آفتاب

المانیتور: برخی کشورها برای جبران شکست در سوریه در عراق انتقام می‌گیرند

المانیتور: برخی کشورها برای جبران شکست در سوریه در عراق انتقام می‌گیرند

یک مقام ارشد امور امنیت ملی و منطقه‌ای ایران گفت: آتش جنگ داعش در عراق به زودی دامن حامیان این گروه تروریستی را خواهد سوزاند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک عضو ارشد امور امنیت ملی و منطقه‌ای ایران که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور، گفت: برخی کشورها تلاش می‌کنند به دلیل شکست‌شان در سوریه اکنون در عراق انتقام بگیرند.

وی در این گفت‌وگو کشورهایی که جنگ سوریه را به راه انداختند به پشتیبانی از تروریست‌ها در عراق حتی به صورت غیرمستقیم متهم کرد.

عضو ارشد امور امنیت ملی و منطقه‌ای ایران در این باره گفت: آتش این جنگ کسانی را که از گروه داعش حمایت می‌کنند خواهد سوزاند. آمریکا و عربستان سعودی به زودی گرمای این آتش را احساس خواهند کرد. آنها در مواجهه با این گروه سیاست دوگانه به پیش گرفتند از طرفی داعش را در لیست تروریست‌ها قرار می‌دهند اما از طرف دیگر به گروه‌های مخالف سوری سلاح می‌دهند.

وی ادامه داد: عربستان باید در مورد این وضعیت یک موضع مشخص اتخاذ کند. برای مبارزه با تروریسم باید تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به کار گرفته شود. اگر ما موافقیم که تروریسم یک خطر مشترک است پس باید از منطقه محافظت کنیم.

این مقام ایرانی گفت: در صورتی که عراق بخواهد ایران حاضر به کمک است. عراق یک کشور مستقل است و دارای دولت، پارلمان و ارتش می‌باشد.

وی افزود: ما به حاکمیت عراق احترام می‌گذاریم و معتقدیم که عراقی‌ها به عنوان یک دولت، ملت و قبایل مختلف نیازی به کمک دیگران ندارند. ما همانند سوریه با عراق برخورد خواهیم کرد. ما می‌توانیم به کشور همسایه خود یعنی عراق مشاوره بدهیم. هرگونه درخواست کمک دیگری باید به صورت رسمی مطرح شود.

عضو ارشد امور امنیت ملی و منطقه‌ای ایران در پاسخ به این سوال که آیا در صورت نیاز ایران به صورت نظامی مداخله خواهد کرد یا نه؟ گفت: وضعیت سوریه نمونه‌ای است از اینکه دوستان واقعی همیشه حاضرند در صورت نیاز کمک کنند. مخالفان در سوریه به دلیل قاطعیت دولت و کمک هم‌پیمانان واقعی دمشق شکست خورده‌اند. در عراق نیز اتفاق مشابه رخ خواهد داد. همانگونه که سوریه به پیروزی رسید عراق نیز پیروز خواهد شد و توطئه شکست خواهد خورد. ما فکر می‌کنیم که این یک چالش جدی است اما فرصتی است تا قدرت‌های منطقه‌ای را برای مقابله با دشمن متحد کنند.

وی در ادامه به تلاش‌های دشمنان برای افزایش اختلافات میان سنی و شیعه اشاره کرد و گفت: ما خواستار روابط بهتر با سنی‌ها هستیم و خواستار ساخت زیربنای یک رویکرد بهتر هستیم اما تلاش‌هایی وجود دارد که سعی می‌کند جنگ داعش علیه مردم عراق را به عنوان یک انقلاب نشان دهد. عراق یک دموکراسی است و تمام جهان می‌دانند که آنچه در عراق اتفاق می‌افتد نتیجه اتحاد میان تندروها و باقیمانده رژیم صدام حسین دیکتاتور سابق عراق است.

به نوشته المانیتور، در پی تصرف برخی شهرهای عراق به دست دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، نوری مالکی نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که دولت به شهروندان داوطلب برای مبارزه با تروریست‌ها سلاح خواهد داد که به عقیده برخی نشان دهنده قبول کمک مخالفان داعش از سوی مالکی است.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های غربی مدعی شدند که ایران تعدادی نیرو برای مبارزه با داعش به عراق فرستاده است. این در حالی است که ایران همواره تاکید دارد در کشور همسایه عراق و همچنین سوریه به پشتیبانی معنوی و مشاوره بسنده کرده و هیچگاه مداخله نظامی در این کشورها نداشته است.

انتهای پیام

کد N333906

وبگردی