آفتاب

روسیه برای اوکراین در زمینه صادرات گاز ضرب الاجل تعیین کرد

روسیه برای اوکراین در زمینه صادرات گاز ضرب الاجل تعیین کرد

مسکو- ایرنا- آلکسی میلر رییس شرکت گازپروم برای اوکراین ضرب الاجل سه روزه تعیین کرد که در پایان مهلت آن، گازپروم فقط با پرداخت پیش بها، گاز به اوکراین صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، میلر روز پنجشنبه گفت: شرکت نفت وگاز اوکراین باید تا ساعت 10 صبح روز دوشنبه هفته آینده یک میلیارد و 951 میلیون دلار از بدهی خود به روسیه را پرداخت کرده باشد.

وی افزود: در غیر این صورت، گازپروم به سیستم پرداخت پیش بها برای گاز روی می آورد که در آن اگر پرداختی صورت نگیرد، گازی نیز تحویل نخواهد شد.

رییس گازپروم گفت: در دوره برگزاری مذاکرات سه جانبه میان روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا در مورد مسأله گازی، بدهی اوکراین به گازپروم دو میلیارد دلار افزایش یافت و در زمان حاضر این کشور بابت 11 میلیارد و 150 میلیون مترمکعب گاز به گازپروم بدهکار است.

میلر، مواضع طرف اوکراینی در مذاکرات سه جانبه را غیرقابل قبول خواند و اعلام کرد که اوکراین هیچ اقدام مشخصی برای حل و فصل وضع موجود انجام نداده است.

وی همچنین هشدار داد که گازپروم در مورد شرکت های اروپایی که از گاز روسیه به اوکراین تحویل می دهند نیز محدودیت هایی به وجود می آورد.

میلر، این سیستم را نوعی فریبکاری در عرصه گازی دانست که بر اساس آن اوکراین از گاز روسیه با شرایطی به نفع خود سوء استفاده می کند.

شرکت گازپروم در ماه آوریل گذشته بهای گاز صادراتی به اوکراین را از 268 دلار برای هر هزار مترمکعب به 485 دلار افزایش داد و این مسأله موجب بروز اختلافات شدید در عرصه گازی بین روسیه و اوکراین شد و کی یف تاکنون به رغم اصرار روسیه از بدهی چهار میلیارد دلاری خود به این کشور، تنها 750 میلیون دلار پرداخت کرده است.

اروپام/2242**518**1504
کد N333369

وبگردی