آفتاب

توافق ایران و عربستان برای گفت‌وگو بین دو کشور در سطح معاونان وزرای خارجه

توافق ایران و عربستان برای گفت‌وگو بین دو کشور در سطح معاونان وزرای خارجه

تسنیم نوشت:

  معاون وزیر خارجه ایران از توافق ایران و عربستان برای گفت‌وگو بین دو کشور در سطح معاونان وزرای خارجه خبر داد.

 حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در حاشیه مشارکت در مراسم سوگند عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری جدید مصر در قاهره اظهار داشت که با شاهزاده سلمان‌بن عبدالعزیز ولیعهد سعودی در جریان حضور در مراسم برگزاری سوگند رئیس جمهوری مصر دست داده و سلام و درود حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را به وی ابلاغ کرده است.

امیرعبداللهیان گفت که با ولیعهد سعودی درباره اجرای گفت‌وگو که در سطح معاون وزیران خارجه دو کشور برای زمینه سازی جهت سفر جواد ظریف وزیر خارجه ایران به عربستان آغاز می‌شود، توافق نظر کرده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره امکان پیشرفت در روابط ایران و مصر گفت: ما تمایل قوی در مشاهده پیشرفت و تحول در روابط بین دو کشور برادر داریم و در جریان ملاقات‌هایم با مسئولان مصری این بار، تمایل خود را برای گشودن صفحه جدیدی از روابط ابراز داشتیم و حضور ما در قاهره و مشارکت در مراسم سوگند رئیس جمهوری گواه این دیدگاه است.

امیرعبداللهیان درپاسخ به این سؤال که آیا ایران به‌نوبه خود سطح نمایندگی خود در قاهره را تا سفیر ارتقا خواهد داد، گفت: اگر مصر این ایده را به جمهوری اسلامی ایران عرضه دارد، تهران از آن استقبال خواهد کرد و در برهه‌های مختلف ایران آمادگی خود را برای ارتقای روابط بین دو کشور به سطحی بالا ابراز داشته است، مقصودم بالا بردن سطح نمایندگی است، اما متأسفانه طرف مصری در سالهای گذشته شروطی را مطرح کرده است که رسیدن به این مرحله را دشوار می‌کند.

امیرعبداللهیان درپاسخ به این سؤال که آیا مقصود وی این است که ایران تمایل به نزدیکی روابط با مصر بدون پیش‌شرط دارد، گفت: درست است، ما خواهان نزدیکی روابط بدون پیش‌شرط هستیم و اینکه همه‌چیز از طریق گفت‌وگو و تفاهم انجام شود.

وی درباره زمان احتمالی سفر رئیس جمهوری ایران به مصر یا اینکه آیا دعوتی از طرف رئیس جمهوری ایران وجود دارد که رئیس جمهوری مصر اول از تهران دیدن کند، گفت: درخصوص دعوت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، ایران از برگزاری ملاقات‌ها در بالاترین سطح استقبال می‌کند و امیدواریم که روابط دوجانبه به درجه‌ای برسد که متناسب با حجم و قدرت دو کشور باشد تا اینکه شاهد برگزاری دیداری در سطح رؤسای دو کشور باشیم و امید داریم که در مصر شاهد آشتی ملی و آشتی همه طرفهای مصری باشیم و امیدواریم که مصر را قوی برای خودش و منطقه ببینیم.

وی درباره افق و آینده روابط عربستان و ایران به‌ویژه بعد از دعوت سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان از همتای ایرانی خود برای سفر به عربستان گفت: ما عربستان را کشوری مهم در منطقه می‌دانیم و همچنین در ایران معتقدیم که دو کشور یک سری شالوده دارند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و سپس همکاری با یکدیگر در حل مشکلات در منطقه خاورمیانه است.

امیرعبداللهیان افزود: روابط بین دو کشور طبیعی است و در ارتباط با برخی تحولات منطقه‌ای، اختلاف نظر بین دو کشور وجود دارد. ما همواره بر آمادگی خود برای گفت‌وگوی جدی به‌منظور نزدیک کردن دیدگاه‌ها تأکید کرده‌ایم و تصمیم گرفته‌ایم که گامهای مقدماتی را برای برگزاری ملاقات سعود الفیصل و محمدجواد ظریف وزیران خارجه دو کشور برداریم.

عبداللهیان درباره کنفرانس مطبوعاتی دو روز پیش خود در قاهره درباره اهمیت روابط مصر و ترکیه و اینکه آیا تهران در این زمینه میانجیگری می‌کند، گفت: به‌اعتقاد تهران، بسیار بااهمیت است که همکاری بین مصر و ترکیه برای حل مشکلات در منطقه خاورمیانه وجود داشته باشد و ما همواره دو طرف را به ضرورت از سرگیری همکاری و گفت‌وگو در نزدیک‌ترین زمان ممکن سفارش می‌کنیم.

4545

 

کد N330924

وبگردی