• ۱۶بازدید
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

مهدویت، اختصاصی اسلام و شیعه نیست

حضرت مهدي عج ,شعبان,امام زمان عج ,نيمه شعبان,سازمان فرهنگ و ارتباطات,مهدويت,شيعه,سني

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: مهدویت، اختصاصی اسلام و شیعه نیست ولی عده‌ای مصداق او را اشتباهی گرفتند ولی در اصل وجودش همه متفقند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام محمدجواد ابوالقاسمی در نشست "فلسفه وجودی امام زمان (عج)" حدیث ثقلین را محکم‌ترین سند برای اثبات ضرورت امام دانست و گفت: این حدیث شریف، حدیثی معتبر و متفق‌علیه بین علمای شیعه و سنی بوده و نقل آن بین شیعه و اهل سنت به حد تواتر رسیده است. این حدیث به گونه‌های مختلف و از افراد متعدد نقل شده و لذا بسیار ارزشمند است.

وی افزود: همه منابع شیعه و اهل سنت حدیث را به صورت " کتاب الله و عترتی " و یا " کتاب الله و اهل بیتی " نقل کرده‌اند، به غیر از سه مورد که " کتاب الله و سنتی " ذکر شده است، که آن سه نقل از نظر سند، حتی در نزد اهل سنت، ضعیف است.

ابوالقاسمی در ادامه گفت: در نقطه مقابل، جمله " کتاب الله و عترتی " یا " کتاب الله و اهل بیتی "و یا " کتاب الله و عترتی اهل بیتی " فراوان نقل شده و جای هیچ شک و شبهه‌ای در صحت این حدیث نیست، رسول خدا مردم را به دو چیز گرانبها سفارش کرده است، که اولین آن قرآن که کلام الله است و در آن بحثی نیست و همراه قرآن اهل بیت پیامبر مطرح شده است.

وی افزود: اهل بیت یا عترت پیامبر، ثقل و قرین قران‌اند و آنها بعد از رسول خدا مبین و مفسر قران می‌باشند. باید متذکر شوم که تا زمانی که رسول خدا در حیات بودند، شخص رسول الله در کنار کتاب الله بودند.

ابوالقاسمی ضمن بیان این‌که «پیامبر(ص) در زمان حیاتشان خودشان قرآن را تفسیر می‌کردند و در نبود ایشان عهده دار این مسئله کیست» گفت: پیامبر مفسر ومبین قرآن است و قران را برای مردم می‌خواندند و هر جا که مردم مشکلی و یا توضیحی نیاز داشتند به پیامبر اکرم (ص) مراجعه می‌کردند.

وی ادامه داد: این شأن تا زمانی که رسول خدا حیات دارد، به دست ایشان است و رسول خدا مبین قران و مفسر قران هستند. بعد از رسول خدا باید توسط مبینی که در این مقام، شأن رسول خدا را واجد می‌باشد، اجرا شده و قرآن توسط او تبین و تفسیر شود.

وی افزود: امام معصوم، در مقام جانشینی رسول خدا، اوامر و نواهی قران را بیان و اجرا می‌کند. این وظیفه جانشین پیامبر است و این شرایط را او دارا می‌باشد و رسول خدا این وظیفه را بر عهده وی قرار داده و آن فرد یا افراد، اهل بیت پیامبر می‌باشند و کس دیگری صلاحیت آن را ندارد. لذا اهل بیت پیامبر هستند که مبین و مفسر قران هستند آنها عالم به قرآن و حقایق آن در حد اعلا و مجریان اوامر الهی هستند. مردم همیشه و در همه زمان‌ها به مبین و معلم و هادی معصوم قران نیازمندند، نه فقط در زمان حیات رسول الله.

وی تاکید کرد: پس باید افرادی باشند که بعد از رسول خدا عهده‌دار امر مهم تبیین قرآن باشند و این شان خاص امامان معصوم است و دیگران از آن بی بهره‌اند.

وی در رابطه با نظر ادیان دیگر در رابطه با موعود گفت: تمام ادیان الهی و غیر الهی از ظهور موعود و نجات دهنده خبر داده‌اند. بودائی و برهمائی و مانوی و زرتشتی و یهودی و مسیحی و اسلام، ظهور چنین شخصیتی را گزارش داده‌اند. صاحبان ادیان منتظر یک منجی هستند که نجات دهنده همه مردم جهان باشد و دستورات الهی را پیاده کند.

وی افزود: مهدویت اختصاصی اسلام و شیعه نیست، ولی عده‌ای مصداق او را اشتباهی گرفتند ولی در اصل وجودش همه متفقند.

وی در جمع بندی تفسیر حدیث شریف تقلین گفت: حدیث ثقلین دلالت بر امامت الهی ائمه دوازدگانه معصوم از حضرت امیرالمومنین تا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را می‌کند.

معاون امور بین المل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رابطه با مفهوم رحمت از دیدگاه علامه سید محمد حسین طباطبایی مؤلف تفسیر گرانسنگ المیزان گفت: رحمت به معنای رقّت قلب و مهربانی است.

وی با اشاره به آیات 105، 106 و 107 سوره انبیا در اثبات امام زمان (عج) گفت: « وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ » « و همانا پس از تورات در کتاب زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به ارث خواهند برد »« إِنَّ فِی هَذَا لَبَلَاغًا لِّقَوْمٍ عَابِدِینَ »« همانا در این کتاب، برای مردمان خداپرست، پیامی رسا و روشن است »« وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ »« (ای پیامبر! ) ما تو را نفرستادیم، مگر آنکه مایه رحمتی برای جهانیان باشی ».

وی در ادمه در رابطه با رحمت پیامبر(ص) گفت: رحمت، تأثر و انفعال مخصوصی است که در وقت دیدن محتاج، عارض قلب می‌شود و شخص را به رفع نیاز و کاستی‌ها‌ی محتاج و نیازمند وادار می‌کند، این معنا به حسب تحلیل، به عطا و فیض برمی‌گردد و به همین معنا خداوند سبحان به صفت رحمت، توصیف می‌شود یعنی، رحمت در خداوند به معنای عطا و احسان است.

وی افزود: حکومت امام زمان به این گونه است که کل عالم مهربانی و احسان بی منت می‌کنند.

ابوالقاسمی در رابطه با نوید پیامبر(ص) از آمدن امام زمان (عج) گفت: بالاخره زمین پر از عدل و داد خواهد شد و کسی این عدل و داد را بپا می‌کند که سیما و اخلاق او مانند من است.

در این نشست علاوه بر حجت‌الاسلام محمدجواد ابوالقاسمی معاون امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جواد تسخیری مشاور رئیس سازمان در امور روحانیون، رئیس ستاد اقامه نماز و شواری امر به معروف و نهی از منکر و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه‌های اداره کل آسیا و اقیانوسیه، اداره کل اروپا آمریکا و اداره کل آفریقا عربی حضور داشتند.

انتهای پیام

وبگردی