینه پاسخ نداده اند.

سی.ان.ان گزارش داد: جی کارنی روزگذشته (پنجشنبه) از دادن پاسخ به این پرسش که آیا اوباما پیش از اعزام جنگنده های آمریکایی به عراق با کنگره مشورت خواهد کرد، طفره رفت.

کارنی به خبرنگاران گفت: پاسخ به این پرسش زودهنگام است چرا که رییس جمهوری آمریکا تصمیمی درمورد بهترین برخورد با این موضوع اتخاذ نکرده است.

سی.ان.ان نوشت: علاوه بر عدم قطعیت کاخ سفید در اتخاذ چنین تصمیمی ، در بکار گرفتن نیروی هوایی در مقابله با اقدامات گروه تروریستی داعش درعراق محدودیت هایی وجود داشته و هدف قرار دادن مواضع آنها از آسمان دشوار است چرا که در صورت چنین حملاتی، خطر تلفات غیرنظامیان و سرنگون شدن جنگنده های آمریکایی نیز می رود.

دیگر آنکه از میان برداشتن شبه نظامیان بخصوص چنانچه خود را در میان مردم و غیر نظامیان مخفی کنند، با استفاده از حملات هوایی دشوار خواهد بود.

سی.ان.ان سومین گزینه را تهیه هر چه بیشتر تجهیزات نظامی در عراق بر شمرد.

این شبکه خبری نوشت: این درحالی است که عراق میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از جمله سلاح ، خودرو، تانک، بالگرد و ... در اختیار دارد.

به گفته مقامات پنتاگون؛ نزدیک به 15میلیارد دلار از تجهیزات، آموزش های نظامی و دیگر خدمات به عراق ارسال شده است.

سی.ان.ان نوشت: تنها میلیاردها دلار تجهیزات جنگی که تمامی آنها برای مقابله با داعش موثر است، کارایی ندارد چرا که به گفته شاهدان عینی نیروهای امنیتی عراق در مواجه با گروه تروریستی داعش گریخته، سلاح های خود را بر زمین گذاشته و حتی برای انکه بتوانند به طور امن بگریزند یونیفورم های نظامی خود را از تن به در کرده اند.

ˈجیمز جفریˈJames Jeffrey سفیر سابق آمریکا درعراق بین سال های 2010 تا 2012 میلادی که اکنون پژوهشگر موسسه واشنگتن در امور سیاست خاور نزدیک است، در این باره گفت: ˈارتش عراق به طور بیمارگونه ای آموزش دیده، بد هدایت شده و به خصوص آنکه کیفیت لازم را نداردˈ.

به گفته جفری،ارتش عراق به وضوح قادر به گشودن آتش و برپایی مانور نیست.

سی.ان.ان چهارمین گزینه را تغییر موثر سیاسی در عراق دانست.

این شبکه خبری به برتری شیعیان پس از سرنگونی صدام حسین و بر روی کارآمدن دولت نوری المالکی اشاره کرد که بیشترین امتیازات را به این بخش از جامعه داده است.

سی.ان.ان نوشت: اختلاف بین شیعه و سنی در عراق یکی دیگر از مشکلات این کشور است.

رسانام **1302**1392 ** 1064
کد N334151

وبگردی