آفتاب

هند خواستار گسترش روابط با پاکستان شد

هند خواستار گسترش روابط با پاکستان شد

اسلام آباد- ایرنا-ˈ نارندرا مودیˈ نخست وزیر جدید هند روز جمعه در پاسخ به نامهˈ محمد نواز شریفˈهمتای پاکستانی خود بر لزوم تعمیق روابط دوجانبه میان اسلام آباد و دهلی نو و گسترش این تعاملات در فضای عاری از درگیری و خشونت تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، دفتر نخست وزیر پاکستان در بیانیه رسمی اعلام کرد: مودی خطاب به نواز شریف افزود که دولت جدید هند نگاه رو به جلو جهت همکاری و همگرایی با پاکستان در فضای دوستانه و عاری از اختلافات دارد.

دراین بیانیه آمده است: نخست وزیر هند روابط دوجانبه با پاکستان را تعریف شده در ابعاد صلح، دوستی و همکاری متقابل دانست و تاکید کرد که تعمیق روابط دوستانه و همکارهای فرصت های زیادی را میان مردم پاکستان و هند از جمله طبقه جوان این دو کشور فراهم می کند.

نارندرا مودی خاطر نشان کرد: دهلی نو معتقد است که روابط متقابل و همگرایی در دیدگاه دو کشور، تامین آینده ای مرفه برای مردم پاکستان و هند، ارتقای صلح و تسریع روند پیشرفت و توسعه در منطقه را به همراه دارد.

وی درنامه خود به نخست وزیر پاکستان؛ با قدردانی از حضور سفر نواز شریف در مراسم تحلیف نخست وزیر جدید هند در دهلی نو، این بازدید را بیانگر رفع کدورت های گذشته و ایجاد مسیرهای جدید به منظور تعمیق روابط دوجانبه توصیف کرد.

نخست وزیرهند در ادامه حمله اخیر تروریست ها به فرودگاه بین المللی شهر ˈکراچیˈ در جنوب پاکستان به شدت محکوم و تاکید کرد: این یک حمله غیرانسانی و بی معنی بوده و مردم و دولت هند با خانواده قربانیان این حمله دلخراش اعلام همبستگی می کنند.

پیش تر نخست وزیر پاکستان در نامه ای به همتای هندی خود، ضمن ابراز رضایت از سفر اخیرش به دهلی نو، بر ضرورت ادامه روند بهبود روابط دو کشور و حل همه اختلافات به نفع طرفین تاکید کرد.

نوازشریف دراین نامه نوشت:درجریان سفر اخیر به دهلی نو، تبادل نظرهایی اصولی درباره مسایل منطقه و موضوعات مورد علاقه دو طرف انجام شد.

شریف پنجم خرداد ماه جاری برای شرکت در مراسم تحلیف نارندرا مودی نخست وزیر جدید هند به دهلی نو سفر کرد. کارشناسان این سفر را نقطه عطفی در روابط دو کشور و گامی مهم در جهت بهبود روابط دو کشور می دانند.

به اعتقاد کارشناسان، تحولات جاری در مناسبات میان اسلام اباد و دهلی نو،نشانه های مهمی از اراده بالای حاکمان سیاسی دو کشور همسایه برای کنار گذاشتن اختلافات و آغاز روابطی دوستانه براساس منافع مشترک و احترام متقابل است.

آساق ** ط.ا.ر ** 1064
کد N334081

وبگردی