آفتاب

عاملان حمله به فرودگاه کراچی شبه‌نظامیان ازبک بوده‌اند

عاملان حمله به فرودگاه کراچی شبه‌نظامیان ازبک بوده‌اند

مقامات نظامی پاکستان می‌گویند شبه نظامیانی که اخیرا با پوشیدن یونیفرم‌های پاکستانی فرودگاه شهر کراچی را که پر رفت‌ و آمدترین فرودگاه این کشور است هدف حمله گسترده قرار دادند، ازبک هایی هستند که تحت رهبری شاخه‌هایی از طالبان پاکستان در پایگاه‌های پراکنده در مناطق مرزی این کشور با افغانستان فعالیت دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، افراط‌گران ازبک در پاکستان بسیار رعب و وحشت ایجاد می‌کنند. گمان برده می‌شود که تعداد آنها بیش از چندصد تن نباشد اما این حقیقت که آنها وابستگی‌های قبیله‌ای در پاکستان ندارند به معنی آن است که بسیار بی‌رحم و سنگدل هستند.

همچنین یک نیروی کوچک‌تر از شبه نظامیان چینی نژاد اویغور نیز در این منطقه و معمولا هم‌راستا با ازبک‌ها فعالیت دارند . آنها با ازبک‌ها دارای زبان مشترکی با ریشه ترکی و همچنین فرهنگی یکسان هستند.

امتیاز گل، یک کارشناس‌ امنیتی در شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان گفت: در مناطق کوهستانی میان وزیرستان شمالی و جنوبی پاکستان ازبک‌ها و چینی‌های اویغور برای خود پایگاه ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: از آنجا که آنها از چتر حمایتی سیاسی و اجتماعی طالبان بهره‌مند می‌شوند در عملیات‌ها و اقدامات طالبان نقشی محوری پیدا کرده‌اند. بسیاری از آنها تبدیل به پیاده‌نظام‌های ماموریت‌های طالبان شده‌اند.

این در حالی است که به لحاظ تاریخی افراط‌گران ازبک در پاکستان، باقی مانده‌های یک گروه قدرتمند سابق به نام "جنبش اسلامی ازبکستان" هستند که در اوایل دهه 1990 با هدف سرنگونی اسلام کریمف، رییس جمهور وقت ازبکستان و ایجاد یک حکومت سلفی در این کشور متولد شد.

این جنبش با تاکتیک‌های سرکوبگرانه کریمف از ازبکستان عقب‌نشینی کرد و به تدریج به نیروهای طالبان که در افغانستان با نیروهایی آمریکایی می‌جنگیدند پیوست.

کارشناسان می‌گویند جنبش اسلامی ازبکستان در نخستین سال‌های جنگ افغانستان پس از حمله آمریکا به این کشور در سال 2001 از بین رفت اما شبه نظامیان آن بعدا مجددا گرد هم آمده و نزد فرماندهان طالبان در پاکستان آمدند و اکنون بار دیگر به یک نیروی قدرتمند تبدیل شده‌اند.

یگان تکاوران شبه‌نظامی ارتش پاکستان پس از حمله روز یکشنبه علیه فرودگاه کراچی اعلام کردند که به رغم آنکه فرماندهی مرکزی طالبان مسئولیت این حمله را قبول کرده اما این شبه نظامیان ازبک بودند که حمله را انجام داده‌اند.

عبدالله بهار محسود، یک فرمانده بلندپایه طالبان پاکستان به خبرگزاری رویترز گفت: این حمله تلاش مشترک ازبک‌ها و طالبان بوده است.

وی خاطرنشان ساخت:‌ این یک عملیات مشترک بود که در آن براداران ازبک ما نقشی مهم ایفا کردند. من نمی‌توانم ماهیت حمایتی که آنها از ما به عمل آوردند را بگویم اما در عملیات‌هایی نظیر عملیات فرودگاه کراچی یک گروه، شبه نظامیان را تامین می‌کند و گروهی دیگر به تامین سلاح و مواد منفجره می‌پردازد.

وب سایت "پاکستان ریسک" که ناظر بر مسائل امنیتی و سیاسی این کشور است به نقل از وابستگان جنبش اسلامی ازبکستان گفت: شبه نظامیان این گروه عامل حمله روز یکشنبه در فرودگاه کراچی بوده‌اند. این غیرعادی نیست که چند گروه افراط‌گر متفاوت مسئولیت حملات یکسان را قبول کنند و این ادعای دوسویه بر روابط نزدیک میان آنها تاکید کرده است.

وب سایت پاکستان ریسک در گزارش خود نوشت که حمله به فرودگاه کراچی انتقام حملات هوایی پاکستان علیه مناطق قبیله نشین پاکستان بوده است.

این گزارش خاطرنشان ساخت گروه شبه نظامی ازبک این حملات را انتقام حملات هوایی پاکستان در وزیرستان شمالی در 21 مه گذشته که هدف آنها سکونت‌گاه‌های شبه نظامیان ازبک و خارجی بوده‌اند دانسته است.

وب سایت پاکستان ریسک همچنین تصاویر 10 شبه نظامی را که لباس‌های مشکی به تن داشتند منتشر کرد و گفت که آنها عاملان حمله روز یکشنبه هستند.

انتهای پیام

کد N331956

وبگردی