آفتاب

موسوی لاری: در هشت سال اخیر امتحان اخلاقی خوبی پس ندادیم/اعتدال، به معنی داشتن برنامه است

موسوی لاری: در هشت سال اخیر امتحان اخلاقی خوبی پس ندادیم/اعتدال، به معنی داشتن برنامه است

یک عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: متأسفانه در هشت سال گذشته، در حوزه عمل‌گرایی و اخلاق امتحان خوبی پس ندادیم و هنوز هم در (درب) بر روی همان پاشنه می‌چرخد؛ این بدان معنا نیست که اوضاع قرار نیست عوض شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری در همایش «بررسی نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال» اظهار کرد: افتخار ما این است که منتظر ظهور حضرت مهدی(عج) هستیم تا ایشان جامعه اسلامی را شکل دهد و در کل جهان عدالت برقرار شود. ما برای رسیدن به چنین روزی لحظه‌شماری می‌کنیم. همه امامان ویژگی‌هایی را برای جامعه عصر ظهور برشمردند که اخلاق و خرد دو محور اصلی این جامعه است.

وی ادامه داد: وقتی حضرت قائم ظهور می‌کند، به گونه‌ای عدالت خود را اعمال می‌کند که عقل‌ها جمع می‌شود و خردورزی مبنای جامعه قرار می‌گیرد و همچنین اخلاق‌مداری در جامعه رواج پیدا می‌کند. وقتی جامعه‌ای بر مبنای عقل نباشد و در اداره‌ آن اخلاق رعایت نشود، طبعاً آن جامعه مورد نظر شریعت اسلامی و بزرگان دین اسلام نخواهد بود.

موسوی لاری با اشاره به کمبود عدالت در جامعه، گفت: متأسفانه در جامعه کارنامه خیلی قوی از اجرای خردورزی و اخلاق‌مداری نداریم، بویژه در سال‌های اخیر این دو مسأله با مشکل روبه‌رو شد. افراط‌گری‌ها و تفریط‌گری‌ها برای عدالت بن‌بست ایجاد کرده است. متأسفانه خردورزی جای خود را به تصمیمات سریع و بی‌برنامه داد. با اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌توانست در شریعت اسلام نقش مهمی ایفا کند، اما متأسفانه در این چند سال راهی را دنبال کرد که دنیا علیه ما بسیج شد. ما قبول داریم که توطئه دشمنان نیز در کار بوده، اما عدم خردورزی مدیران موجب ایجاد توطئه دشمنان شده است.

وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به فقدان صداقت خبری در برخی رسانه‌ها، گفت: متأسفانه برخی رسانه‌ها در همین سال‌ها اخلاق‌مداری را کنار گذاشتند و با انگ زدن‌، دروغ و تهمت از یکدیگر سبقت گرفتند. مردم در 24 خرداد «نه» بزرگی به آن نوع عملکرد و بداخلاقی‌ها و عقل‌ستیزی‌ها که در جامعه وجود داشت، گفتند و حرکتی را از خود نشان دادند.

وی افزود: فرض ما این است که نظام جمهوری اسلامی جهت رسیدن به جامعه اخلاق‌مدار و خردورز شکل گرفت. قانون اساسی هم از نظر محتوا و شکل در همین راستا بوجود آمده است و آن را تأیید می‌کند. در اصل 6 و 7 به ضرورت حضور مردم برای شکل‌گیری قوای سه‌گانه و رهبری و انواع اخلاق‌ها اشاره می‌کند. در این میان شوراها و احزاب را نیز در نظر گرفته تا مردم بتوانند بر اساس آنها در رأی‌گیری‌ها و تعیین جهت نظام شرکت داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اهمیت احزاب و تشکل‌ها در جامعه، تصریح کرد: احزاب، تشکل‌ها و NGOها، نهادهایی هستند که مردم را در رأی‌گیری برای قدرت کمک می‌کنند و برای رساندن حرف مردم به مدیران جامعه و برنامه‌های آنها به مردم در تلاش هستند.

موسوی لاری با اشاره به پیروزی 24 خرداد برای اعتدال‌گرایان، گفت: دیدیم که چگونه از طریق احزاب و گفتمان‌ها در 24 خرداد پیروزی بدست آمد. من معتقدم در جامعه ما هر دو گفتمان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در جریان 24 خرداد مطرح شده است. در آن انتخابات مردم اعلام کردند که خواهان وجود جریان اعتدالی هستند.

وی با اشاره به روش اعتدال‌گرایی حسن روحانی گفت: آقای روحانی روشی اعتدالی که عاری از افراط و تفریط و بر پایه خِرَد بود، انتخاب کرد. ما مدعی هستیم آن چیزی که امروز به عنوان اعتدال مطرح است، روشی است که جامعه ما به آن پایبند است ولی در چند سال گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفت.

این عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه با بیان اینکه "احزاب سه کارکرد مشخص دارند"، توضیح داد: نظارت و سلامت در اجرای قوانین جامعه و شفاف‌سازی درباره کارکرد مسئولان برای مردم، از جمله وظایف احزاب است.

وی همچنین یادآور شد: وقتی دولت‌های نهم و دهم شکل گرفت، عده‌ای که تا آن زمان آن دولت را برای امام زمان(عج) می‌دانستند چنان پیش رفتند که جلوی نقد منصفانه را گرفتند. در ادامه آنها خود به منتقدان جدی دولت تبدیل شدند. دلیل بروز چنین اتفاقی آن است که آنها برای دستیابی به قدرت از همه ابزارها استفاده کردند. روحانیون و شخصیت‌ها از این دولت دفاع کردند در حالی که جای احزاب خالی بود و اگر حزبی برای رسیدن به قدرت تلاش کند و پس از مدت به مشکل بر بخورد، حتماً آن مشکل را برعهده خواهد گرفت اما شخصیت‌های دور از احزاب این کار را نمی‌کنند.

موسوی لاری اضافه کرد: وجود نداشتن احزاب و تشکل‌های مدنی و سیاسی موجب عدم شفافیت می‌شود. وقتی یک حزب به پیروزی می‌رسد و مدیریت جامعه توسط او انجام می‌شود، می‌داند در مقابل چشمان ناقدان قرار دارد. جواب اینکه چرا در جامعه ما سوءاستفاده‌های سه هزار میلیاردی صورت می‌گیرد، به همین فقدان احزاب بازمی‌گردد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اگر احزاب و تشکل‌ها بتوانند به وظیفه خود یعنی نظارت، عمل کنند و روزنامه‌ها را بدون محدودیت آزاد بگذارند تا واقعیات را به مردم انعکاس دهند، وضع از اینکه که هست بهتر می‌شود. این شفافیت و نظارت به روش اعتدالی کمک می‌کند. معنی نقش حضور احزاب، پذیرش اصل اعتدال است یعنی «نظر من» به «نظر ما» تبدیل شده است.

وی در پایان با اشاره به در پیش بودن نیمه شعبان، اظهار کرد: امروز به مناسبت نیمه شعبان و سالگرد پیروزی 24 خرداد دور هم جمع شده‌ایم. مدیران کشور هم می‌دانند که این روز نماد دوری از افراط و تفریط است و به این معنی که دیگر برنامه‌های کشور باری به هر جهت نخواهد بود. اعتدال یعنی آ‌نکه من یک برنامه مشخص دارم و می‌دانم کجا می‌روم و چه می‌خواهم انجام بدهم و در این راه برای رسیدن به اهدافم از روش اعتدالی استفاده می‌کنم.

انتهای پیام

کد N332918

وبگردی