آفتاب
نتایج یک نظرسنجی نشان داد:

تمایل فلسطینی‌ها برای کشاندن اسرائیل به دادگاه به جای آغاز انتفاضه سوم

تمایل فلسطینی‌ها برای کشاندن اسرائیل به دادگاه به جای آغاز انتفاضه سوم

نتایج یک نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها ترجیح می‌دهند که به جای راه انداختن انتفاضه سوم، اسرائیل را در دادگاه بین‌المللی کیفری تحت پیگرد قرار دهند.

نتایج یک نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها ترجیح می‌دهند که به جای راه انداختن انتفاضه سوم، اسرائیل را در دادگاه بین‌المللی کیفری تحت پیگرد قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه اورشلیم پست، مرکز سیاست گذاری و تحقیقات فلسطینی اعلام کرد: اکثر فلسطینی‌ها معتقدند که اتحاد فتح و حماس باعث به بن بست رسیدن مذاکرات صلح خاورمیانه نمی‌شود.

طبق نتایج این نظرسنجی، فلسطینی‌ها می‌خواهند به جای اینکه با اسرائیلی‌ها در خیابان‌ بجنگند و انتفاضه مسلحانه سومی به راه بیندازند، اسرائیل را به دادگاه بین‌المللی کیفری بکشانند.

دادگاه بین‌المللی کیفری وظیفه رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز را بر عهده دارد و مقر آن در لاهه هلند است.

همچنین این نظرسنجی نشان داد که فلسطینی‌ها از راه حل تشکیل دو کشور حمایت می‌کنند و باور ندارند که اتحاد جدید فتح و حماس مانعی بر سر راه مذاکرات باشد.

طبق نظرسنجی دیگری که در کنفرانس امنیتی هرزلیا در سرزمین‌های اشغالی مطرح شد، اسرائیلی‌ها نیز بر این باورند که برگزاری مذاکرات با دولت جدید فلسطین ممکن است.

بنا بر آمار این نظرسنجی، چنانچه مذاکره‌ای نباشد، اسرائیلی‌ها ترجیح می‌دهند تا به جای اینکه به صورت یکجانبه از اراضی آنجا عقب‌نشینی کنند، بخش‌هایی از کرانه باختری را به خاک خود الحاق کنند. همچنین افکار عمومی اسرائیل درباره توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری اختلاف نظر دارد. این اولین نظرسنجی در دو ماه گذشته و پس از ایجاد تحولاتی در روند صلح خاورمیانه است که نظر فلسطینیان و اسرائیلی‌ها را جویا شده است.

این نظرسنجی پنجم تا هفتم ژوئن با شرکت 1270 تن در کرانه باختری، غزه و قدس شرقی انجام شد. نظرسنجی دیگر با مشارکت 500 اسرائیلی از 28 مه تا 29 مه انجام شد و خطای 4 / 4 درصدی داشته است.

طبق نظرسنجی اول، فلسطینی‌ها از اقدامات یک جانبه در مذاکرات حمایت می‌کنند. و 76 درصد از شرکت کنندگان فلسطینی خواستار مراجعه به دادگاه بین‌المللی کیفری هستند حتی اگر به سقوط تشکیلات خودگردان فلسطین بینجامد.

همچنین 81 درصد از آنان می‌خواستند که دولتشان به سازمانهای بین‌المللی بپیوندد اما 54 درصد می‌گویند که با هر اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای تعیین مرز بین "دو کشور جدید" مخالف هستند. حدود 54 درصد از راه‌حل دو کشوری حمایت می‌کنند و 61 درصد معتقدند که این اقدام فایده‌ای ندارد.

در این میان 58 درصد ازمردم کرانه باختری از راه حل تشکیل دو کشور حمایت کرده‌اند که این در میان مردم غزه تنها 47 درصد بوده است. اکثر فلسطینیان (59) درصد معتقدند که روی کار آمدن دولت فتح و حماس مذاکرات را با اسرائیل غیرممکن می‌سازد و این دولت جدید باید قوانین کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه را بپذیرند.

انتهای پیام

کد N330827

وبگردی