آفتاب

شورای امنیت حمایت قاطع و یکپارچه خود از دولت عراق را اعلام کرد

شورای امنیت حمایت قاطع و یکپارچه خود از دولت عراق را اعلام کرد

نیویورک- ایرنا - به دنبال نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل که به منظور بحث پیرامون بحران جاری در عراق برگزار شد، ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه به خبرنگاران گفت که اعضای این شورا حمایت قاطع و یکپارچه خود را از دولت و مردم عراق در مبارزه با تروریسم اعلام کرده اند.

به گزارش ایرنا، نماینده دائم روسیه که ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد، عصر پنجشنبه به وقت محلی - بامداد جمعه به وقت تهران- بعد از این نشست که به مدت دو سال طول کشید،در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این نشست ابتدا نیکولای ملدینوف نماینده دبیر کل سازمان ملل و سرپرست کمیته ویژه این سازمان در کشور عراق گزارش مبسوطی از تحولات جاری در این کشور را به اعضای شورا ارائه داد.

چورکین افزود: هر 15 عضو شورای امنیت پس از شنیدن گزارش نماینده بان کی مون حمایت قاطع خود را از مردم و دولت عراق در مبارزه با تروریسم در کشورشان اعلام کردند.

وی یادآور شد که اعضای شورای امنیت در مذاکرات خود بر این نکته تاکید کردند که هر گونه تصمیمی در کشور عراق بایستی در چهارچوب قانون اساسی و احترام به حقوق شهروندی مردم این کشور صورت گیرد.

به گفته رییس دوره ای شورای امنیت، همه اعضا بطور یکصدا اقدامات تروریستی را با هر دلیل و انگیزه ای که صورت بگیرد با قاطعیت تمام محکوم کردند.

نماینده روسیه همچنین به نمایندگی از طرف اعضای شورای امنیت بر اهمیت برگزاری گفتگوهای جامع میان گروه های سیاسی بویژه در آستانه شکل گیری پارلمان و دولت جدید عراق تاکید ورزید.

چورکین گفت که اعضای این شورا از دولت عراق و جامعه بین الملل خواسته اند تا با حمایت قاطع از تلاش های کمیته ویژه سازمان ملل در این کشور - ˈاونامیˈ - راه را برای کمک رسانی به آسیب دیدگان و آوارگان بحران جاری هموار سازند.

وی در پاسخ به این سوال که درصورت دخالت کشورهای دیگر در امور عراق، دولت روسیه چه موضعی خواهد گرفت، گفت که ترجیح می دهد به سوالات فرضی پاسخ ندهد.

چورکین در پاسخ سوال دیگری گفت که در نشست امروز شورا نماینده یکی از کشورها به تاثیرات بالقوه این بحران در سایر نقاط منطقه از جمله سوریه اشاره کرد و بر ضرورت پرداختن همزمان به بحران های هر دو کشور تاکید کرد.

رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به این که مشکل عمده منطقه در زمان حاضر گسترش تروریسم است، به خبرنگاران گفت که او نیز در سخنان امروز خود در شورا به حساسیت مسئله تروریسم در خاورمیانه و ضرورت پرداختن به آن در یک چشم انداز گسترده تاکید کرده است.

چورکین در پاسخ به این سوال که آیا شورای امنیت تدابیر خاصی را برای دخالت در بحران کنونی عراق مورد بررسی قرار داده است؟، گفت که در نشست امروز پیشنهادی در این زمینه ارائه نشده است.

خبرنگار دیگری از چورکین در باره احتمال سرایت این نا آرامی ها به نقاط دیگر کشور و بخصوص به شهر بغداد پرسید. او در پاسخ گفت این مسئله ای است که نماینده دبیرکل سازمان ملل هم در گزارش خود به آن اشاره کرده است اما هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که آیا چنین خطری به طورحتمی این شهر را تهدید می کند.

در پاسخ به این سوال که آیا نا آرامی های جاری در این کشور علاوه بر انگیزه های تروریستی ریشه های مسلکی و فرقه ای هم دارند یا نه؟، چورکین پاسخ داد که به نظر او این ادعا که بحران عراق از کشور سوریه به این کشور سرایت کرده است اعتباری ندارد.

وی افزود: در عراق یک سلسله عملیات تروریستی در جریان است و تروریست ها از نقاط مختلف به این کشور سرازیر شده اند که البته ممکن است گروهی از آنها از کشور سوریه هم به این کشور آمده باشند .

نماینده دائم روسیه در رابطه با ریشه های مسلکی و فرقه ای این بحران تصریح کرد که این مسئله در نشست امروز شورا مورد بررسی قرار گرفته است و به همین دلیل، وی بر ضرورت گفتگوهای جامع میان همه گروه های مهم سیاسی در این کشور تاکید می کند.

خبرنگار دیگری از او در مورد اظهارات دکتر حسن روحانی مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل بحران عراق پرسید. رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ گفت که او در این زمینه نظری ندارد.

اروپام 2253 **1908 ** 1551
کد N333514

وبگردی