آفتاب

پیش بینی رویترز درباره پیروز انتخابات افغانستان

پیش بینی رویترز درباره پیروز انتخابات افغانستان

واحدمرکزی خبر نوشت:

تلویزیون رویترز پیش بینی کرد عبدالله عبدالله برنده انتخابات افغانستان باشد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، شبکه تلویزیونی رویترز با تحلیلی درباره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد مردم افغانستان شنبه پای صندوقهای رای حاضر می شوند تا جانشین حامد کرزای رئیس جمهور این کشور را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورشان انتخاب کنند. این درحالی است که خطر حملات طالبان به محلهای اخذ رای جدی است. درباره تقلب در این انتخابات نیز هشدارهایی مطرح شده است.

در این دور از انتخابات عبدالله عبدالله وزیر امور خارجه سابق افغانستان و اشرف غنی اقتصاددان سابق بانک جهانی رقابت خواهند کرد. نظرسنجی ها حاکی از آن است که دکتر عبدالله عبدالله بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد. عبدالله عبدالله در دور نخست انتخابات چهل و پنج درصد آراء و اشرف غنی احمد زای سی و یک ممیز شش دهم درصد آراء را به دست آورد.
نگرانی ها برای این دور از انتخابات افغانستان بیشتر است زیرا طالبان بر شدت حملات خود افزوده است. کارشناسان پیش بینی می کنند طالبان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حملات بیشتری را در مقایسه با دور نخست انجام دهد.

دکتر عبدالله عبدالله متخصص چشم پزشکی است . او در دهه هزار و نهصد و هشتاد به جمع نیروهای مجاهد افغانستان پیوست که در مقابل نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق ایستادگی می کردند. وی در آن زمان ، مشاور احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان بود که درسال دو هزار و یک ترور شد. وی در دولت اول حامد کرزای وزیر امورخارجه بود و در سال دو هزار و پنج از این مقام کناره گیری کرد. پایگاه اصلی حامیان دکتر عبدالله عبدالله ، گروه تاجیک این کشور است که دومین گروه قومی بزرگ افغاستان است. البته یکی از والدین وی از پشتونها بود که بزرگترین گروه قومی افغانستان است. مشخص نیست آیا پشتونها نیز از عبدالله در انتخابات روز شنبه حمایت خواهند کرد. به هرحال، هرفردی که رئیس جمهور افغانستان شود با چالشهای عظیمی مواجه است بویژه باتوجه به اینکه در دوره مسئولیت او، نیروهای نظامی آمریکایی کاملا از افغانستان خارج خواهند شد و او باید به تنهایی درمقابل نیروهای طالبان بایستد.

4949

کد N332906

وبگردی