آفتاب
مهر گزارش می دهد/

تور بیست و نهم، دوره ای متمایز در تاریخ تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان

تور بیست و نهم، دوره ای متمایز در تاریخ تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان

تبریز – خبرگزاری مهر: شلیک تپانچه استارت بیست و نهمین دوره تور دوچرخه سواری بین المللی ایران - آذربایجان در شرایطی روز سه شنبه هفته جاری در میدان ساعت تبریز به گوش می رسد که حضور 18 تیم قدرتمند خارجی و داخلی و همچنین برگزاری در سطح نیمه حرفه ای برای اولین بار، این دوره از تور را از دوره های قبلی آن متمایز کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تور دوچرخه سواری بین المللی ایران – آذربایجان با سپری کردن بیست و هشت دوره یکی از قدیمی ترین تورهای دوچرخه سواری در آسیا و حتی جهان به شمار می آید و همین قدمت زیاد، این رویداد ورزشی مهم در جمهوری اسلامی ایران را به یکی از معتبرترین تورهای دوچرخه سواری در سطح آسیا تبدیل کرده است.

برای اولین با در تاریخ دوچرخه سواری کشور ، تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان پس از 28 سال برگزاری منظم و با فراز و نشیب های فراوان به جایگاه واقعی خود رسیده و در سال 2013 در دوره بیست و هشتم در بین 42 تور نیمه حرفه ای جهان قرار گرفت.

حفظ اعتبار در طول 29 سال

برگزاری تور دوچرخه سواری بین المللی ایران – آذربایجان اما در شرایطی به دوره بیست و نهم خود رسیده است که طی سال های گذشته به رغم وجود ایراد ها و نواقص ناخواسته، این رویداد ورزشی ارزش و اهمیت خود را حفظ و حتی ارتقا داده است و اکنون به جرات می توان از آن به عنوان اعتبار بین المللی ورزش دوچرخه سواری ایران در سطح آسیا یاد کرد.

دوره بیست و نهم تور دوچرخه سواری بین المللی ایران – آذربایجان اما یک تفاوت خاص و اساسی با 28 دوره قبلی خود دارد و آن، برگزاری این دوره در سطح نیمه حرفه ای 1-2 است. این تور در دوره های قبلی به ترتیب از دوره اول تا دوره بیست و هشتم همواره با کیفیت متفاوتی برگزار شده و می توان ادعا کرد که به طور معمول، هر دوره بهتر از دوره پیش تر به انجام رسیده است. برگزاری تور ایران – آذربایجان در سطح نیمه حرفه ای باعث شده تا نام این تور در بین 42 تور نیمه حرفه ای جهان به ثبت برسد.

تلاش برای رفع ایراد ها

استقبال تیم های خارجی و حضور نمایندگان صاحب نام و سختگیر اتحادیه جهانی دوچرخه سواری در چند دوره اخیر تور بین المللی ایران – آذربایجان به طور واضح نشان از رشد فزاینده کیفیت برگزاری این تور در سال های اخیر دارد. ارتقای سطح تور از آماتوری به نیمه حرفه ای نیز می تواند اوج کار مسئولان برگزار کننده تور دوچرخه سواری بین المللی ایران – آذربایجان به شمار آید اما با همه این اوصاف، این رقابت دوچرخه سواری که همه ساله در این مقطع از سال چشم ورزش دوستان کشور را به ایران خیره می کند، به طور طبیعی نواقصی را هم در هر دوره داشته و نمی توان این تور 29 ساله را عاری از ایراد و مشکل دانست.

با این حال تلاش مسئولان برگزاری تور که در قالب یک ستاد دائمی فعالیت می کنند، در جهت کاهش میزان اشتباهات و ایرادات است و در این میان سید محمد شروین اسبقیان مدیر تور بیست و نهم که در چند دوره قبلی نیز این مسئولیت را به عهده داشته، به طور جدی به دنبال تهییج و تشویق دست اندرکاران و مسئولان برگزاری تور بیست و نهم و البته فراهم کردن امکانات لازم است تا این رویداد مهم ورزشی به نام استان آذربایجان شرقی، کیفیت و جایگاه خود را بهتر از قبل کرده و این تور به معنای واقعی و برای اولین بار در سطح نیمه حرفه ای برگزار شود.

تقابل قدرت های اروپایی و آسیایی

اما حضور 14 تیم خارجی یکی از اتفاقات خوب و قابل ملاحظه در این دوره از تور ایران – آذربایجان است. دراپاک استرالیا، آیسان و اوکیو ژاپن، آلفا بالتیک لیتوانی، اسلوواکی، دوکلاپراها و اکسپریمنت جمهوری چک، کلس اوکراین، اسکای دوبی امارات، وورال برگ اتریش، تیم های ملی سوریه، ازبکستان، گرجستان و آذربایجان به همراه پتروشیمی و شهرداری تبریز، آینده و پیشگامان کویر یزد تیم هایی هستند که برای حضور در این دوره از تور اعلام آمادگی کرده اند.

در این میان حضور تیم های اروپایی از لیتوانی، اسلواکی، اتریش، اکراین و جمهوری چک و همچنین دو تیم ژاپنی و یک تیم استرالیایی نشان دهنده وجود یک رقابت سخت برای تیم های شرکت کننده جهت کسب عنوان رفتن رکابزنان به روی سکو در هر مرحله خواهد بود. در دوره های قبلی تور معمولا تیم های اروپایی بخصوص تیم دوکلاپراها جمهوری چک یک رقیب سفت و سخت برای دیگر تیم های مدعی بوده و رکابزنان این تیم مطرح اروپایی همواره از موانع کسب مدال برای دیگر دوچرخه سواران بوده اند. به جمع تیم های باشگاهی اروپایی و آسیایی چنانچه تیمی مثل ازبکستان نیز اضافه شود، آنگاه می توان بیش از پیش به سختی کار رکابزنان تیم های ایرانی بخصوص پتروشیمی و شهرداری تبریز پی برد که قرار است در این دوره بار دیگر از اعتبار دوچرخه سواری ایران و شهر تبریز دفاع کنند.

