آفتاب

آغاز اجلاس خلع سلاح اتمی در ایتالیا/ دیدار عراقچی با ریابکوف

آغاز اجلاس خلع سلاح اتمی در ایتالیا/ دیدار عراقچی با ریابکوف

نشست بین المللی خلع سلاح اتمی، از صبح امروز در رم آغاز شد. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، دیروز از ژنو به رم رفت و قبل از اجلاس با همتای روسی خود ملاقت کرد. عراقچی تصریح کرد: مشورت های تهران با مسکو در وین ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نشست بین المللی خلع سلاح اتمی از صبح امروز پنجشنبه بدون حضور خبرنگاران در شهر رم ایتالیا آغاز شد.

موضوع این  نشست ایجاد جهانی عاری از سلاح های اتمی است ومصطفی زهرانی، مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران نیز در این نشست حضور دارد.


* دیشب نیز، هیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران به ریاست عراقچی و تخت روانچی، پس از سه روز مذاکرات دوجانبه با هیات های آمریکایی و فرانسوی در شهر ژنو سوئیس، برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح هسته ای عازم شهر رم ایتالیا شدند و در فرودگاه این شهر با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5، درباره موضوع هسته ای مذاکره کردند.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه، پس از پایان گفتگوهای هیات جمهوری اسلامی ایران با «سرگی ریابکوف» در فرودگاه رم ایتالیا، درباره این مذاکرات گفت: همواره تبادل نظر درباره موضوع هسته ای میان تهران و مسکو، به صورت مستمر وجود داشته و اکنون در آستانه دور بعدی مذاکرات در وین، این رایزنی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: در این گفتگوها موضوع های مطرح شده در مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+ 5، مورد مشورت و رایزنی قرار گرفت.


هیات جمهوری اسلامی ایران، پس از سه روز مذاکرات فشرده و دوجانبه با هیات های آمریکایی و فرانسوی در شهر ژنو سوییس، عصر دیروز چهارشنبه، برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح هسته ای در رم، عازم ایتالیا شد.

هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در هنگام ورود به ایتالیا در فرودگاه رم با نماینده روسیه در گروه 1+5، رایزنی و تبادل نظر کردند.

قرار است جمهوری اسلامی ایران پیش از آغاز مذاکرات وین5، با آلمان نیز به طور دوجانبه گفتگو کند.

هیات جمهوری اسلامی ایران، 11 ساعت و نیم با هیات آمریکایی به ریاست «ویلیام جوزف برنز»، قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا، در هتل پرزیدنت نیکسون شهر ژنو و بیش از سه ساعت نیز با هیات فرانسوی به ریاست «نیکولاس دوریویر» در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو درباره موضوع هسته ای و تحریم ها مذاکره کردند.

عراقچی، فضای هر دو مذاکرات را مثبت و در عین حال مذاکرات با آمریکا را سخت و فشرده توصیف کرد.

وی در عین حال افزود: تبادل نظرهای مفیدی با هیات آمریکایی انجام شد؛ اما اختلافات هنوز به قوت خود باقی است.

همزمان با این مذاکرات، «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی، شامگاه چهارشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از اساتید برتر دانشگاه ها، اعلام کرد که میزان تولید پلوتونیوم در راکتور آب سنگین اراک که سالانه حدود 9 تا 10 کیلوگرم بود به کمتر از یک کیلوگرم کاهش می یابد.

ایران و گروه 1+5، قرار است هفته آینده از 26 خردادماه در شهر وین اتریش برای پنجمین بار گردهم آیند تا درباره پیش نویس سند توافق نهایی و آغاز تدوین آن مذاکره کنند.

مذاکرات وین 4، به علت اختلاف های زیاد بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت و اکنون طرفین در حال رایزنی های دوجانبه با یکدیگر هستند تا دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیکتر کرده و بتوانند در وین5 نگارش متن سند توافق نهایی را آغاز کنند.
کد N332390

وبگردی