آفتاب
معاون اجرایی رئیس‌جمهور:

مسیر توسعه عمرانی استان‌ها، استفاده از ظرفیت‎های قانون بودجه است

مسیر توسعه عمرانی استان‌ها، استفاده از ظرفیت‎های قانون بودجه است

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: شرایطی باید فراهم شود تا بصورت سامان‌یافته و ضابطه‌مند توان استان‌ها را به توسعه پایدار جهت دهیم تا با اجرای قانون، عقب‌ماندگی‌های تاریخی مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، در جریان سفر استاندار لرستان به تهران به همراه مسئولان اقتصادی و برخی نمایندگان این استان، نشستی در دفتر معاون اجرایی رئیس‌جمهور برگزار شد.

در این نشست، معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این دومین جلسه با مجموعه سازمان‌های توسعه‎ای کشور و نهادهای عمومی غیردولتی در حوزه اقتصادی است، اظهار کرد: البته به تدریج با پیشرفت کار و ادامه جلسات، ایجاد یک دبیرخانه برای این مجمع عظیم اقتصادی در دستور کار قرار می‎گیرد.

وی با بیان اینکه "بخش قابل ملاحظه‎ای از سرمایه‎گذاری‎های کشور در دست پرقدرت این شرکت‎هاست"، تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری این جلسات بتوانیم قدم مؤثری در حل مشکل عدم توازن در توسعه کشور برداریم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه "ماده 48 قانون اساسی بر ایجاد توزان در توسعه کشور تاکید دارد"، گفت: بر مبنای این اصل در سال 1380 قانونی از سوی مجلس تصویب شد و دولت را موظف کرد که در این زمینه با دقت عمل بیشتری حرکت کند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه "مسیر طبیعی برای ایجاد توسعه عمرانی و فعالیت اقتصادی در استان‌ها استفاده از ظرفیت‎های موجود در قانون بودجه است، تصریح کرد: بودجه عمومی کشور که یک بخشی از منابع آن از محل درآمدهای نفت و بخش دیگر آن از محل درآمدهای دولت تهیه می‎شود و این بودجه بین سطوح مختلف کشور تقسیم می‎شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه دیگری تحت عنوان بودجه کل کشور وجود دارد که جمعی از بودجه عمومی و بودجه شرکت‎های دولتی است، اظهار کرد: همچنین بخش دیگری از منابع کشور مربوط به سازمان‎های توسعه‎ای مثل نوسازی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح می‎شود که به نوعی مدیریت آنها متصل به دولت است.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه این سازمان‎های توسعه‎ای را از نظر اقتصادی یکی از بحران‎های در شرف تکمیل کشور می‎شناسیم که در آینده باید به حال آنها فکری کنیم، افزود: به این دلیل که هرچه می‎گذرد تعداد کسانیکه متقاضی استفاده از منابع مالی این شرکت‎ها هستند نسبت به منابعی که هرسال از مجموع سرمایه گذاری‎های حاصل شده در این شرکت‎ها صورت می‎گیرد بیشتر می‎شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور همچنین یادآور شد: وضعیت به گونه‎ای است که همین الان به این امر نزدیک می‎شویم که دولت معادل بودجه عمرانی باید به این شرکت‎ها کمک کند.

وی با اشاره به اینکه واقعیت این است 25 درصد همه‎ منابع به صورت جویبارهای کوچکی وارد نهادها و سازمان‎های اقتصادی کشور می‎شود، گفت: این گردش فوق‌العاده طبیعتا یک پتانسیل عظیم است که می‎تواند به توسعه شتابان کشور کمک کند. از سوی دیگر، پتانسیل عظیم معطل‌مانده بخش خصوصی را داریم که مورد توجه قرار نگرفته است. باید تلاش کنیم موانع را از جلوی راه آنها برداریم و اعتماد را به بخش خصوصی برگردانیم. این ظرفیت بزرگ می‎تواند یک تحول ایجاد کند که هدف اصلی ما از تشکیل این جلسات استفاده از این پتانسیل است.

شریعتمداری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نهاد ریاست جمهوری نهاد تسهیل‌کننده امور است، تاکید کرد: جایگاه همه‎ دستگاه‎ها سر جای خود قرار دارد و تنها قرار است هدایت شوند و در جهت اجرای سیاست‎های حاکم بر دولت حرکت کنند. پتانسیل‎های زیادی در استان‎های کمتر برخوردار وجود دارد. وقتی این پتانسیل‎ها را با شاخص‎های اقتصادی اجتماعی مقایسه می‎کنیم احساس تاسف می‎کنیم که چرا با وجود این پتانسیل‎ها نتیجه عمل در حوزه‎های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... اینگونه است؟

وی ادامه داد: ظرفیت‎ها و توانمندی‎های ایرانیان خارج کشور و سرمایه‎گذاری خارجی یکی دیگر از منابعی است که می‎تواند برای توسعه کشور مورد استفاده قرار گیرد. توسعه بلندمدت در ایران بدون این دو دشوار است. قدم‎هایی که دولت در راستای حل مشکلات سیاست خارجه برمی‎دارد، در این راستا است. هیچ کشوری در دنیا نیست که به توسعه دست یافته باشد ولی در سال‌های اول توسعه اطراف خود را آرام نکند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه "در دولت تدبیر و امید بنا نداریم برای ایرانی‎های خارج از کشور سمیناری بگذاریم که چند روزی بیایند و بروند بلکه به دنبال این هستیم که در دو سرفصل کلی فرصت محور پتانسیل ایرانیان را به خدمت بگیریم"، افزود: بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده دولت در پی آن است که در جریان سفر به استان‎ها یک روش جدید در حل مشکلات و معضلات منطقه‎ای در پیش بگیرد. به دنبال این هستیم که سفرهای دولت محتوای غنی‎تری پیدا کند و آثار آن در زندگی مردم مأنوس‎تر بوده و مردم بدانند که یک سفر سمبلیک و تشریفاتی انجام نمی‎دهیم.

انتهای پیام

کد N333104

وبگردی