آفتاب

اوباما: اقدامات کوتاه مدت و فوری نظامی در عراق ضروریست

اوباما: اقدامات کوتاه مدت و فوری نظامی در عراق ضروریست

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به تحولات عراق گفت که کشورش برای کمک به دولت عراق در برابر شبه‌نظامیان داعش، تمام گزینه‌ها از جمله عملیات نظامی را مد نظر دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجود این، کاخ سفید اعلام کرد که فعلا هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به عراق ندارد.

گفته‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن طرح شد که شبه‌نظامیان موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در دو روز گذشته موفق شدند کنترل شهرهای مهم موصل و تکریت را در دست بگیرند و اکنون خبر می‌رسد که سودای اشغال بغداد را دارند.

اوباما همچنین گفته است که عراق به کمک‌های اضافی از سوی آمریکا نیازمند است تا مهاجمان را عقب براند. رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده اقدامات کوتاه مدت و فوری نظامی در عراق ضروری است. وی در عین حال تاکید کرد که در سال‌های گذشته اعتماد لازم بین شیعیان و سنی‌های عراق ایجاد نشده است.

این در حالی است که جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت، اعزام سرباز به عراق در بین گزینه‌های مورد بحث نیست.

همزمان از عراق رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند نیروهای دولتی این کشور از حملات هوایی علیه نیروهای شبه‌نظامی دولت اسلامی عراق و شام استفاده کرده‌اند. این تحولات در حالی روی می‌دهد که پارلمان عراق روز پنج‌شنبه نتوانست درخواست دولت مبنی بر اعلام وضع فوق‌العاده را به رای‌گیری بگذارد چرا که از میان ۳۲۵ عضو این مجلس، تنها ۱۲۸ تن در صحن علنی حاضر شدند و بدین ترتیب جلسه پارلمان به حد نصاب نرسید.

گزارشگران در عراق می‌گویند چنانچه داعش بتواند به کنترل خود بر شهر موصل (سومین شهر بزرگ عراق) ادامه دهد، گام بزرگی برای تشکیل یک کشور اسلامی بردارد یا همان طور که در نامش جاری است "دولت اسلامی عراق و شام" را در این منطقه تشکیل دهد.

از سوی دیگر جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه، پس از شرکت در یک جلسه محرمانه درباره عراق، از اوباما خواست تا اعضای تیم امنیت ملی خود را تغییر دهد. سناتور مک‌کین گفت که آنها "کاملا ناکارآمد" بوده‌اند.

در واکنشی دیگر از سوی آمریکا به تحولات اخیر عراق، جو بایدن، معاون باراک اوباما در تماس تلفنی با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق گقتگو کرده و ضمن تاکید بر همبستگی واشنگتن و بغداد گفته کاخ سفید در حال بررسی فوری تقویت کمک‌های امنیتی خود به عراق است. بایدن همچنین از نخست‌وزیر عراق خواسته تا برای برقراری وحدت میان جناح‌های سیاسی در عراق تلاش کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم اعلام کرده است در نبرد دولت عراق "برابر تروریسم" از بغداد حمایت می‌کند.

همزمان وزارت خارجه آلمان از اتباع این کشور خواسته است بخش‌هایی از خاک عراق از جمله بغداد، پایتخت عراق را ترک کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ با سقوط شهر موصل و ورود نیروهای داعش به این شهر بزرگ عراق نهادهای بشردوستانه گزارش کرده‌اند که حدود نیم میلیون تن از مردم موصل با ترک خانه ومنطقه خود به مناطق مجاور گریخته‌اند و اکنون کمک رسانی به این خانواد‌ه‌ها به چالشی جدید برای دولت مالکی تبدیل شده است.

در همین حال، ناظران از پیشروی احتمالی داعش به سوی شهرهای شیعه نشین عراق نگرانند، چرا که در این صورت دامنه جنگ به میان گروه‌های شبه نظامی شیعه و سنی در عراق خواهد کشید و آتش جنگ داخلی در عراق امنیت و تمامیت ارضی این کشور را به شدت تهدید خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N333544

وبگردی