آفتاب

آیا عزم جهانی برای کنترل تروریست ها بوجود می آید؟

آیا عزم جهانی برای کنترل تروریست ها بوجود می آید؟

داعش همچنان در حال پیش روی و تهدید به افزایش کشتارها و جنایات خود است و کشورهای مختلف از اعلام آمادگی خود برای اعزام نیرو برای نابودی این جریان تروریستی خبر می دهند.

سعید جعفری: داعش همچنان در حال پیش روی و تهدید به افزایش کشتارها و جنایات خود است و کشورهای مختلف از اعلام آمادگی خود برای اعزام نیرو برای نابودی این جریان تروریستی خبر می دهند.

می گویند رو به رو شدن با یک رهبر بسیار ساده تر از مقابله و مواجهه با چندین و چند افسری است که نمی دانید کدام یک نفوذ بیشتری دارد.

دولت آمریکا چند سال پیش در حالی خبر کشتن اسامه بن لادن را طی عملیاتی پیچیده و امنیتی اعلام کرده که شاید نمی دانست در آینده، عمق بحران بنیادگرایی اسلامی و ترویستی در خاورمیانه پیچیده تر خواهد شد. داعش یا همان دولت اسلامی عراق و شامات موصل را تصرف کرد. این خبری بود که دیروز صبح بر روی تلکس های خبری جهان قرار گرفت و اخبار لحظه به لحظه حاکی از این بود که تروریست ها یا آنطور که بی بی سی می گوید، پیکارجویان اسلامگرا در حال پیشروی بیشتر در خاک عراق هستند. شنیده ها حاکی از این است که درگیری ها در شهر راشد در استان کرکوک میان ارتش عراق و نیروهای داعش جریان دارد. اینها نشان از این دارد که خطر داعش بسیار جدی از است. خبرگزاری آلمان به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده تروریست های داعش بزرگترین انبار تسلیحاتی ارتش عراق در شمال این کشور را در اختیار گرفته اند. پس از آنکه شبه نظامیان گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به «داعش» شهر موصل را به تصرف خود در آوردند بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر این شهر را ترک کردند.

نوری مالکی نخست وزیر عراق هم ضمن درخواست از پارلمان برای اعلام وضعیت اضطراری، نیروهای امنیتی و نظامی عراق را تهدید کرده در صورت ترک پست، محاکمه و تحت تعقیب قرار می گیرند.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفته است دولت مطبوعش به کمک نظامی به عراق ادامه می‌دهد و افزوده که در گذشته، ایالات متحده مقادیر قابل توجهی اسلحه و مهمات در اختیار عراق قرار داده که از جمله شامل هلی‌کوپترهای نظامی بوده است. تسلیحاتی که گفته می شود در شمال موصل در اختیار نیروهای داعش قرار گرفته است.

گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای پیشمرگ کردی استان کرکوک را محاصره کردند تا اجازه ندهند اعضای داعش به دیگر قسمت های عراق حمله ور شوند.

رسانه های عراقی همچنین از کشته و زخمی شدن چند نفر در انفجار 2 دستگاه خودروی بمبگذاری شده در کربلا خبر دادند. یک منبع پلیس استان کربلا امروز اعلام کرد که 2 دستگاه خودروی بمبگذاری شده در میدان الخنافسه در شهر کربلا منفجر شده است. این انفجار شماری کشته و زخمی بر جا گذاشته است. به جزئیات بیشتری اشاره نشده است. داعش پیشتر تهدید کرده بود که دامنه درگیری ها را گسترده تر خواهد کرد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم از اقدامات داعش انتقاد و لزوم همراهی و همیاری نیروهای مختلف عراقی برای برخورد و مقابله با تروریست ها را خواستار شده است.

درگیری نیروهای پیشمرگ کرد با داعش در جنوب غرب نینوا و درخواست مسئولان محلی بصره مبنی بر آماده باش کامل نیروهای امنیتی از جدیدترین خبرهای امنیتی عراق به شمار می رود.

رئیس ائتلاف العربیه هم ضمن درخواست نشست فوری برای بررسی اوضاع امنیتی عراق از مجامع بین المللی خواست که به مسئولیت خود عمل کنند.

منابع دولتی عراق از حرکت یگان‌هایی از ارتش این کشور به سوی این شهر سخن می‌گویند. منابع امنیتی استان کرکوک نیز اعلام کرده‌اند که نیروهای دولتی بخش‌هایی از این استان را پس گرفته‌اند. همچنین حمله صبح امروز داعش به شهرستان نفت‌خیز بیجی نیز شکست خورد.

شاهدان عینی در موصل گفتند: گروه‌های مسلح که برخی لباس‌های نظامی و برخی لباس سیاه بر تن دارند و بدون اینکه صورت‌شان را بپوشانند در نزدیکی بانک‌ها، اداره‌جات دولتی و ورودی مقر شورای استانداری مستقر هستند.

شاهدان عینی افزودند: آرامش در خیابان‌های موصل واقع در 350 کلیومتری شمال بغداد برقرار شده است در حالی اماکن تجاری شهر بسته است و افراد مسلح با خودروهای‌شان در این شهر تردد کرده و از طریق بلندگو کارمندان دولتی را به حضور در محل کارشان دعوت می‌کنند.

یکی از شهروندان این شهر به العربیه گفته است که داعش به ساکنان این شهر نسبت به هرگونه صحبت درباره داعش هشدار داده و تهدید کرده‌اند که مخالفان را 80 ضربه شلاق خواهند زد.

بحران به شکل پیچیده ای در عراق در هم تنیده شده است و نیروهای تروریست توانسته اند ریشه خود را قوی تر نمایند. جریان هایی که با ایجاد آرامش در یک کشور، به سرزمین دیگری مهاجرت می کنند و با به بحران کشاندن آنجا فضای زیست خود را فراهم می کنند. گروه هایی که از زمان ایجاد القاعده از سرزمینی به سرزمینی دیگر رفته اند و با کشته شدن اسامه بن لادن این مار خطرناک هزاران سر پیدا کرده و مبارزه و نابودی آن را دشوارتر کرده است.

30849

کد N332091

وبگردی