آفتاب

مطهری: طرح موضوع بدحجابی انگیزه سیاسی دارد

مطهری: طرح موضوع بدحجابی انگیزه سیاسی دارد

تهران - ایرنا- علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طرح موضوع بدحجابی در ماه های اخیر را با انگیزه سیاسی قلمداد کرد و گفت: وضعیت حجاب در کل کشور قابل قبول است و این طور نیست که عصیانی صورت گرفته باشد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری- تحلیلی امید، مطهری در دیدار با اعضای شورای راهبردی پویش درباره وضعیت حجاب در کشور و تاکید برخی گروهها در این باره اظهار داشت: وضعیت حجاب در کل کشور قابل قبول است و این طور نیست که عصیانی صورت گرفته باشد. برخی موارد ناهنجار هم بیشتر متأثر از شبکه های ماهواره ای رخ می دهد.

وی با تاکید بر اینکه بدحجابی صرفا ناشی از جهل به فلسفه حجاب نیست گفت: بسیاری از خانم های بدحجاب فلسفه حجاب را می دانند ولی می گویند دوست داریم این طور بیرون بیاییم؛ مثل پزشکی که درباره مضرات سیگار صحبت می کند و بعد یک سیگار روشن می کند.

مطهری تصریح کرد: نمی توانیم بگوییم هر نوع بدحجابی دهن کجی به نظام است؛ بخشی از آن ناشی از تمایل به خودنمایی است.

وی با طرح این سووال که آیا دولت اسلامی در بحث حجاب وظیفه ای دارد یا خیر و آیا همه می پذیرند که اساس کار فرهنگی و تربیت دینی است؟ گفت: اگر عده ای رعایت نکردند چه باید کرد؟ عده ای مانند آقایان احمدی نژاد و مشایی می گفتند که دولت در این زمینه وظیفه ای ندارد؛ در حالی که قدرت اجرایی دست دولت است و طبق اجماع فقها آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است وظیفه دولت اسلامی است.

مطهری طرح موضوع بدحجابی را سیاسی قلمداد کرد و گفت: وضعیت حجاب نسبت به دولت گذشته تغییر چندانی نکرده است؛ مثلا ساپورت پوشی از دوران آقای احمدی نژاد شروع شده است.

وی در ادامه افزود: حمله به دولت، جوانمردانه و منصفانه نیست، بیشتر جنبه سیاسی دارد اما دولت موظف است بر پوشش اسلامی نظارت داشته باشد و نباید بی تفاوت عمل کند و البته که باید از اماکن دولتی شروع شود.

مطهری با این سووال که اگر تمام اقدامات فرهنگی و تربیتی انجام شود باز هم ناهنجاری در پوشش، به دلیل عوامل خارجی و هوا و هوس ها وجود خواهد داشت چه باید کرد؟ گفت: اسلام می گوید اینجا وظیفه دولت اسلامی است که امر به معروف و نهی از منکر را توسط ضابطین خودش اجرا کند.

وی با بیان اینکه گشت ارشاد در مواردی درست عمل نمی کرد و با برخی بی جهت برخورد می کرد، گفت: باید گشت ارشاد درست عمل کند و فقط با موارد بسیار ناهنجار برخورد کند. ضابطان آن هم باید آموزش دیده باشند و در برخورد با خانمها از خانمها استفاده شود و در برخورد با آقایان از آقایان. اعمال قانون در این مورد مانند اعمال زور در سوادآموزی عمومی یا بهداشت عمومی از قبیل واکسن زدن است که مصلحت جامعه چنین اقتضا می کند و مخالف آزادی نیست و مردم قبول می کنند.



*معتدل های اصلاح طلب و اصولگرا با یکدیگر کار کنند

مطهری در رابطه با انتخابات مجلس آینده نیزگفت: ترکیب مجلس آینده از یک طرف به عملکرد دولت و از سوی دیگر به نوع رفتار شورای نگهبان بستگی دارد که سخت گیری بکنند یا خیر؟

وی ادامه داد: اگر افراد مستقل و اصلاح طلب کاندیدا باشند و مردم مشارکت قابل قبولی داشته باشند، مجلس خوبی خواهیم داشت اما اگر رد صلاحیت ها زیاد باشد، مشارکت مردم پایین می آید و مجلسی مانند مجلس کنونی خواهیم داشت.

مطهری گفت: بعید می دانم شورای نگهبان اجازه دهد مجلسی با اکثریت غیر اصولگرا تشکیل شود.

وی افزود: راه سومی که خیلی ها با عنوان اعتدال پیشنهاد می کنند این است که معتدل های اصلاح طلب و اصولگرا بتوانند با یکدیگر کار کنند؛ انتظاری که از دولت می رفت همین بود اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

مطهری گفت: انتقاد اصولگرایان به دولت آن است که آنها در امور اجرایی زیاد به بازی گرفته نشدند.

وی با بیان اینکه برداشت فکری اصلاح طلبان و اصولگرایان از اصل ولایت فقیه و اصل آزادی بیان و آزادی های اجتماعی متفاوت است، افزود: در بقیه موارد، اختلاف این دو گروه ناشی از تعصبات گروهی و تعلق خاطر به شخصیت هاست و واقعی نیست؛ به همین دلیل دیواری که بین خود کشیده اند مصنوعی است و با راه سوم می توان آن را شکست.

وی تعبیر کلمه اصلاح طلب را نزد برخی اصولگرایان به معنای کافر خواند و گفت: برخی ها هم اصولگرا را فردی با افکار بسته و خشن تجسم می کنند؛ آقای پزشکیان اصلاح طلب است و من اصولگرا، اما ما همفکر هستیم و باهم همکاری داریم؛ این می تواند در سطح کشور گسترش پیدا کند و به صورت یک جریان در بیاید.

مطهری افزود: باید تلاش کنیم انتخابات خوبی برگزار شود و افرادی وارد مجلس شوند که خود را نماینده مردم بدانند ؛ افرادی که بین دفاع از نظام و دفاع از حقوق مردم تضادی قائل نباشند و این دو را در طول هم و نه در عرض هم بدانند.

وی تاکید کرد: اگر نمایندگان واقعی مردم وارد مجلس شوند مجلس در رأس امور خواهد بود. لازمه برگزاری انتخابات سالم هم اصلاح قانون انتخابات است که پیش نویس آن در مجلس آماده شده است.

سیام/ 9136 **1449
کد N331939

وبگردی