آفتاب

سائوپائولو یک روز قبل از افتتاحیه جام جهانی / معجزه رقص فوتبال استادیوم نیمه کاره را رنگ می کند!

سائوپائولو یک روز قبل از افتتاحیه جام جهانی / معجزه رقص فوتبال استادیوم نیمه کاره را رنگ می کند!

کمتر از 24 ساعت مانده به آغاز افتتاحیه هنوز کارگران در ورزشگاه کورینتیانس مشغول کارند اما جلدوی فوتبال این قدر در برزیل بالاست که فیفا نگران این مشکلات نباشد.

 

فرهاد عشوندی/سائوپائولو:استادیوم نیمه کاره است ، باران می بارد ؛ هیجان خیلی نیست... همه این اتفاقات را می توان کمتر از چند ساعت به آغاز جام جهانی روایت کرد. یک روز مانده به بازی هنوز کارگران در استادیوم کورینتیانس مشول کارند و این یعنی برزیل میزبان خوبی نیست.

 

این اما تنها پوسته ای است برای همه هیجانی که اینجا جان می گیرد. اینجا که مهد فوتبال دنیاست. سائو ، برزیلیا ، کوریتیبا یا ریو. اینجا یعنی فوتبال. باران ریز صبحگاهی و دور تا دور شهر که پر است از محیط های چمن خدادادی . فقط کافیست توپی زیر پایت باشد. اینجا هم که حرکات ریتمیک مادرزادی ست پس می شوی فوتبالیست.

جام جهانی و میزبانی اش در برزیل. بی شک خیلی از مردم این کشور هم خیلی علاقه ای به این سیاست دولت داسیلوا و بعد از او در دولت دیلما روسف نداشتند اما آنها دو چیز راهیچ گاه نمی توانند در زندگی فراموش کنند. سامبا و هیجان فوتبال!

خانه های شان را پر از پرچم های کشورشان کرده اند. اگرچه در سطح شهرخیلی اثری از تبلیغات جام جهانی نیست اما دور استادیوم شرایط فرق دارد. ورزشگاه تقریبا رو به پایان کورینتیانس و خیابان های دورش محل قرار عشق فوتبال ها هستند. دست فروش هایی کمی تا قسمتی مثل دست فروش های آزادی البته با این تفاوت که اینجا خانم ها هم می توانند دستفروش دور ورزشگاه باشند!

کاستاریکا ، برزیل ، کلمبیا ، اکووادور ، کرواسی و حتی ایران. این روزها روزهای داغ کری خوانی است و کجا بهتر از اطراف ورزشگاه افتتاحیه. جایی که خیلی وحشت اخبار بد ناامنی و احتمال حمله سارق ها را نمی توان به خود هراه داشت. جایی که پرواز هلی کوپتر پلیس بر فرازش هم حواس همه آنهایی که پرچم های کشورشان را عاشقانه دور خود بستند و در بوق های شان می دمند که فردا اینجا میزبان افتتاحیه جام جهانی است. آنها رتمرینات ریتمیک شان را از همین حالا شروع کردند و اصلا برای شان مهم نیست وززشگاه آماده است یا نه؟ نه اینترنت پر سرعت می فهمند و نه حالا دیگر گرانی برای شان کشنده است. آنها اینجایند چون عاشق فوتبالند. جادویش کشیده است شان به این حوالی پس می کوبند و سرمستند.

فیفا شاید فشار زیادی را این روزها تحمل می کند چون بعد از آفریقای جنوبی ، این بار برزیل هم استانداردهای کافی برای میزبانی از این رویداد بزرگ را فراهم نکرده است. لنز های دوربین هل کلی خرابی برای فوکوس دارند تا از سیاهی بنویسند اما بلاتر و دوستانش بیش از همه چیز به جادویی می اندیشند که با آغاز سوت اولین بازی همه دنیا را فرا می گیرد. رقص جادویی با توپ این قدر هیجان انگیز می شود که هی نوشتن از نواقص ، سیاهی ها و کمبودها به فراموشی سپرده می شوند. دوباره عشق همان است که پیرزن و پیرمرد و کوچک و بزرگ را اینگونه ریتمیک به حرکت وا می دارد .

این قدر غرق در این هیجان می شوند که فراموش می شود حتی خیلی از احتیاجات اولیه. پس فیفا باز به خواسته اش می رسد. بیزنس فوتبالی آنها با بیشترین درصد افزایش می یابد و مردم هم شادند و راضی. اینجا هم مردم با همه مشکلات شان می سازند و افتخار می کنند که میزبان جام جهانی بوده اند.

 

 

 

 

4141

 

 

 

 

کد N332123

وبگردی