آفتاب

دورخیز چین برای سرمایه گذاری در هند

دورخیز چین برای سرمایه گذاری در هند

دهلی نو - ایرنا - کشور یک و نیم میلیارد نفری چین اکنون به بازار یک میلیارد و دویست میلیونی همسایه خود یعنی هندوستان چشم دوخته و سرمایه گذاری در این کشور را در دستور کار قرار داده است.

سرمایه گذاری در هند موضوعی بود که وزیر امور خارجه چین در سفر این هفته خود به دهلی نو در دیدار با مقامات بلندپایه این کشور بر آن تاکید کرده است.

وانگ ایی روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در دهلی نو گفت، دولت وی خواهان سرمایه گذاری در تسهیلات زیربنایی هند ازجمله بازسازی خطوط راه آهن و احداث بزرگراهها در این کشور است.

چین و هند گرچه سالهاست درگیر مناقشه مرزی در شمال شرق ناحیه لداخ در رشته کوه هیمالیا هستند اما این مانع از آن نشده که چین منافع اقتصادی خود را در کشور پهناور و دومین کشور پرجمعیت جهان یعنی هند نادیده بگیرد.

هندوستان در سالهای اخیر در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته و با افزایش سطح تحصیلات، توقع مردم برای ارتقای رفاه اجتماعی افزایش پیدا کرده است.

در این راستا دولت جدید هند برنامه گسترده ای را برای توسعه زیرساختها و افزایش رفاه اجتماعی در دستور کار قرار داده که البته این کشور به تنهایی قادر به انجام آن نیست و نیازمند سرمایه گذاری خارجی است.

این موضوعی است که نارندرا مودی نخست وزیر هند بارها به آن اشاره و اعلام کرده است باید در روند توسعه و جذب سرمایه های خارجی موانع برطرف و امور تسهیل شود.

وی از وزرای کابینه اش خواسته برنامه های صد روزه خود را بسرعت ارایه دهند و در روزها و هفته های اخیر بسیاری از این وزارتخانه ها طرحها و برنامه های کوتاه مدت و میان مدت خود را ارایه کرده اند که برخی از آنها بلند پروازانه به نظر می رسد.

بر اساس دستورالعمل دولت هند وزارتخانه ها و دستگاههای ذیربط باید زمینه لازم را برای رفع موانع و تسهیل قوانین برای ورود سرمایه های خارجی فراهم کنند.

چین به محض آگاهی از این تصمیم دولت هند، این هفته نماینده ویژه خود یعنی وانگ یی وزیر امور خارجه را برای گفت و گو با مقامات هندی در زمینه سرمایه گذاری در بخشهای زیربنایی به این کشور اعزام کرد تا اولین کشوری باشد که در دوره جدید بازسازیها در هندوستان مشارکت می کند.

هندوستان در حال حاضر در بیشتر ایالتها نیازمند بازسازی زیرساختها ازجمله احداث و ترمیم جاده ها و توسعه خطوط ریلی است و مشارکت چین در این بخشها می تواند سود چشمگیری برایش داشته باشد.

وزیر امور خارجه چین ˈوانگ ییˈ روز دوشنبه همچنین از امضای قرارداد جدید با هند در باره صدور روادید در آینده نزدیک خبر داد و گفت: چین با هند در مورد ساده سازی مقررات صدور روادید به توافق رسیده و امیدوار است در آینده نزدیک این قرارداد به منظور افزایش تماس بین مردم دو کشور امضا شود.

وی همچنین آمادگی پکن را برای امضای یک قرارداد تجارت آزاد با هند به منظور گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور اعلام کرد.

وانگ گفت که پیام ویژه رئیس جمهوری چین را به مودی تسلیم کرده است.

وی مناقشه مرزی را بین هند و چین قدیمی توصیف و بر ضرورت صلح و آرامش بین دو کشور تاکید کرد.

ˈپراناب موکرجیˈ رییس جمهوری هند نیز در دیدار وزیر خارجه چین گفت:

هند خواهان برقراری روابط نزدیک با چین است.

رئیس جمهوری هند به وزیر امور خارجه چین اطمینان داد دولت جدید کشورش سعی می کند زمینه تقویت روابط بین دو کشور را فراهم کنند.

**آساق**2167 **1600 **1577
کد N331026

وبگردی