آفتاب

اردوغان بخش مهمی از کتاب جدید هیلاری کلینتون را تشکیل می‌دهد

اردوغان بخش مهمی از کتاب جدید هیلاری کلینتون را تشکیل می‌دهد

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب جدید خود با عنوان "انتخاب‌های سخت "درباره رهبران کلیدی جهان مطالبی را مطرح کرده است اما نخست وزیر ترکیه جایگاه ویژه ای در این کتاب 656 صفحه‌ای دارد که روز سه شنبه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب جدید خود از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و مواضع این کشور از قبرس تا ارمنستان مطالبی را آورده است.

وی در این کتاب از ترکیه به عنوان بازیگر مشکل ساز در مذاکرات مختلف یاد کرده است.

کلینتون در ادامه کتاب خود آورده است: هیچ یک از روابط ما در اروپا نیازمند توجه زیاد نیست مگر تمرکز ما بر ترکیه که کشوری با جمعیت بیش از 70 میلیون نفر است و اکثرشان مسلمان هستند و نیمی از آن در اروپا و نیمی دیگر در جنوب غرب آسیا قرار دارد.

کلینتون که در دوران تصدی وزارت امور خارجه آمریکا طی چهار سال به 112 کشور جهان سفر کرده بود در ادامه کتاب خود آورده است ارتش ترکیه که خود را ضامن دیدگاه‌ مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار ترکیه نوین می‌داند همواره در طی سالهای متمادی دولت‌های ترکیه را سرنگون کرده و همچنان قدرت زیادی در اختیار دارد.

هیلاری کلینتون در کتاب جدید خود نسبت به کاهش محبوبیت آمریکا در ترکیه به سال 2007 اشاره و اعلام کرده که این محبوبیت تنها 9 درصد بوده است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه سالهای ریاست جمهوری جورج بوش پسر باعث تخریب روابط میان واشنگتن و آنکارا شد و من در اولین سفر خود به اروپا به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کردم تا در جریان دیدار با مقام‌های ترکیه روابط خود را با جامعه این کشور به ویژه زنان تقویت کنم.

هیلاری کلینتون رجب طیب اردوغان را مردی توصیف کرد که آینده ترکیه و روابط آمریکا با آنکارا را در دست دارد و در ادامه آورده است اولین بار که او را دیدم شهردار استانبول در سالهای 1990 بود. او مردی جاه طلب، قدرتمند، سیاستمداری موثر و به دنبال دستیابی به قدرت بود.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با استقبال از اصلاحات دولت آنکارا به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا و سیاست خارجی احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با عنوان مشکلات صفر با همسایگان گفت: برخی از تغییرات در دوران نخست وزیری اردوغان مثبت بودند.

وی ادامه داد: علیرغم تحولات مثبت در دوران نخست وزیر اردوغان، دلایل فزاینده‌ای برای نگرانی‌ها و حتی هشدارها وجود دارد چرا که رفتارهای دولت آنکارا در قبال مخالفان سیاسی و خبرنگاران نگران کننده است. کاهش فضای ابراز وجود مخالفان این سوال را مطرح می‌کند که اردوغان چه مسیری را پیموده و تعهداتش نسبت به دموکراسی در ترکیه چگونه است. متاسفانه خبرنگاران در ترکیه بازداشت می‌شوند و مخالفان سرکوب.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ادامه کتاب خود آورده است: فساد همچنان مشکل گسترده در دولت ترکیه محسوب می‌شود و آنکارا قادر نبوده تا انتظارات مردم ترکیه را برآورده سازد. اردوغان به شدت از داشتن دخترانی با حجاب احساس غرور می‌کند و یکبار از من سوال کرد که آیا می‌توانم به یکی از دخترانش درباره ادامه تحصیل در ایالات متحده مشاوره بدهم یا خیر. من در چهارسال تصدی سمت وزارت امور خارجه آمریکا متوجه شدم که ترکیه خود را به عنوان شریکی مهم و گاهی اوقات ناامید کننده نشان داده است و یکی از این موارد مربوط به توافق زوریخ در اکتبر 2009 میان ترکیه و ارمنستان محسوب می‌شود که چالشی بزرگ برای من و این دو کشور محسوب شد.

در جریان کنفرانس زوریخ، ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان به من گفت که نگران این است داوود اوغلو برای امضای توافقنامه دچار تردید شود. اما من در تماس تلفنی با وی و داوود اوغلو این دو را به امضای توافق نامه ترغیب کردم. البته هنوز هیچ یک از دو کشور توافق نامه را تایید نکرده‌اند اما امیدوارم که همچنان نقطه عطفی در این روند وجود داشته باشد.

چند ماه پس از توافقنامه زوریخ ترکیه یکبار دیگر در دستور کار صحبت‌های کلینتون قرار گرفت. سربازان اسرائیلی به کشتی مرمره آبی که حامی فعالان ترکیه‌ای و خارجی بود حمله کرده و 10 شهروند ترکیه در این حمله کشته شدند. اما در سال 2013 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خاطر این اقدام سربازان اسرائیلی از دولت آنکارا عذرخواهی کرد و بر تنش‌های موجود میان تل آویو و آنکارا پایان داد.

کلینتون عذرخواهی 2013 اسرائیل از آنکارا را آخرین محصول تلاش‌هایش در متقاعد کردن نتانیاهو برای این امر دانسته و در ادامه کتابش آورده است ترکیه و اسرائیل همچنان بر روی ایجاد اعتماد مجددی که به واسطه حمله سربازان اسرائیلی به کشتی مرمره آبی مخدوش شده بود کار می‌کنند.

انتهای پیام

کد N330490

وبگردی