آفتاب

افخم: مذاکرات ایران و آمریکا صریح بود/ طرف‌های مذاکراتی بدانند پذیرش واقعیت بخشی از روند جاری است

افخم: مذاکرات ایران و آمریکا صریح بود/ طرف‌های مذاکراتی بدانند پذیرش واقعیت بخشی از روند جاری است

ایسنا نوشت:

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اولویت ما در مذاکرات با ۱+۵  تثبیت حقوق هسته‌ای کشورمان است، تاکید کرد: پذیرش واقعیت بخش مهمی از روند جاری است که طرف‌های مذاکراتی باید بیشتر به این سمت حرکت کنند و در مسیر احترام به حقوق ملت ایران و تثبیت آن گام بردارند و باید تصمیم سختی بگیرند.

مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره مذاکرات انجام شده در دو روز گذشته بین هیات‌های ایران و آمریکا در چارچوب گفت‌وگوهای ۱+۵ اظهار کرد: تیم مذاکراتی ایران در دو روز گذشته و همچنین امروز و فردا دیدارهای صریح و جدی را با طرف‌های مذاکراتی خود آغاز کرده است. در ژنو دیدارهایی با طرف آمریکایی و با حضور نماینده اتحادیه اروپا انجام شد. چارچوب گفت‌وگوها کاملا متمرکز بر موضوع هسته‌ای بوده و گفت‌وگوها صریح، شفاف و جدی صورت گرفته است.

وی با اشاره به ارزیابی انجام شده از سوی سیدعباس عراقچی که این گفت‌وگوها را مفید توصیف کرده است، ادامه داد: این مذاکرات در چارچوب روندهای مذاکراتی با ۱+۵ است که طرف‌ها در آن تلاش می‌کنند تا قبل از مذاکرات وین گفت‌وگوهای کارشناسی و فراتر از آن را مقداری فشرده‌تر و منسجم‌تر انجام دهند و از زمان بهترین استفاده به عمل آید، گرچه اولویت ما تثبیت حقوق هسته‌ای‌مان است.

افخم گفت: امروز هم با طرف مذاکره‌کننده فرانسوی گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد. فکر می‌کنیم که در حال پذیرش واقعیت بخش مهمی از روند جاری است که طرف‌های مذاکراتی باید بیشتر به این سمت حرکت کنند و در مسیر تثبیت حقوق ملت ایران و احترام به آن باید تصمیم سختی بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در رابطه با تحولات اخیر در عراق و اقدامات گروه تروریستی داعش گفت: متاسفانه چند روز گذشته برخی عملیات تروریستی در مناطق مختلف عراق صورت گرفته و شهرها و روستاها را تروریست‌ها هدف حملات خود قرار داده‌اند. خوشبختانه با فعالیت خوب ارتش، مردم و پلیس عراق اقدامات تروریست‌ها تقریبا مهار شده است و امیدواریم در چارچوب همکاری و انسجام مجموعه گروه‌های عراقی با وحدت ملی عراق موضوع تروریسم حل و فعالیت آن‌ها در این کشور متوقف شود.

وی ادامه داد: پیش از این ایران اعلام کرده بود و هشدار داده بود که تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود و فراتر از کشورها گسترش پیدا خواهد کرد که متاسفانه امروز شاهد آن هستیم.

افخم گفت: دامنه فعالیت تروریست‌ها در منطقه افزایش پیدا کرده؛ بنابراین اتخاذ تدابیر لازم، همکاری کشورها و فعالیت مجامع بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش تروریسم بیش از هر زمان دیگری فوری و لازم است. باید به تروریسم به عنوان یک خطر جهان‌شمول نگاه شود و در یک تلاش جمعی به صورت ریشه‌ای نسبت به برخورد با آن اقدام شود و حمایت‌هایی که از این گروه‌ها صورت می‌گیرد متاسفانه آثار بدی داشته است. امیدواریم در عراق هم با تلاش‌هایی که صورت گرفته با همبستگی دولت و ملت این کشور شاهد ریشه‌کنی و توقف این فعالیت‌ها باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اینکه چه کسی از ایران برای شرکت در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی به جده سفر خواهد کرد، گفت: چهل و یکمین اجلاس مشورتی وزرای خارجه این سازمان 28 و 29 خرداد در جده برگزار می‌شود. طبق برنامه پیش‌بینی شده آقای سرمدی قائم مقام وزیر خارجه ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد.

