آفتاب

موافقت مجلس با کلیات طرح حدنگاری اراضی ملکی و مرزی

موافقت مجلس با کلیات طرح حدنگاری اراضی ملکی و مرزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موافقت با کلیات طرح جامع کاداستر بر تعیین حد و حدود، تعیین مشخصات جغرافیایی، تعیین ارزش و تعیین صاحب املاک ملکی و مرزی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طرح جامع کاداستر که مشتمل بر 20 ماده است به تایید 151 نفر از 201 نماینده حاضر در جلسه امروز (چهارشنبه) مجلس رسید.

مهدی دواتگری در مخالفت با کلیات این طرح با استناد به اصول 53، 75، 126 و 158 قانون اساسی، طرح مذکور را در مغایرت با این اصول دانست و خواستار بازگرداندن این طرح به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مواد 16 و تبصره 15 طرح مذکور اساس دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت را زیر سوال می‌برد و شورای نگهبان قطعا با این مواد مخالفت می‌کند. همچنین این طرح بار مالی داشته و علاوه بر آن استخدام کارمندان در زمره وظایف رییس قوه قضاییه نیست که در این طرح بر آن صحه گذاشته شده است.

محمد دهقان در موافقت با کلیات، گفت: بسیاری از اختلافات مردم با مردم و مردم با منابع طبیعی و ادارات راه و شهرسازی به دلیل فقدان حدنگاری املاک ملکی و مرزی است و اکثر اراضی کشور شامل کوه‌ها، دریاها و جنگل‌ها حدنگاری نشده است.

وی ادامه داد: حد و حدود، مشخصات جغرافیایی، ارزش و صاحب املاک ملکی و مرزی نامشخص است.

دهقان با اشاره به بار مالی اجرای طرح، گفت: بار مالی اجرای این طرح قبلا در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است و علاوه بر آن درآمد حاصل از اجرای طرح جامع کاداستر نیز بقیه بار مالی را تامین می‌کند.

انتهای پیام

کد N330366

وبگردی