آفتاب

چین و کره جنوبی خواستار از سرگیری مذاکرات شش جانبه هسته ای شدند

چین و کره جنوبی خواستار از سرگیری مذاکرات شش جانبه هسته ای شدند

پکن - ایرنا - چین مذاکره ˈهوانگ جون کوکˈ نماینده هسته ای ارشد کره جنوبی با مقامات پکن برای از سرگیری مذاکرات شش جانبه در خصوص برنامه هسته ای کره شمالی را تایید و اعلام کرد سئول و پکن خواستار از سرگیری مذاکرات شش جانبه شده اند.

به گزارش ایرنا، مذاکرات شش جانبه هسته ای پکن برای حل بحران هسته ای شبه جزیره کره از اواخر سال 2008 به دلیل اختلافات گسترده آمریکا و کره شمالی متوقف شده است.

مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی با حضور نمایندگان کشورهای کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا، چین، ژاپن و روسیه برگزار می شد.

روزنامه چاینا دیلی روز پنجشنبه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور تایید کرد که نماینده هسته ای جمهوری کره هفته جاری با مقامات ارشد چینی در پکن دیدار کرده است تا در مورد از سرگیری مذاکرات شش جانبه با هدف عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای مذاکره کند.

ˈخوا چون اینگˈ گفت در این دیدارها که روز سه شنبه انجام شد دو طرف بر از سرگیری مذاکرات شش جانبه تاکید کردند و خواستار تقویت همکاری ها برای حفاظت از صلح و ثبات در شبه جزیره و تحقق خلع سلاح هسته ای این منطقه شدند.

نماینده هسته ای ارشد کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرده بود سئول به همراه آمریکا و چین به دنبال چندین گزینه برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی هستند.

وی گفت این سه کشور فشار به کره شمالی را کاهش نخواهند داد مگر اینکه شاهد پیشرفت عملی در روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی پیش از ازسرگیری مذاکرات شش جانبه از سوی پیونگ یانگ باشند.

سئول 13 خرداد پس از سفر نماینده ویژه این کشور به واشنگتن از توافق کره جنوبی و آمریکا برای همکاری نزدیک تر با چین در راستای اقدامات به منظور ازسرگیری مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی خبر داد.

نماینده ویژه هسته ای کره جنوبی اخیرا گفت رایزنی های سازنده ای با ˈگلین دیویسˈ نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی در خصوص برنامه هسته ای پیونگ یانگ داشته است.

آساق**1611
کد N332306

وبگردی