آفتاب
سخنگوی دولت انگلیس:

نگاه ما به مذاکرات ایران و آمریکا مثبت است

نگاه ما به مذاکرات ایران و آمریکا مثبت است

سخنگوی دولت انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت که نگاه کشورش به مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا نگاهی مثبت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رزماری دیویس در کنفرانس خبری در سفارت انگلیس در بیروت درباره مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در ژنو گفت: ما در مرحله بسیار مهمی قرار داریم. زمان نهایی تعیین شده، اواخر ماه آینده است، اما کارهای زیادی وجود دارد تا این توافق قبل از موعد آن محقق شود.

وی افزود: این مذاکرات مثبت است و پیشرفت مهمی حاصل شده است. مواضع ایران بهتر از گذشته است و معتقدیم که تهران با این مذاکرات به شکل جدی برخورد می‌کند، اما جزییات فنی بسیار دشواری وجود دارد که نیازمند کار بیشتر و گفت‌وگو برای حل آن است. از این رو به مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا مثبت نگاه می‌کنیم؛ چرا که این به آن معنا است که راه‌هایی برای گفت‌وگو هست.

بنابر گزارش روزنامه‌ النهار چاپ لبنان، وی ادامه داد: توافق نهایی ژوئیه انجام خواهد شد، اما در عین حال جزییات دشواری وجود دارد که نیازمند پیشرفت برای دستیابی به توافق کامل است.

سخنگوی دولت انگلیس در پاسخ به این سئوال که شما از پیشرفت در مساله هسته‌ای حرف می‌زنید در حالی که کشورهای غربی از مواضع ایران در قبال سوریه، لبنان و به ویژه حمایت از حزب الله انتقاد دارند، بیان کرد: ما بر مساله هسته‌ای متمرکز هستیم، اما در حاشیه این مذاکرات بحث‌هایی درباره دیگر مسایل مثل سوریه وجود دارد.

وی با بیان اینکه موضع انگلیس در قبال نقش ایران در سوریه شناخته شده است در ادامه ادعا کرد که این نقش، به دلیل حمایت‌های عملی و سیاسی و حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه، نقشی منفی است.

سخنگوی دولت انگلیس افزود: به لحاظ نظری ایران می‌تواند نقش مثبتی را در آینده سوریه ایفا کند، البته ارتباطاتی میان ایران و انگلیس درباره روابط دوجانبه هم وجود دارد.

وی درباره نتیجه مذاکرات اخیر کاردار غیرمقیم انگلیس در تهران با مسئولان ایرانی گفت: کاردار انگلیس تاکنون سه سفر به تهران داشته که با مسئولان وزارت امور خارجه این کشور دیدار کرده است.

رزماری در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکراتی درباره فراهم کردن تسهیلاتی از سوی ایران برای انتخاب رییس جمهور لبنان انجام شده، بیان کرد: مساله انتخابات مساله‌ای است که به خود لبنانی‌ها ارتباط دارد. این تصمیم آنها است و نباید منتظر دخالت کشورهای خارجی باشند. همچنین در صورتی که اوضاع بین ایران و عربستان بهبود یابد، این امر مثبت است، اما فکر نمی‌کنم که تاکنون توافقی میان آنها صورت گرفته باشد.

انتهای پیام

کد N330557

وبگردی