آفتاب

امتناع سریلانکا از کمک به سازمان ملل برای بررسی پرونده جرایم جنگی

امتناع سریلانکا از کمک به سازمان ملل برای بررسی پرونده جرایم جنگی

سریلانکا اعلام کرده که با سازمان ملل برای بررسی پرونده جرایم جنگی مورد تایید کمیسیونر عالی حقوق بشر این سازمان همکاری نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سریلانکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت که به تحقیقات در رابطه با اتهامات گسترده درباره نقض حقوق بشر و کشتار دسته جمعی غیرنظامیان در آخرین مراحل جنگ جدایی طلبی طولانی مدت در این کشور کمک نمی‌کند.

ناوی پیلای، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه رسما اعلام کرد که هیاتی با توجه به قطعنامه تصویب شده مارس 2014 که آمریکا آن را مطرح کرده بود تشکیل می‌شود.

سفیر دائم سریلانکا در سازمان ملل در ژنو گفت: تحقیقات به رهبری سازمان ملل برای سریلانکا و تلاش‌های سازش و صلح در این کشور مضر و مخرب است.

وی در بیانیه‌ای افزود: درخواست‌ها از جانب دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای کمک گرفتن از مقام دولت کلمبو یک روند خطرناک است.

گروه‌های حقوق بشر بین‌الملل می‌گویند 40 هزار غیرنظامی در جریان جنگ داخلی در سریلانکا در جریان مقابله ارتش با جدایی طلبان تامیل کشته شدند. این جنگ در مه 2009 و با کشته شدن رهبر تامیل‌های سریلانکا پایان یافت. اما دولت سریلانکا کاملا این اتهامات را رد می‌کند و تاکید دارد که چریک‌های ببرهای تامیل از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند. گروه‌های حقوق بشری هر دو طرف را مقصر این کشتارها می‌دانند.

اظهارات سفیر دائم سریلانکا در سازمان ملل پس از درخواست ناوی پیلای از دولت کلمبو برای همکاری با مقام‌های سازمان ملل مطرح شدند.

سازمان ملل مبلغ 5 / 1 میلیون دلار برای انجام این تحقیقات کنار گذاشته و قرار است این گزارش در مارس 2015 ارائه شود.

انتهای پیام

کد N331603

وبگردی