آفتاب

فرمانده شورشیان سوری: شیوه ارسال سلاح‌ از سوی آمریکا به سوریه درست نیست

فرمانده شورشیان سوری: شیوه ارسال سلاح‌ از سوی آمریکا به سوریه درست نیست

رئیس ستاد شورای عالی نظامی وابسته به ارتش آزاد سوریه گفت که شیوه ارسال سلاح‌های آمریکایی به سوریه می‌تواند به ایجاد سیستمی همانند سیستم جنگ سالاران سومالی ختم شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالاله البشیر، رئیس ستاد شورای عالی نظامی وابسته به ارتش آزاد سوریه تاکید کرد که تجهیز بی‌دلیل و توجیه ناپذیر شورشیان سوری از سوی آمریکا متحدان واشنگتن را در جنگ داخلی سوریه تضعیف می‌کند و احتمالا طی سالهای آتی منجر به ایجاد سیستمی همانند سیستم اربابان جنگ سومالی خواهد شد.

این مقام در گفت‌وگو با رویترز عنوان داشت که واشنگتن مانع از ارسال سلاح از طریق شورای عالی نظامی سوریه به گروه‌های شبه نظامی مختلف می‌شود که اغلب خارج از کنترل ارتش آزاد سوریه فعالیت می‌کنند و در این زمینه خود شخصا اقدام می‌کند.

وی که در سال 2012 از ارتش سوریه گریخت، گفت: آمریکا رهبری توزیع سلاح‌ها را در جناح شمال و جناح جنوبی در دست دارد اما ما می‌خواهیم که کنترل آن را به دست بگیریم.

وی افزود: تامین سلاح برای گردانهای مستقل می‌تواند فرماندهان این گردان‌ها را تبدیل به اربابان جنگ کند و پس از آن کنترل آن‌ها در آینده دشوار خواهد شد. این اقدام احتمالا سوریه را به افغانستان و یا سومالی تبدیل می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سخنان البشیر گفت که کمک‌های نظامی تنها به گروه‌های میانه‌رو و واجد صلاحیت که در هماهنگی با شورای عالی نظامی باشند ارسال می‌شود. در حالی که آمریکا می‌گوید که تنها کمک‌های "غیر کشنده" همچون تجهیزات رادیویی و کامیون در اختیار شورشیان قرار می‌دهد اما مقام‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند که سلاح‌های سبک و موشک‌های ضد تانک نیز شامل این کمک‌ها می‌شوند.

عبدالاله البشیر می‌گوید که پس از اینکه شورای عالی نظامی سوریه در ماه دسامبر محموله‌ای را که برای شبه نظامیان بود گم کرد، واشنگتن در حال نادیدن گرفتن آنهاست.

وی در ادامه خواستار ارسال سلاح‌های ضد هواپیما از سوی آمریکا به این شورا شد و به گفته وی این اقدام می‌تواند شورشیان را در تغییر روند جنگ یاری کند.

انتهای پیام

کد N330392

وبگردی