آفتاب
تحولات همسایگان شرقی/

شریف: حل اختلافات با هند به نفع دو طرف است/ تاکید سازمان ملل بر لزوم مشارکت مردم در انتخابات افغانستان

شریف: حل اختلافات با هند به نفع دو طرف است/ تاکید سازمان ملل بر لزوم مشارکت مردم در انتخابات افغانستان

تاکید نواز شریف بر حل اختلافات با هند، زخمی شدن عضو ارشد کمیته صلح و ضد طالبان پاکستان و درخواست سازمان ملل از مقامات افغان از جمله همسایگان شرقی کشورمان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، "چودری نیسار علی خان" وزیر کشور پاکستان در جلسه ای در پارلمان هدف از حمله به فرودگاه کراچی را که در جریان آن 38 نفر کشته شدند، گروگانگیری و هواپیماربایی خواند.

در پی پرتاب نارنجک و شلیک گلوله از سوی افراد مسلح ناشناس و شنیده شدن صدای تیراندازی در فرودگاه بین‌ المللی کراچی پاکستان که پرترددترین فرودگاه این کشور است، تمام پروازهای فرودگاه لغو و وضعیت فوق العاده اعلام شد.

همچنین نواز شریف نخست وزیر پاکستان در نامه ای به نارندرا مودی همتای هندی با تاکید بر لزوم بهبود روابط دو کشور حل همه اختلافات را به نفع طرفین خواند.

منابع پاکستانی همچنین از کشته شدن دو نفر در جریان حمله تروریستی شبه نظامیان به نیروهای پلیس در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب این کشور خبر دادند.

پلیس ایالت خیبرپختونخوای پاکستان همچنین از زخمی شدن "عطا الله خان" عضو ارشد کمیته صلح و ضد طالبان در جریان تیراندازی مهاجمان مسلح به اقامتگاه وی در شهر دیره اسماعیل خان خبر داد.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این اقدامات تروریستی را برعهده نگرفته اما مقامات پاکستانی شبه نظامیان طالبان را عامل این حمله معرفی کردند.

از جمله تحولات مهم افغانستان نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

"یان کوبیش" نماینده ویژه سازمان ملل متحد خواستار تلاش کابل برای جلوگیری از دخالت احتمالی مقامات دولت این کشور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و همچنین فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در انتخابات شد.

در همین رابطه "نظیف الله سالارزی سخنگوی دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل حمایت خود را از برگزاری انتخابات شفاف و سالم در افغانستان اعلام کرد و خواستار جلوگیری از تلاشها برای ایجاد اختلال در دور دوم انتخابات شد.

همچنین با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بر اثر انفجار بمب کنار جاده ای در ولایت های اروزگان و هلمند افغانستان هفت نفر کشته و چهار فرد دیگر زخمی شدند.

بر این اساس در جریان انفجار در ولایت اروزگان پنج نفر کشته و سه فرد دیگر زخمی شدند.  همچنین انفجار در ولایت هلمند در جنوب افغانستان سه کشته و زخمی برجا گذاشت.

با وجود آنکه هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است، مقامات افغانستان طالبان را عامل این حمله معرفی کرده اند.

در روزهای 12 و 13 ژوئن یعنی 22 و 23 خرداد به مدت 48 ساعت "حالت سکوت" انتخاباتی در افغانستان برقرار شده و از 15 تا 21 ژوئن یعنی 25 تا 31 خرداد تمام تعرفه های انتخاباتی از مراکز رای ‎گیری به دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات منتقل می شود.

رویترز نیز با اشاره به شمارش آرا از روز 15 تا 28 ژوئن یعنی 25 خرداد تا 7 تیر و اعلام نتایج مقدماتی انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان در دوم جولای یعنی 11 تیر ماه گزارش داد که نامزدهای ریاست جمهوری می توانند در روزهای سوم و چهارم جولای یعنی 12 و 13 تیرماه شکایت ‎های انتخاباتی خود را در کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت ‎های انتخاباتی مطرح کرده و  شکایت ها از پنجم تا 15جولای یعنی 14 تا 24 تیر بررسی شده و نتایح نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 22 جولای یعنی 31 تیر اعلام می شود.

کد N331935

وبگردی