آفتاب
برای شركت در اجلاس گروه ۷۷ ؛

معاون اول رییس جمهور به بولیوی سفر كرد

معاون اول رییس جمهور به بولیوی سفر كرد

معاون اول رییس جمهور به منظور شركت در اجلاس سران گروه ۷۷ + چین، به كشور بولیوی سفركرد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  اسحاق جهانگیری به دعوت دولت بولیوی صبح روز جمعه برای شركت و سخنرانی در این اجلاس كه به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس گروه ۷۷ برگزار می شود، عازم شهر سانتاكروز بولیوی  شد.

معاون اول رییس جمهور قرار است در این سفر با اوو مورالس رییس جمهور بولیوی ملاقات و در خصوص مهمترین موضوعات مورد علاقه طرفین گفتگو كند.

دیدار و گفتگو با رییس مجمع عمومی سازمان ملل و انجام ملاقاتهای دوجانبه با برخی مقامات كشورهای شركت كننده در این اجلاس، از دیگر برنامه های معاون اول رییس جمهور كشورمان در این سفر خواهد بود.

 جهانگیری همچنین مصاحبه ای با شبكه تله سور كشور ونزوئلا خواهد داشت و در همایش گروه های اجتماعی شهر سانتاكروز نیز حضور خواهد یافت.

گفتنی است سفر معاون اول رییس جمهور كشورمان به بولیوی، نخستین سفر مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران به آمریكای لاتین از زمان آغاز بكار دولت تدبیر و امید محسوب می شود.

گروه ۷۷ در ژوئن سال ۱۹۶۴ با امضای بیانیه مشترک هفتاد و هفت کشور در حال توسعه، در خاتمه اولین نشست کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد ( آنکتاد) در ژنو تاسیس شد.

گروه ۷۷ بزرگترین سازمان بین دولتی کشورهای درحال توسعه در سازمان ملل است و هم اکنون ۱۳۲ کشور در گروه ۷۷ عضویت دارند اما هنوز با همان نام اولیه شناخته می‌شود.

دوره ریاست در گروه ۷۷ یک‌ساله است و جمهوری اسلامی ایران از زمان تاسیس این گروه برای اولین بار در ششم بهمن ۱۳۸۹ ریاست آن را در وین احراز کرد. مورالس رئیس‌جمهور بولیوی ریاست این گروه‌ را از دی‌ماه سال گذشته عهده‌دار شده است.

کد N333900

وبگردی