آفتاب

رهبر مقابله با کودتا در تایلند با زندان طولانی مدت مواجه شد

رهبر مقابله با کودتا در تایلند با زندان طولانی مدت مواجه شد

کوالالامپور – ایرنا – پلیس تایلند روز پنجشنبه احتمال داد یک فعال و رهبر ضد کودتا در این کشور به اتهام تحریک مردم برای مخالفت با کودتاچیان، جرایم رایانه ای و اعتنا نکردن به احضاریه های حکومت نظامی تا 14 سال زندان محکوم شود.

به گزارش ایرنا، ˈسومبات بونگامانونگˈ کارزاری بر ضد کودتا با استفاده از رسانه های اجتماعی در شبکه اینترنت راه انداخت که منجر به تظاهرات آرام و غیرقانونی در این کشور شد.

این فعال ضد کودتا قرار است در یک دادگاه نظامی محاکمه شود.

شبکه خبر آسیا به نقل از ˈپراسوپچک پرومولˈ یکی از مقامات بلندپایه پلیس تایلند اعلام کرد این فعال ضدکودتا ضمن دامن زدن به ناآرامی های این کشور، قانون جرایم رایانه ای را نادیده گرفته و برای مقابله با حکومت نظامی تلاش کرده است.

وی گفت که ˈسومبات بونگامانونگˈ پس از بازداشت تحویل دادگاه نظامی شده است.

این مقام پلیس تایلند، گفت که در صورت مقصر شناخته شدن این فعال ضدکودتا در دادگاه به اتهام تحریک مردم با هفت سال زندان مواجه می شود. انتشار اطلاعات غلط از طریق اینترنت نیز پنج سال زندان به همراه دارد و دو سال زندان نیز به دلیل نادیده گرفتن احضاریه دولت نظامی در انتظار این فرد است.

ˈسومبات بونگامانونگˈ یکی از چندصد سیاستمدار، دانشگاهی و روزنامه نگاری است که نظامیان تایلند پس از کودتای اول خرداد احضار کردند.

افراد دیگر براساس قانون حکومت نظامی به مدت یک هفته در مکان های نامعلومی بازداشت و پس از آن از فعالیت های سیاسی منع شدند.

سومبات در پیامی در صفحه فیسبوک خود نوشته بود: ˈاگر می توانید من را دستگیر کنیدˈ.

وی همچنین از مردم خواسته بود تظاهرات صلح آمیز برگزار کنند و از بالابردن سه انگشت به عنوان نماد تمرد از حکومت نظامی استفاده کنند.

پس از این درخواست گروهی از مردم تایلند در اعتراض به کودتای نظامی در این کشور با بالاگرفتن سه انگشت دست به کودتا اعتراض کردند.

این افراد به تقلید از فیلم ˈمبارزه گرسنگیˈ ساخته شده در سال 2012 سه انگشت خود را بالا می بردند و در سکوت قدم می زدند.

بالاآوردن سه انگشت نشانه سلام در فیلم ˈمبارزه گرسنگیˈ بود.

این فعال تایلندی یک هفته پیش در چونبوری در جنوب شرقی بانکوک پایتخت تایلند دستگیر شد.

سومبات رهبر یک جناح از جنبش سرخ جامگان تایلند است که به طور گسترده از ˈتاکسین شیناواتراˈ نخست وزیر اسبق تایلند و خواهرش که ماه گذشته از نخست وزیری برکنار شد، پشتیبانی می کند.

آساق**1611
کد N332649

وبگردی