آفتاب

آتش‌بس گروه‌های شورشی شمال مالی

آتش‌بس گروه‌های شورشی شمال مالی

سه گروه شورشی فعال در شمال کشور مالی با هدف دستیابی به صلح از طریق مذاکرات جامع در این کشور، توافق آتش‌بسی را در الجزایر امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه‌ دولت الجزایر آمده است: جنبش ملی برای آزادی ازواد، شورای عالی برای اتحاد ازواد و جنبش عربی ازواد برای تقویت روند سازش از طریق مذاکرات، این توافق‌نامه را امضا کردند.

در سال 2012 و زمانی که گروه‌های شورشی طوارق کنترل شمال مالی را به دست گرفتند و آن را اقلیم ازواد نامید و مالی دچار ناآرامی و تنش شد. دولت مالی کنترل تمام کشور را در 2013 و با کمک نیروهای اتحادیه آفریقا و فرانسه به دست گرفته است.

دولت مرکزی باماکو عامل اصلی این ناآرامی‌ها به ویژه در شهر شمالی کیدال است به طوری که در ماه مه سال جاری میلادی،‌ جنبش ملی برای آزادی ازواد سربازان دولت را یکبار دیگر از منطقه بیرون کردند و باعث به وجود آمدن بستی عمیق‌تر شدند.

این سه گروه شبه نظامی در بیانیه‌ای متعهد شدند تا از مداکرات با دولت باماکو و برای دستیابی به تمایلات مشروع جمعیت محلی با احترام گذاشتن به یکپارچگی و اتحاد مالی حمایت کنند.

مذاکرات میان دولت مرکزی و این سه گروه شورشی مسلح تاکنون آغاز نشده است.

الجزایر از شمال با مالی هم مرز است و گروهی از جمعیت قبیله طوارق نیز در این کشور ساکن هستند.

انتهای پیام

کد N331605

وبگردی