آفتاب
رئیس جمهور در همایش انتظار و امید:

هیچ گروهی حق ندارد رهبری را به نام خود مصادره کند/ برخی می‌خواهند امید را در دل مردم کمرنگ کنند

هیچ گروهی حق ندارد رهبری را به نام خود مصادره کند/ برخی می‌خواهند امید را در دل مردم کمرنگ کنند

رئیس جمهور در همایش انتظار و امید گفت: مردم ما در 24 خرداد اعلام کردند که هیچ گروه و جناحی حق ندارد انقلاب، دفاع مقدس و رهبری نظام را برای خود مصادره کند.

رئیس جمهور در همایشه انتظار و امید گفت: مردم ما در 24 خرداد اعلام کردند که هیچ گروه و جناحی حق ندارد انقلاب، دفاع مقدس و رهبری نظام را برای خود مصادره کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در همایش انتظار و امید که صبح امروز به مناسبت نیمه شعبان و سالروز 24 خرداد در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد، گفت: «جاءالحق و ذهق الباطل». امروز و فردا جشن امید همه ما است.

وی افزود: هر چقدر که غیبت آن عزیز طولانی تر شود امید ما به روز ظهروش بیشتر و بیشتر خواهد شد ما منتظر روزی هستیم که بیاید و افراط ها را برای همیشه پایان دهد. ما متنظر روزی هستیم که بیاید پرچم اعتدال، عدالت و پیشرفت را برافراشته کند و صلح و امید و دوستی و آشتی را به ارمغان آورد.

روحانی گفت: او امام عدل و عدالت است؛ او فرمانروای اعتدال است؛ او خواهد آمد که مردم در کنار هم بهترین هم زیستی و بهترین زندگی شکوهمند انسانی را تجربه کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه ما منتظر روز موعودیم ادامه داد: همه ما امیدوار به روز موعود هستیم، اما نه منتظری که گوشه‌ای بنشنیم و زانوی غم بغل بگیریم؛ آن انتظار جان سوز و حان کاه خواهد بود؛ ما منتظری هستیم که تلاش می کند و زمینه را برای حضور مائده آسمانی آماده می‌سازد ؛ شرایط را برای عدل و عدالت و انصاف آماده می‍کند که این انتظار، انتظاری امیدبخش و فرح‌بخش است و به جامعه نشاط و تحرک می بخشد.

برخی قبل از انتخابات به من می گفتند مگر نمی دانی مکانیزم صندوق رای چگونه است؟

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه با اشاره به حماسه آفرینی ملت ایران در ایام مختلف گفت: پارسال ملت ما چه کرد همان ملتی که ماه ها قبل ناامیدی سراسر جامعه را گرفته بود و بسیاری از مردم می گفتند مگر انتخابات هم تاثیر و فایده ای دارد؟

روحانی ادامه داد: عده ای به خود من می گفتند چرا به صحنه آمدی و ثبت نام کردی، مگر کشور را نمی شناسی و نمی دانی مکانیزم صندوق رای چگونه است. اما شور، نشاط و حضور مردم و همچنین جمله تاریخی رهبری که گفتند صندوق رای حق الناس است و حتی همه آنهایی که به نظام علاقه ندارند بخاطر کشورشان پای صندوق‌های رای بیایند، این حماسه بزرگ را آفرید و آنچنان فضایی در کشور ایجاد شد که روزهای خرداد، گویی خرداد دیگر است، گویی روزهای نشاط و امید در کنار صندوق رأی آمده است.

پارسال به جهانیان اعلام کردیم روبروی هم صف نمی کشیم بلکه در کنار صندوق رای به صف می ایستیم

رئیس جمهور ادامه داد: پارسال به همه جهانیان اعلام کردیم که در کشور ما رقابت و رفاقت جوانمردانه خواهد بود و به همه جهانیان اعلام کردیم ما در روبروی هم صف نمی کشیم بلکه در کنار صندوق رأی به صف می‌ایستیم.

وی با بیان اینکه مردم ما در خرداد سال گذشته امید آفریدند، گفت: ملت ما نه تنها برای ایران بلکه برای جهان امید آفرید و من اغراق و مبالغه نمی کنم هر کجا رفتیم و هر مسئولی را در سراسر دنیا دیدیم به من گفت انتخابات خرداد پارسال ایران برای همه ما امیدآفرین بود.

روحانی ادامه داد: در کنار جشن بزرگ نیمه شعبان و در کنار جشن بزرگ انتظار به او می گوییم که همچنان دلبسته اوییم، یا مهدی، به او می گوییم که همچنان چشم براهیم یا صاحب الزمان(عج)، به او می گوییم راهش و مسیرش را برای ظهور هموار می سازیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در خرداد پارسال با دست و زبانشان خرافه ها را زدودند، تصریح کرد: مردم ما خرداد پارسال در برابر امامشان سرفرود آوردند و از خرافه گویان در برابر امام عصر(عج) عذرخواهی کردند.

