آفتاب

نشست وزرای خارجه دی هشت در نیویورک برگزار می شود

نشست وزرای خارجه دی هشت در نیویورک برگزار می شود

اسلام آباد - ایرنا - در پایان نشست دو روزه سی و پنجمین کمیسیون کشورهای اسلامی در حال توسعه موسوم به دی هشت در ˈاسلام آبادˈ نمایندگان اعضای این سازمان تصمیم گرفتند تا اولین نشست وزرای خارجه دی هشت در حاشیه اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شود.

به گزارش ایرنا از وزارت امور خارجه پاکستان محل برگزاری سی و پنجمین اجرایی کشورهای اسلامی در حال توسعه (دی هشت)، شرکت کنندگان با تصویب پیشنهادهای ارایه شده عزم خود را برای همگرایی و ارتقای سطح همکاری ها بیشتر کردند.

این نشست به ریاست سید ˈعلی محمد موسویˈ دبیرکل ایرانی سازمان کشورهای اسلامی در حال توسعه ( دی هشت )، ˈبابر هاشمیˈ مدیر کل وزارت امور خارجه پاکستان و کمیسر این کشور در نشست دی هشت و با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، مصر، نیجریه، بنگلادش، مالزی و اندونزی برگزار شد.

هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی ˈاسماعیل افشاریˈ رییس اداره کل هماهنگی امور اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در این اجلاس شرکت کرد.

در نشست پایانی کمیسیون دی هشت حاضرین توافق کردند تا اجلاس وزرای خارجه اعضای این سازمان به ریاست دولت پاکستان (رییس فعلی دی هشت) بین ماههای شهریور - مهر امسال (سپتامبر و اکتوبر 2014) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شود.

اعضای دی هشت در نشست خود پیشرفت های انجام شده در حوزه های اولویت بندی شده به ویژه همکاری میان کشورهای عضو سازمان و طرح های پیشنهادی برای اجرای موافقتنامه های دی هشت در زمینه تجارت، صدور روادید و امور گمرکی را بررسی کردند.

در این جلسه همچنین مقرر شد تا گزارش نشست سی و پنجمین کمیسیون دی هشت در هفدهمین جلسه شورای وزرای این سازمان اقتصادی که قرار است دسامبر 2014 در ترکیه برگزار شود ارائه و بازبینی گردد.

سید ˈطارق فاطمیˈ دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور خارجی در سخنرانی در دومین روز از نشست کمیسیون دی هشت، گفت: عملکرد سازمان دی هشت روند چشمگیر داشته و باید بخش های خصوصی نیز برای افزایش تعامل و همکاری سودمند میان اعضای سازمان دی هشت نقش خود را ایفا کنند.

وی تاکید کرد: پاکستان به عنوان رییس کمیته نظارت بر موافقتنامه تجارت ترجیحی سازمان دی هشت از هیچ تلاشی جهت سرعت بخشیدن به روند اجرای آن توافقنامه دریغ نمی کند.

سی و پنجم کمیسیون سازمان دی هشت، آخرین اجلاس این نهاد اقتصادی است، که به میزبانی دولت پاکستان در اسلام آباد برگزار می شود.

قرار است در آذر ماه امسال در اجلاس سران کشورهای دی هشت به میزبانی دولت ترکیه، نهمین دوره ریاست این سازمان اقتصادی به آنکارا منتقل شود.

ایده تشکیل سازمان دی 8 به عنوان یک اتحادیه اقتصادی فرامنطقه ای، متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه شامل جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالـزی، مصر و نیجریه از سوی نجم الدین اربکان رهبر حزب اسلام گرای رفاه و نخست وزیر وقت ترکیه، با هدف تقویت همکاریهای اقتصادی میان کشورهای مزبور در جریان کنفرانسی تحت عنوان ˈهمکاری برای توسعهˈ (اکتبر 1996 – ترکیه) با حضور وزرای امور خارجه کشورهای فوق مطرح شد که با استقبال این کشورها همراه بود.

این سازمان 25 خرداد ماه 1376 به طور رسمی با برگزاری نخستین اجلاس سران در استانبول آغاز به کار کرد.

هشتمین اجلاس سران دی هشت 22 نوامبر سال گذشته ( آبانماه 91) در اسلام آباد پایتخت پاکستان و با حضور سران دولت کشورهای عضو این سازمان برگزار شد و پاکستان ریاست 2 ساله این سازمان را تا سال 2014 بر عهده گرفت.

آساق ** 1597
کد N332140

وبگردی