با این شرایط پتروشیمی تبریز که بیشترین تعداد قهرمانی در تور ایران - آذربایجان را داشته است، در دوره بیست و نهم کار سختی را برای تکرار عنوان قهرمانی دوره گذشته خود خواهد داشت.

رقابت دو تیم مدعی تبریزی

اما در میان رقابت تیم های داخلی و خارجی، یک رقابت سخت و حساس بین دو تیم تبریزی حاضر در این دوره وجود خواهد داشت که این امر می تواند بر جذابیت های تور بیست و نهم اضافه کند. حضور رکابزنان سابق تیم پتروشیمی در تیم تازه تاسیس شهرداری و تقابل چهره ها و طوقه های رکابزنان دو تیم همشهری در جاده های سه استان زیبای شمالغرب کشور، بی گمان حس رقابت، برتری جویی و اثبات شایستگی های دوچرخه سواران فیروزه ای پوش پتروشیمی و سرخپوشان شهرداری را افزایش خواهد داد.

در تور بیست و نهم، پتروشیمی تبریز به عنوان پر افتخار ترین تیم تاریخ تور ایران – آذربایجان با بزرگانی مثل احد کاظمی و قادر میزبانی به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خود خواهد بود و در سوی مقابل تیم نوپا و جوان شهرداری تبریز با هدایت ناصر هوشیار و حضور حسین علیزاده بهترین رکابزن سال 2012 آسیا و البته ترکیبی از رکابزنان شناخته شده و کم نام و نشان در پی اثبات توانایی های خود خواهند بود. شهرداری تیمی است که در دو، سه تجربه حضور خود در تورهای آسیایی در همین حیات کمتر از یک ساله خود نتایج خوبی گرفته و به دنبال حضوری قدرتمند در اولین تجربه خود در تور ایران – آذربایجان است. البته شهرداری تبریز پیش از این یک بار با هدایت ناصر هوشیار در تور ایران – آذربایجان شرکت کرده که در آن دوره توانست نتایج خوبی با رکابزنان جوان و جویای نام خود کسب کند.

220 نفر زیرنظر نمایندگان اتحادیه جهانی

220 دوچرخه سوار و همراه در قالب 14 تیم خارجی و چهار تیم داخلی در بیست و نهمین دوره تور ایران – آذربایجان حضور خواهند داشت.

هر تیم دوچرخه سواری فقط با پنج رکابزن می تواند در این مسابقات حضور پیدا کند، البته تیم ها می توانند رکابزن ذخیره نیز همراه خود داشته باشند اما باید قبل از شروع مسابقات نام این ورزشکاران در لیست تیم ها ثبت شود.

از بین تیم های خارجی که برای شرکت در تور بیست و نهم اعلام آمادگی کرده بودند، تاکنون حضور 13 تیم خارجی قطعی شده و فقط حضور تیم جمهوری آذربایجان قطعیت نیافته است.

این دوره از تور برای اولین بار در تاریخ برگزاری به صورت نیمه حرفه ای و در سطح 2-1 برگزار خواهد شد که در تمام دنیا 42 تور در این سطح برگزار می شود.

سخت گیرهای اتحادیه جهانی در تور بیست و نهم

براساس اعلام اتحادیه جهانی دوچرخه سواری (UCI) ، "فردریک چان" از هنگ کنگ به عنوان نماینده اصلی این اتحادیه و "فیلیپ مارین" از کشور بلژیک نماینده UCI و ثبت کننده سطح تور نظارت مستقیم بر روند اجرای تور در دوره بیست و نهم خواهد داشت که وی یکی از نمایندگان سختگیر اتحادیه جهانی است و بطور جدی برنامه های تور را رصد خواهد کرد.

"نورمن شل مردین" از انگلستان نیز همانند چند دوره گذشته به عنوان مشاور فنی و "درک رونی" از ایرلند برای کنترل امور دوپینگ در کاروان تور بیست و نهم حضور می یابند.

"مارتین بروین" از هلند و "لوک گی سون" از بلژیک نیز به عنوان داوران بین المللی تور از سوی اتحادیه به دبیرخانه تور معرفی شده اند.

از شرکت فتوفینیش "وتروکروس" فرانسه نیز "نیکولاس فیلیپو" و "ریمی ماکسیم" در کنار تور و رکابزنان خواهند بود و نتایج را ثبت و به ستاد و کمیته و ورزشکاران ارائه خواهند کرد.

هزینه برگزاری تور 15 میلیارد ریال برآورد شده که از این مبلغ 10 میلیارد ریال هزینه اجرایی و پنج میلیارد ریال (120 هزار یورو) صرف هزینه جوایز و میهمانان و تیم های خارجی خواهد شد.

بیست و نهمین دوره تور ایران – آذربایجان در شش مرحله و به مسافت 990.4 کیلومتر و از بیست و هفتم خرداد تا یکم تیر سالجاری در سه استان آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل برگزار می شود و مسیر ارومیه تا منطقه آزاد ارس در مرحله دوم با 2013 کیلومتر طولانی ترین مسیر تور است.

.........................................................

گزارش از: محمود نصیرپور

کد N333843

وبگردی