وی گفت: سرمدی در حاشیه این اجلاس دیدارهایی با مقامات کشورهای شرکت‌کننده در آن خواهد داشت.

در ادامه خبرنگار دیگری در رابطه با پیگیری بازگرداندن اموال بابک زنجانی در خارج از کشور از سوی وزارت امور خارجه پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: وزارت خارجه از طریق برخی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور اقداماتی انجام داده است. ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که اعضای مختلفی دارد برخی از مسئولیت‌ها و پیگیری آن را به وزارت خارجه محول کرده است. ما در حال پیگیری این موضوع هستیم که نیازمند اطلاعات کامل و دقیق است. در عین حال موضوعی است که سفارتخانه‌های ما نسبت به آن حساس شده‌اند تا اخبار و اطلاعاتی از این کشورها دریافت کنند و این موضوع در دستور کار است و اطلاعاتی که دریافت می‌شود در کانال اداری به مسئولان ذیربط منعکس می‌شود.

خبرنگار دیگری در رابطه با مذاکرات ایران با هیات فرانسوی در چارچوب 1+5 که قرار است امروز در ژنو برگزار شود، گفت: این مذاکرات در چارچوب مباحث هسته‌ای و به صورت مشخص است.

زمان‌بندی مذاکرات شش ماهه هم روشن است و قرار است دو دور در وین مذاکره انجام شود. در عین حال به دلیل اینکه طرفین می‌خواهند دیدگاه‌ها و موضوعات مورد نظر خود را در یک زمان بیشتری بحث کنند و جزئیات کارشناسی تبادل نظر شود گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای هم پیش‌بینی شده و امروز این گفت‌وگوها با هیات فرانسوی در ژنو ادامه پیدا خواهد شد.

وی در واکنش به اظهارات لوران فابیوس درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران نیز گفت: چنین اظهاراتی و ادبیاتی که تاریخ آن گذشته و مربوط به قبل از شروع این دور از مذاکرات و یا پیش از مذاکرات هسته‌ای بوده است را شاهد هستیم، ما همواره خواستار این بوده‌ایم که واقع‌بینی بر طرف‌های مذاکرات حاکم شود و از زیاده‌خواهی‌ها پرهیز شود؛ زیرا زیاده‌خواهی‌ها تاثیری بر اراده ایران در احقاق و تثبیت حقوق هسته‌ای‌اش نخواهد داشت و این موضع صریح در همه مذاکرات به طرف‌های مذاکراتی منعکس شده است، موضوعات روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: بخشی از جزئیات گفت‌وگوها در مذاکرات مورد بحث و تبادل نظر است تا دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شود. امیدواریم در این گفت‌وگوها دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر شود.

افخم تاکید کرد: ما همواره گفته‌ایم که سلاح هسته‌ای ایران توهمی بیش نیست و باید این توهم کنار گذاشته شود. در عین حال اعلام کرده‌ایم که سلاح هسته‌ای و هرگونه سلاح کشتار جمعی صددرصد ضدبشریت است و دیدگاه‌های ایران درباره این موضوع کاملا روشن است و مخالف هرگونه تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و این مواضع صریح را چه در طول مذاکرات و چه در حاشیه آن اعلام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: امیدواریم که واقع‌بینی در مذاکرات و روند بیش از گذشته حاکم شود. واقع‌بینی که مورد نیاز است بر شکل مذاکرات و محتوای آن خود را نشان دهد و حاکم شود و زیاده‌خواهی‌ها متوقف شود.

 

503

کد N330994

وبگردی