آفتاب

حضور قاری ایرانی در مسابقات مالزی/ قاریان ایران و مالزی پیشرو 55 دوره مسابقه

حضور قاری ایرانی در مسابقات مالزی/ قاریان ایران و مالزی پیشرو 55 دوره مسابقه

کوالالامپور – ایرنا – پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرائت قرآن در مالزی با پیشرو بودن مالزی و ایران به عنوان دو برنده نخست این مسابقات در 55 دوره گذشته از 26 تا 31 خرداد در سالن استقلال مرکز تجارت جهانی پوترا شهر کوالالامپور برگزار می شود.

این مسابقات به طور رسمی از یکشنبه شب آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، دو نماینده از آمریکا برای نخستین بار در تاریخ مسابقات بین المللی قرائت قرآن کریم مالزی که از زمان استقلال این کشور به صورت سالیانه برگزار می شود، حضور دارند.

در این دوره از مسابقات قرائت قرآن در مالزی، ˈحامد ولی زاده خلخالیˈ به عنوان نماینده ایران شرکت می کند.

در دور گذشته این مسابقات 77 شرکت کننده از 46 کشور جهان شرکت داشتند که 16 نفر از این تعداد را قاریان زن تشکیل می دادند.

احمد مشمول نماینده جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در پنجاه و پنجمین دوره مسابقات قرائت قرآن مالزی به مقام دوم این مسابقات دست یافت.

ˈداسریزال بن ماراح نایینیˈ از کشور اندونزی سال گذشته با 93 ممیز 26 امتیاز نفر اول و محمد مشمول از جمهوری اسلامی ایران با 92 ممیز 38 امتیاز دوم شدند.

مالزی از نخستین دوره مسابقات بین المللی قرائت قرآن در این کشور در سال 1961 تا سال 1972 به صورت پیاپی مقام نخست این مسابقات را از آن خود کرد. در سال 1972 محمد تقی مروت از ایران توانست اولین مقام نخست ایران را از آن خود کند و سپس در سال 1979 عباس سلیمی نائینی برای بار دوم به مقام نخست دست یافت.

علی سیاح گرجی در سال 1987، عباس امام جمعه در سال 1990، منصور قاضی زاده در سال 1992، احمد ابوالقاسمی در سال 1993، محمد گندم نژاد طوسی در سال 1998، مسعود سیاح گرجی در سال 2001 و حسین سعید رستمی تبریزی در سال 2006 توانستند مقام نخست این رقابت ها را از آن خود کنند.

در بخش مردان این مسابقات بین المللی ایران از مجموع 55 دوره تاکنون توانسته است 9 دوره این رقابت ها در جایگاه نخست قرار گیرد. مالزی نیز 29 دوره توانسته است مقام نخست این مسابقات را از آن خود کند.

در پنجاه و ششمین دوره این مسابقات که امسال برگزار می شود حامد ولیزاده خلخالی به عنوان نماینده ایران شرکت کند.

وی در سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که با حضور 420 قاری و حافظ در شیراز برگزار شد به عنوان نماینده آذربایجان غربی توانست رتبه دوم رشته قرائت را به خود اختصاص دهد.

ولی زاده به عنوان دارنده مقام نخست مسابقات بین المللی دانشجویان، چندین سال نامزد کسب مقام نخست مسابقات سراسری ایران شده است.

وی با دارا بودن تارنمای قرآنی در حوزه قرآن و فضای مجازی فعال است.

نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن مالزی معتقد است طی سال های گذشته به دلیل برخی مسایل حاشیه ای حق قاریان ایرانی در مسابقات قرآن مالزی ضایع شده و به این دلیل روی اول شدن حساب نمی کند و بیشتر علاقه دارد تلاوت با کیفیتی ارایه دهد.

آساق**د.م**1611
کد N333543

وبگردی