آفتاب

رابرت فورد خواهان افزایش حمایت آمریکا از مخالفان میانه‌رو سوری شد

رابرت فورد خواهان افزایش حمایت آمریکا از مخالفان میانه‌رو سوری شد

سفیر سابق آمریکا در سوریه در سرمقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، برای نخستین بار از زمانی که از وزارت امور خارجه آمریکا کنار رفت، توصیه‌هایی را به دولت این کشور در قبال سوریه ارائه کرد و بر لزوم افزایش حمایت تسلیحاتی آمریکا از شورشیان میانه رو در سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه در این سرمقاله از آمریکا و هم پیمانانش خواست تا به طرزی اساسی تامین تسلیحات برای شورشیان میانه رو در سوریه را افزایش دهند تا اهرم آنها در مذاکرات صلح احتمالی سوریه را تقویت کرده و با ظهور گروه‌های افراط گر در این کشور مبارزه کنند.

رابرت فورد که اکنون یکی از استادان موسسه خاورمیانه در واشنگتن است در این سرمقاله که امروز (چهارشنبه) در نیویورک تایمز منتشر شد نوشت: ارتش آزاد سوریه باید از ادوات نظامی بیشتر شامل خمپاره و موشک برای استفاده در میدان جنگ بهره مند شود تا بتواند جلوی عملیات‌های تامین هوایی حکومت سوریه را بگیرد و همچنین باید از آن حمایت‌های معقول به عمل آمده و موشک‌های زمین به هوا دریافت کند.

وی در ادامه مطلبش تاکید کرد: ما دیگر درباره سوریه گزینه‌های خوبی در اختیار نداریم. اما در این میان برخی از گزینه‌هایی که داریم بدتر از گزینه‌های دیگر است.

فورد خاطر نشان ساخت: تردید و خودداری بیشتر در توانمندسازی مبارزان میانه رو در میان مخالفان سوری برای آنکه بتوانند با تاثیر بیشتری با افراط گران و همچنین حکومت سوریه مقابله کنند موجب شتاب در رسیدن روزی می‌شود که آمریکایی‌ها مجبور می‌شوند در سوریه برای مقابله با القاعده مداخله کنند.

این در حالی است که برخی از استدلال‌های رابرت فورد از سوی برخی مقامات آمریکایی دست اندر کار مساله سوریه که به سبب محضوریات نمی‌توانند علنا در وزارت امور خارجه آمریکا دیدگاه‌های خود را بیان کنند مورد موافقت قرار گرفته است.

فردریک سی.هود که از سال 2009 تا 2012 در وزارت امور خارجه آمریکا یکی از دست اندرکاران مسائل مربوط به سوریه بوده و اکنون از مقامات شورای آتلانتیک آمریکا است، گفت: دریافت من این است که این موضع که ما باید اقدامات خیلی بیشتری برای حمایت از مخالفان ملی گرا در سوریه انجام دهیم، از حمایت قدرتمندی در میان دست اندرکاران مسئله سوریه در وزارت امور خارجه آمریکا برخوردار است.

در عین حال رابرت فورد خاطر نشان ساخت: شورشیان میانه رو سوری تردید دارند که با توجه به سطح فعلی حمایت تامینی از آنها، بتوانند در مذاکرات صلح امتیاز به دست آورند و مذاکرات ماه ژانویه و فوریه گذشته در ژنو این گمان آنها را ثابت کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات رابرت فورد عنوان کرد که وی یک دیپلمات خارق العاده است اما میان اینکه یک شهروند عادی باشیم و اینکه در داخل دولت باشیم تفاوت زیادی وجود دارد و وضعیت تغییرات زیادی کرده است. مذاکرات دستخوش تغییر شده‌آند. از زمانی که او دولت را ترک کرده تلاش‌های ما در قبال سوریه افزایش یافته است.

با این حال سفیر سابق آمریکا در سوریه تاکید کرد که باید به طور مشترک حمایت‌های نظامی و سیاسی از مخالفان میانه رو سوری افزایش یابد.

وی خاطر نشان ساخت که آمریکا لازم نیست که همه سلاح‌ها را به مخالفان میانه رو بدهد و باید به آنها بخشی از آنها را بدهد.

رابرت فورد همچنین در مصاحبه‌ای روز سه شنبه گفت: آنچه که باید مشخص شود این است که آمریکایی‌ها از مخالفان سوری حمایت می‌کنند تا کشورهای دیگر پیام این اقدام را درک کرده و وارد عمل شوند.

وی همچنین عنوان کرد که هر راهبردی در قبال سوریه باید چندین سال پایدار بماند. به ویژه آنکه مذاکرات آینده در قبال سوریه احتمالا طولانی و سخت خواهند بود.

وی خاطر نشان ساخت: حتی اگر ما مخالفان سوری را مسلح کنیم که امیدوار هستم این کار را بکنیم قرار نیست این کار ما سریعا مشکل را حل کند. این تلاش باید در بلند مدت صورت بگیرد و احتمالا بعد از پایان این دولت در دولت بعدی نیز ادامه یابد.

انتهای پیام

کد N331862

وبگردی