آفتاب
مسجدجامعی در همایش نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال:

نباید کاری کنیم که صدای رقیب شنیده نشود

نباید کاری کنیم که صدای رقیب شنیده نشود

رئیس شورای شهر تهران بر لزوم شنیدن صدای رقیب تاکید کرد و گفت: حذف رقیب زمینه ساز استبداد است که این امر به نفع هیچ یک از جریان های سیاسی نیست.

احمد مسجدجامعی در همایش نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال؛ ضمن تبریک میلاد حضرت مهدی(عج) گفت: در باور ما حضرت مهدی(عج) است که آرمان‌های پیامبر اکرم(ص) را محقق می‌کند و به فرموده نبی گرامی(ص)؛ احیاگر روش‌هاست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما در نگرش آیینی خود جامعه نبوی داریم؛ ادامه داد: ما مدینه‌ی نبوی داریم که با مدینه‌ای که در دوران حضرت ولیعصر(ع) شکل می‌گیرد تفاوت دارد که دلیل این افتراق مربوط به نوع نگرش به مهدویت است.

وی به حرکت‌های افراطی‌گری ازسوی گروه‌های تروریستی طالبان و داعش اشاره کرد و گفت: این حرکت افراط‌گونه نوعی برداشت از مدینه است. به عبارتی برخواسته از مدینه بدون مهدویت است که با روح اسلام ناسازگار است به عنوان نمونه تمام جریانات سلفی رویکردی به گذشته داشته و نگرش آنها اینگونه است که همچنان اولویت به جهاد با کفار است و حتی برداشتی که از کفار دارند معنای وسیعی بوده که می‌تواند گروهی از مسلمانان را نیز دربرگیرد درصورتیکه در نگرش مدنی نسبت به اسلام و آنچه که تحقق پیدا می‌کند تفاوت فاحشی وجود دارد.

مسجدجامعی یادآور شد: مدینه فاضله شهری است که در آینده محقق خواهد شد و به تعبیر امام(ره) عقل به کمال و اخلاق به اوج خواهد رسید که در مدینه مهدوی تحقق پیدا می‌کند.

وزیر ارشاد دولت اصلاحات با بیان اینکه روح شهر را مناسبات اجتماعی و انسانی تعریف می‌کند و شهر با شهروندان شناخته می‌شود، تصریح کرد: شهر باید در خدمت شهروند قرار گیرد و این روح پیام مدنیت است.

وی از نظام اسلامی به عنوان پایه و اساس جامعه اسلامی یاد کرد و افزود: اوج چنین جامعه‌ای جامعه مهدوی است که پایه آن در جامعه نبوی است. متاسفانه برخی مدعیان مسلمانی سعی دارند مدنیت را از جامعه حذف کند، که به طور نمونه به نقش سیدقطب به عنوان پیشوای جریانات تند اشاره کرد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه از دل مدینه بدون مدنیت داعش و طالبان بیرون می‌آید و متأسفانه به اسم اسلام ثبت می‌شود، اظهارکرد:ما باید در نگرش آیینی خود نسبتی با مدنیت تعریف کنیم و این ناشی از ذات دین ماست.

مسجدجامعی قانون اساسی کشورمان را مترقی خواند و گفت: در دوران معاصر قانونی نداشته‌ایم که تا این حد مجتهد تحصیلکرده در آن نقش داشته باشد و اصولش بحث شوراها، احزاب، قدرت متکثر و مسأله مطبوعات و مسائلی باشد که در جامعه مدنی وجود دارد.

مسجد جامعی با اشاره به قانون شوراها در قانون اساسی به اقدامات مؤثر مرحوم طالقانی، آیت‌الله بهشتی و خاتمی در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: قانون شوراها بالاخره در زمان آقای خاتمی اجرا شد، هر چند برای اینکه این قانون در جایگاه واقعی خود قرار گیرد راه زیادی را در پیش دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از مشکلات در سطح کلان به آمایش سرزمین بازمی‌گردد؛ ادامه داد: در قانون اساسی اقتضاعات شرایط وجود دارد اما سوال ما این است که کدام نظام برنامه‌ریزی براین اساس بوده است برای نهادینه شدن، مردم سالاری دینی باید مورد توجه قرار گیرد و کارکرد احزاب این است که اصول مغفول مانده قانون اساسی توجه و برای یافتن راهکار اقدام کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما در شورا عقل و اعتدال را به عنوان مبنای حرکت خود قرار دادیم؛ ادامه داد: ما نباید کاری کنیم که صدایی شنیده نشود یا برای حذف رقیب تلاش کنیم چراکه این امر زمینه‌ساز استبداد بوده و به نفع هیچ کدام از جریانهای سیاسی نیست.

مسجدجامعی تاکید کرد: ما باید برای شنیدن صداهای مختلف تلاش کنیم و فضای سخنگویی برای رقیب فراهم باشد خوشبختانه ما توانستیم در شورای شهر این مساله را پیش بریم.

وی ادامه داد: برخی در آغاز دوره چهارم شورای شهر تهران گمانه‌زنی می‌کردند که به دلیل وجود سلایق فکری مختلف، این شورا به سرعت گرفتار اختلاف خواهد شد و حتی در جلسه انتخاب شهردار به مشکل برخواهند خورد اما ما یک اصل را محترم شمردیم و اجازه دادیم تا اختلاف آرا موجب قوت ما شود.

کد N332947

وبگردی