آفتاب
تکرار پیشنهاد هاینونن برای نظارت آنلاین بر تاسیسات ایران

تلاش اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای گسترده‌تر شدن راستی آزمایی در ایران

تلاش اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای گسترده‌تر شدن راستی آزمایی در ایران

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه به کاخ سفید اعلام کردند تا زمانی که ایران در مورد ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای‌اش شفاف‌سازی نکند کنگره در مورد تحریم این کشور ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در اولین نشست از یک سری جلسات استماع در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران تاکید کردند که هرگونه توافق نهایی با ایران باید شامل اقداماتی محکم برای راستی‌آزمایی باشد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری المانیتور، اعضای این کمیته یادآور شدند پیش از آن که کنگره بخواهد هرگونه توافق نهایی را تایید کند یا حتی توافق اولیه ایران و 1+5 تمدید شود ایران باید اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی‌اش را بدهد.

اد رویس، سرپرست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در نطق آغازین خود گفت: ممکن است این کمیته به‌زودی بخواهد یک توافق جامع را مورد ارزیابی قرار دهد که اصلی‌ترین کار در این زمینه بررسی ابزارهای راستی آزمایی لازم برای اطمینان از عدم تخلف ایران است.

وی مدعی شد: نگرانی اصلی قانونگذاران این است که ایران اجازه دسترسی به پارچین که گمان می‌رود برای تحقیقات درزمینه‌ی سلاح‌های هسته‌ای به کار می‌رود را نمی‌دهد.

رویس ادامه داد: با توجه به این که ما نگران وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران هستیم لازم است که شاهد اقدامات بیش‌تری از سوی ایران باشیم.

علاوه بر این استفان ردمیکر که به عنوان دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌الملل ومنع اشاعه هسته‌ای در زمان ریاست جمهوری جورج بوش فعالیت می‌کرد، در جلسه استماع روز سه‌شنبه این کمیته ادعا کرد: صرفا نباید به پایبندی ایران به برنامه اقدام مشترک که در نوامبر گذشته به امضاء رسید اکتفا کرد، بلکه ابزار راستی‌آزمایی ایران به تعهداتش باید گسترده‌تر از برنامه اقدام مشترک و یا حتی توافق جامع باشد.

به گزارش المانیتور دیگر حاضران این جلسه مدعی شدند که برنامه‌ی موشک بالستیک ایران باید در توافق با ایران گنجانده شود چون این تکنولوژی ارتباطی نزدیک با ساخت سلاح هسته‌ای دارد.

هم‌چنین براساس گزارش پایگاه خبری فری بیکن، در این جلسه که با موضوع راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش برگزار شده بود اولی‌ هاینونن، معاون پیشین مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عضو ارشد مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر حضور داشت.

وی در سخنرانی خود در این جلسه مدعی شد که در حال حاضر ما از تعداد سانتریفیوژ‌های ایران اطلاع دقیقی نداریم.

اولی هاینونن، معاون پیشین البرادعی در امور پادمان‌ها اظهار کرد: ایران هنوز به فکر افزایش سانتریفیوژ‌های خود است. یک نفر باید به این مساله پایان دهد و نباید منتظر شد چون منتظر ماندن آن را حل نمی‌کند.

وی هم‌چنین در سخنانش پیشنهاد نظارت از راه دور در تاسیسات نطنز، فردو و اصفهان را مطرح کرد و گفت: ایران به منظور اعتمادسازی بیش‌تر بهتر است به آژانس اجازه دهد تا تولید و یا ادوات قطعات سانتریفیوژ‌ها و مواد هسته‌ای ‌ش را مورد راستی‌آزمایی قرار دهد.

هاینونن در ادامه با اشاره به گزارشات آژانس که تایید می‌کند ایران تمام فعالیت‌های مرتبط تسلیحاتی خود را متوقف کرده است، پیشنهاد داد: بهتر است ایران اطلاعات لازم درباره‌ی برخی مسائل نظامی از جمله اطلاعات مربوط به موشک‌های شهاب 3 را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

انتهای پیام

کد N331301

وبگردی