وی با تاکید بر اینکه این دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و مخالفانش سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد، بیان کرد: راه ملت ما در خرداد پارسال انتخاب شد گرچه انتخابات به معنای سرنوشت کشور است و رئیس جمهور به معنای منتخب کل کشور، کل ملت، این دولت خود را خادم همه مردم می داند.

روحانی افزود: این دولت و حامیان آن گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نمی گویند، اما سخن ما با آنها باادب، احترام و کرامت خواهد بود و ما برای صلح و آشتی و برادری کنار هم جمع شدیم و امروز، روز وحدت و اتفاق است، نه روز نفاق، شکاف و فاصله.

رئیس جمهور گفت: امروز روز برچسب زدن به همدیگر نیست، بلکه روز چسبندگی بیشتر جامعه است.

ملت در انتخابات پارسال راه اعتدال و میانه‌روی را برگزید

وی ادامه داد: اولین راهی که این ملت در انتخابات پارسال برگزید، راه اعتدال و میانه‌روی بود و این راه بازگشت‌ناپذیر است.

روحانی با بیان اینکه اعتدال و میانه‌روی به معنای انتخابی بین حق و باطل نیست، اذعان داشت: اعتدال به معنای راهی میان راست و دروغ نیست، راهی بین حفظ منافع ملی و از بین بردن منافع ملی نیست، اعتدال یک روش و بینش است و همان راهی است که منبعث شده از سیره پیامبر(ص) است و پیامبر(ص) سراسر زندگی اش، کمال و اخلاقش، اعتدال بود.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه اعتدال مسیری است که از عقل و خرد جمعی استفاده می کند، تاکید کرد: عقل و خرد جمعی که به ما می گوید برای حفظ منافع ملی باید سایه شوم تحریم ها را از سر ملت برداریم؛ خرد و عقلی که به ما می گوید ما باید دنبال صلح در منطقه و جهان باشیم؛ خردی که به ما می گوید اداره کشور، توسعه کشور بدون مردم و واگذاری به مردم امکان پذیر نخواهد بود؛ خردی و عقلی که به ما می گوید کشور از آن مردم است و این کشور هیچ صاحبی جز ملت ایران ندارد؛  عقل و خردی که به ما می گوید باید فقرها را بزداییم و تبعیض های ناروا را کنار بگذاریم مردم ما این همه رنج و آلودگی محیط زیست را تحمل می‌کنند.

باید از عقل و فکر و نظر همگان استفاده کنیم

روحانی با اشاره به چشم انداز بیست ساله و با بیان اینکه این مصوبه ده سال است که خاک می خورد، گفت: ایران کشوری است توسعه یافته و ما برای اینکه در مسیر خردورزی حرکت کنیم باید از عقل و فکر و نظر همگان استفاده کنیم که همه چیز در نزد همگان است و باید از افکار و اندیشه جامعه بهره ببریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این جشن، جشن مردم است، گفت: مردم، برای آمدن به صحنه و آینده خود و کشورشان امیدوار شدند، اما عده ای ولو اندک با ابزار و ادوات تبلیغی فراوان می خواهند این امید را در دل مردم کمرنگ کنند.

وی گفت: ما به آنهایی که راهی را برگزیدند که در تضاد با انتخاب مردم است، اعلام می کنیم که مردم ما خشونت و افراطی گری را قبول ندارند و در خرداد پارسال اعلام کردند که یک ملت، یک دولت و یک حکومت هستند.

هیچ گروه و جناحی حق ندارد رهبری نظام را برای خود مصادره کند

روحانی ادامه داد: مردم ما در 24 خرداد اعلام کردند که هیچ گروهی، هیچ جناحی حق ندارد انقلاب را به نام خود مصادره کند، هیچ گروهی حق ندارد دفاع مقدس را به نام خود مصادره کند، هیچ گروه و جناحی حق ندارد رهبری نظام را برای خود مصادره کند.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد، کشور، قانون اساسی، رهبری، منافع ملی و آینده کشور مربوط به همه ملت، اقوام و مذاهب است.

وی با بیان اینکه امروز یک سال از روز شما ملت و 10 ماه از روز دولت می گذرد، گفت: دولت در این 10 ماه هیچگاه وعده هایی که به شما داده، از یاد نخواهد برد.

اقلیت حق ندارد آنچه اکثریت تصمیم گرفته است به آن بی احترامی کند

روحانی افزود: اقلیت، محترم است، همانطور که اکثریت محترم است اما اقلیت حق ندارد آنچه اکثریت تصمیم گرفته است به آن بی احترامی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت به آنچه که به مردم وعده داده به عنوان وظیفه عمل خواهد کرد، گفت: البته از دیرباز به ما یاد داده اند «الامور مرهونه باوقاتها» دولت به وعده هایی که به مردم در زمینه سیاست خارجی، داخلی، مسائل فرهنگی و اقتصادی داده، پایبند است و تاکنون نیز گام های بلندی برداشته است، گرچه هنوز به رسیدن به همه اهداف راهی طولانی پیش رو داریم.

