آفتاب

آیت الله سبحانی: امت اسلامی مشترکات را محور وحدت قرار دهند

آیت الله سبحانی: امت اسلامی مشترکات را محور وحدت قرار دهند

قم ـ ایرنا ـ آیت الله ˈ جعفر سبحانی ˈ از مراجع تقلید گفت: امت اسلامی وظیفه دینی دارد که مشترکات اسلامی از جمله قرآن، پیامبر(ص) و قبله را محور وحدت خود قرار دهند.

به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در ˈهمایش بین المللی امت اسلامی؛ مبانی و مولفه هاˈ اختلافات امت اسلامی را ناشی از تلاش مکارانه دشمنان و تقویت تعصبات جاهلی ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه به رغم بسیاری از اشتراکات اسلامی، جنگ افروزی و برادر کشی در میان مسلمانان اوج گرفته است.

آیت الله سبحانی، جنگ های مذاهب اسلامی را فتنه دشمنان نامید و افزود: اروپایی ها بعد از جنگ های قرون وسطایی خود سر عقل آمده و دیگر جنگ نمی کنند اما متاسفانه مسلمانان به جان هم افتاده و بجای پیشرفت به دنبال نابودی هم هستند.

وی افزود: مسلمان اگر دلسوزی واقعی نسبت به منافع اسلام دارند باید برای نجات قدس و فلسطین از دست مزدوران صهیونیستی اقدام کنند و علما و دولت های اسلامی برای نجات فلسطین فراخوان بدهند در حالیکه متاسفانه شاهدیم که آنان دغدغه های واقعی جهان اسلام را که همان سیطره رژیم اشغالگر قدس است فراموش کرده و به خود مشغول شده اند که علمای بزرگ اسلام باید فکری به حال این انحراف فکر کنند.

آیت الله سبحانی از برخی علما که به جای پرداختن به شر صهیونیسم مشغول فتاوای تکفیری هستند انتقاد کرد و افزود: اختلافات جزیی همواره در مشی و ایده مسلمانان وجود داشته است اما در کلیات اشتراکات زیادی وجود دارد که می تواند زمینه ساز اتحاد باشد.

وی گذشته مسلمان را یادآور شد و افزود: اسلام در گذشته دچار این اختلافات سطحی و دشمن شاد کن نبود و بسیاری از اهل سنت در کلاس درس شیخ مفید شرکت می کردند و این نشاندهنده تسامح مسلمانان با یکدیگر و اهمیت علم، دانش و فضل در تفکر اسلامی است.

همایش بین المللی ˈامت اسلامی؛ مبانی و مولفه هاˈ روز پنجشنبه به مدت یک روز با هدف بررسی نقاط اشتراک و تجمیع امت اسلامی و راهکارهای تقویت آن با حضور علما و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد. ک/2

569 / 380/543
کد N333087

وبگردی