آفتاب

حمایت جو بایدن از مذاکرات سه جانبه در مورد بحران اوکراین

حمایت جو بایدن از مذاکرات سه جانبه در مورد بحران اوکراین

تهران- ایرنا- معاون رییس جمهوری آمریکا حمایت خود را از مذاکرات میان اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد بحران اوکراین اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا از واشنگتن، ˈجو بایدنˈ این حمایت را در گفت و گوی تلفنی با ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین مطرح کرد. بایدن و پوروشنکو در مورد اوضاع امنیتی و جدیدترین تحولات مربوط به بحران اوکراین تبادل نظر کردند.

این در حالی است که رییس جمهوری اوکراین اخیراً اعلام کرده بود که مذاکرات میان اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا در کی یف آغاز شده است. گزارش شده که ˈهیدی تاگلیاوینیˈ یک دیپلمات سوئیسی نماینده گروه سازمان امنیت و همکاری اروپا در این مذاکرات حضور دارد.

معاون رییس جمهوری آمریکا در این گفت گوی تلفنی بر کاهش تنش ها در اوکراین تأکید کرد و گفت که کاهش تنش ها در اوکراین به پذبرفته شدن رسمی پوروشنکو به عنوان رییس جمهوری مشروع اوکراین بستگی دارد. بایدن همچنین گفت که از جمله دیگر عواملی که بر کاهش تنش ها در اوکراین تأثیر زیادی دارد، کاهش حمایتهای روسیه از شبه نظامیان در شرق اوکراین و متوقف کردن روند انتقال تسلیحات و شبه نظامیان از مرزهای روسیه به داخل خاک اوکراین است.

رییس جمهوری اوکراین نیز در این گفت گوی تلفنی تصریح کرد که اگر شبه نظامیان جدایی طلب خلع سلاح شوند و ساختمان های دولتی را ترک کنند، دولت کی یف آماده است به آنها عفو بدهد.

پیش از این ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ضمن رد ادعاهای آمریکا در مورد مداخله نظامی روسیه در اوکراین و متهم کردن واشنگتن به تلاش برای منزوی کردن روسیه به دلیل بحران اوکراین، خاطر نشان کرد که هیچ نیروی روسی و یا عوامل روسیه در اوکراین نبوده و نیستند.

این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اخیراً اعلام کرد که کشورش آماده است از پوروشنکو حمایت کند تا تمامی طرفهای درگیر وارد مذاکره شوند. وی همچنین از ایجاد مسیرهایی برای انتقال غیرنظامیان به مناطق امن در اوکراین استقبال کرد.

رسانام**9234**1504
کد N333081

وبگردی