وی با تاکید بر اینکه این دولت به آینده کشور امیدوار است، گفت: دل های ما کاملا محکم است ما کاملا متکی به لطف خدا، اتکا به حمایت مردم و توفیقات ولی عصر(عج) راه را به پیش خواهیم برد و امروز عزت ایران را در سراسر جهان می بینیم و چهره واقعی ملت و دولت ایران برای جهانیان نمایان شده است.

همه دنیا می‌دانند که این دولت برآمده از رای مردم است

روحانی ادامه داد: اگر ما امروز قدرتمندانه در جهان حرکت می‌کنیم برای این است که همه دنیا می‌دانند که این دولت برآمده از رای مردم است. همه از این ملت و از تاریخ مردم با عظمت یاد می کنند.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: اگر می خواهیم همه با ما باادب و با احترام حرف بزنند، ما نیز باید با ادب و احترام حرف بزنیم. انقلابی بودن، ایستادگی کردن و عزت به معنای سخن ناسالم نیست. سخن باید سخن نبکو باشد و راه ما، راه حـُسن و حـَسن است. بنابراین این مسیر و راهی را که برگزیدیم و انتخاب کرده ایم را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه مگر ما چه گفته ایم که برخی ها برآشفتند، اذعان کرد: ما گفتیم فرهنگ از آن مردم است و مردم باید برای تعالی فرهنگ خود قدم بردارند. فرهنگ یعنی آنچه که با او زندگی می کنیم و زندگی خواهیم کرد.

بعضی ها طوری حرف می زنند گویی هنوز در دوران حجر زندگی می کنند

روحانی افزود: مگر کسی بناست فرهنگ را در کپسولی کند و نسخه ای بپیچد و مردم آن را از داروخانه خریداری کنند. بعضی ها طوری حرف می زنند گویی هنوز در دوران حجر زندگی می کنند و می اندیشند.

رئیس جمهور تاکید کرد: این کشور معتقد است کشور از آن مردم است و همه کارها را مردم باید انجام دهند در اقتصاد، فرهنگ، سیاست خارجی و داخلی مردم همواره حامی دولت اند و دولت نیز مجری خواسته ها و اراده‌های شما است و دولت اجراکننده است در برابر خواست ملی. دولت هیچ سیطره ای بر خواست ملی ندارد، بلکه خواست ملی بر ما سیطره خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اتحاد، وفاق، برادری و آشتی از دیگر پیام های انتخابات 24 خرداد بود، ادامه داد: بیاییم امروز در کنار یکدیگر قرار بگیریم و بدانیم کشور، منطقه و جهان با مشکلات فراوانی مواجه است.

راه گذشته، بازگشتنی نیست

روحانی در ادامه با اشاره به مشکلات منطقه گفت: چرا امروز در منطقه این همه گرفتاری است، چرا کشتار، چرا در سوریه و عراق آرامش نیست، خانه ها ویران شده و خون های بیگناهان تبدیل به روخانه شده است؟ یک گروه افراطی با هر نام و نشان با مردم این چنین می کنند و متاسفانه نام خود را مسلمان و راه خود را جهاد می‌نامند و می گویند ما باید به راه اسلام و قرآن را که این چنین است، عمل کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: پبامبر ما پیامبر رحمت بود؛ امیرالمومنین اگر در حکومتش می دید یک مسیحی پیرمرد گرفتار است به همه نهیب می زد که چرا زیر بال و پر این پیرمرد را نگرفته اید و این چنین ناتوان است این دین ما است و این اسلام ما است؛ من دچار حیرتم که برخی چطور با تئوری های غلطشان بذر خشونت را در افکار می‌پاشند و کاری می کنند وحدت و برادری در کشور جای خود را به اختلاف و نفاق بدهد. چرا می خواهند راه گذشته را برگردند؛ راه گذشته بازگشتنی نیست.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز در منطقه شاهد خشونت، ترور، آدم کشی و آوارگی هستیم، گفت: ملت ایران این خشونت ها را تحمل نخواهد کرد و همانطور که در سازمان ملل اعلام کردیم با خشونت و تروریسم در منطقه و جهان مبارزه می کنیم.

روحانی با اشاره به پیام این خشونت، افراط و افراط گرایی در منطقه بیان کرد: حوادث منطقه یک پیام روشنی برای ما دارد و آن این است که دشمنان وحدت دنیای اسلام بیکار ننشستند و زمینه های فراوان برای جنگ فراهم کردند و این هوشیاری و بیداری ما است که باید مانع این آتش افروزی ها شود.

رئیس جمهور کشورمان در پایان گفت: وفاق، اتحاد، برادری، محبت و در کنار هم قرار گرفتن پیام 24 خرداد است.
کد N332897

وبگردی