آفتاب

انتقاد ژاپن از مواضع چین در قبال قتل عام نانجینگ

انتقاد ژاپن از مواضع چین در قبال قتل عام نانجینگ

ژاپن امروز (چهارشنبه) از چین به خاطر ارائه درخواستش به سازمان ملل و به رسمیت شناختن قتل عام 1937 نانجینگ و سوء استفاده از زنان در دوران جنگ جهانی دوم انتقاد کرد، اقدامی که جدیدترین تنش در روابط میان دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط میان پکن - توکیو پیشتر به خاطر مناقشات در دریای چین شرقی و اتهامات چین علیه ژاپن به خاطر امتناع از اقدامات جنگ طلبانه‌اش در دوران جنگ جهانی دوم متزلزل بوده و اقدام اخیر پکن در ارائه درخواست در به رسمیت شناختن قتل عام نانجینگ به سال 1937 و سوء استفاده از زنان در آن دوران دور جدیدی از تنش‌ها را به همراه داشته است؛ به طوری که ژاپن به خاطر این اقدام پکن را به باد انتقاد گرفت.

یوشیهیده سوگا، دبیرکل کابینه ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: این کاملا غیرقابل بخشش است که چین همچنان تلاش می‌کند تا یک رویکرد منفی را از برهه‌ای از تاریخ دو کشور مطرح کند و برای این کار از نهاد فرهنگی، هنری و علمی سازمان ملل (یونسکو) استفاده می‌کند و این درست زمانی است که ما خواستار بهبود روابط بین دو کشور هستیم.

ما خواستار دست برداشتن چین از این نوع اقدامات هستیم و اعتراض خودمان را نسبت به اینگونه مسائل ابراز می‌کنیم.

وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد، پکن درخواستی را به یونسکو ارایه کرده مبنی بر اینکه قتل عام 1937 نانجینگ و سوء‌استفاده از زنان کره‌ای و چینی در دوران جنگ جهانی دوم به رسمیت شناخته شود. پکن اعلام کرده که ضرورت دارد برای یادآوری تاریخ و صلح پایمال شده و اجتناب از وقوع رخدادهای اینچنینی، این مساله به رسمیت شناخته شود.

در جریان یورش و قتل عام 1937 نانجینگ، 300 هزار چینی کشته شدند اما دادگاه متفقین پس از جنگ تعداد قربیان را 142 هزار تن اعلام کرد و این در حالیست که برخی از سیاستمداران محافظه کار ژاپنی و نخبگان قتل عام را انکار کنند.

چین و کره جنوبی به دنبال دریافت غرامت برای زنان قربانی دوران حمله نیروهای ژاپن در جنگ جهانی دوم هستند.

در فوریه 2014، پکن درخواست ثبت خلبانان کامیکازی در یونسکو را از جانب توکیو محکوم کرد.

انتهای پیام

کد N331923

وبگردی