آفتاب

نهاوندیان: در ارتباط با همسایگانمان، طوری عمل کردیم که در ۸ ماه، ۶ رئیس‌جمهور به ایران آمدند

نهاوندیان: در ارتباط با همسایگانمان، طوری عمل کردیم که در ۸ ماه، ۶ رئیس‌جمهور به ایران آمدند

ایسنا نوشت:

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: سیاستِ کار نزدیک و جدی با همسایگان، همیشه باطل‌السحر حرکت‌های تحریمی و تحمیلی انزوا به ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی بوده است و هرچه منافع و روابط ما با همسایگان در هم تنیده شود، بدخواهان آن سوی اقیانوس‌ها کمتر می‌توانند ایران را زیر فشار قرار دهند.

محمد نهاوندیان شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، ایران و ترکیه را دو کشور بسیار مهم از نظر اقتصادی و سیاسی در منطقه دانست و افزود: در شرایطی که بسیاری از کشورها در منطقه مشکلات ناامنی دارند و با چالش‌های داخلی دست به گریبان هستند، ایران و ترکیه از ثبات و اثرگذاری قابل توجهی برخوردارند.

وی ادامه داد: این که دو کشور در قبال برخی مسائل منطقه‌ای تفاوت دیدگاه و تحلیلی داشته‌اند و در عین حال در چنین سطحی با هم گفت‌وگو، رایزنی، همکاری و برنامه‌ریزی می‌کنند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ بویژه آغاز سطح جدیدی از روابط که شورای مشترک راهبردی با مشارکت هیأت وزیران دو طرف تشکیل و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای بحث شود، بی‌سابقه بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین گفت: از طرف دیگر شاید مصداق بسیار بارزی از رویکردی که در دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود که رویکرد برد - برد است، در این رابطه قابل شناسایی بود، به این معنا که هم در حوزه اقتصادی و هم سیاست خارجی، هر دو کشور احساسشان این بود که از این تعمیق روابط برنده می‌شوند بدون آن که طرف دیگر بازنده باشد.

نهاوندیان با بیان اینکه «اصولاً تجلی این مفهوم بسیار مهم در مناسبات خارجی شاید از زاویه دیگری هم اهمیت زیادی داشته باشد»، توضیح داد: دلیل این زاویه از اهمیت، این است که ایران در مذاکرات با ۱+۵ سیاست رفع تحریم را دنبال می‌کند و همزمان در جبهه دفع تحریم هم بسیار فعال و پیروز عمل می‌کند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: سیاستِ کار نزدیک و جدی با همسایگان همیشه باطل‌السحر حرکت‌های تحریمی و تحمیلی انزوا به ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی بوده است، چنان که هرچه با همسایگان منافع و روابطمان در هم تنیده شود، بدخواهان آن سوی اقیانوس‌ها کمتر می‌توانند ایران را زیر فشار قرار دهند.

وی یادآور شد: در همین چند ماهی که از این رویکرد فعال دیپلماسی می‌گذرد، ما در ارتباط به همسایگان بسیار موفق عمل کرده‌ایم به گونه‌ای که در هشت ماه اخیر، شش رئیس‌جمهور از کشورهای همسایه به ایران آمدند و سفرهای رئیس‌جمهور به افغانستان، عمان و حالا ترکیه پس از سفر آن‌ها انجام شده است که این همان شکل روابط عزتمندانه و دیپلماسی فعال است که باید چراغ راه ما باشد.

نهاوندیان با اشاره به سفر اخیر به ترکیه اظهار کرد: خوشبختانه این سفر بسیار پرمحتوا بود یعنی در مسائل اقتصادی حوزه‌های جدی عملیاتی را با طرف‌های ترک بحث کردیم. در موضوع اقتصادی بحث از این شد که روابط ما نباید فقط در سطح روابط تجاری باقی بماند بلکه ما باید وارد مرحله سرمایه‌گذاری‌های مشترک شویم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: سیاست شکوفایی سواحل که دولت در دستور کار خود قرار داده است، به خوبی برای خارجی‌ها قابل فهم است و معنایش این است که کشورهای شمال ایران از جمله ترکیه تا اروپا از طریق خلیج فارس و دریای عمان به اقیانوس هند وصل می‌شوند. این رویکردی کاملاً متحول‌کننده است. ترک‌ها نیز در حوزه مواصلاتی سابقه، تجربه و توانایی دارند و از این رو خیلی از این امر هم در طرح‌های راه‌آهن و هم راه‌سازی استقبال کردند.

وی با بیان اینکه «ترک‌ها همچنین برای ادامه رشد خود به امنیت انرژی نیاز دارند و ایران مطمئن‌ترین منبع برای این کشور به شمار می‌رود»، افزود: البته آن‌ها قرارداد گازی با ما داشته‌اند و نفت هم بصورت تاریخی از ما می‌خریدند ولی این که سهم ایران در بازار آینده انرژی ترکیه افزایش پیدا کند، از موضوعاتی بود که در سفر اردوغان به تهران مورد بحث قرار گرفت، بحث‌های کارشناسی هم شده بود و در این سفر نیز بصورت جدی در مورد آن صحبت و یک گام به نهایی شدن نزدیک شد.

نهاوندیان به موضوع گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: ترکیه تجربه موفقی در ۳۰ سال گذشته در این حوزه دارد و تحول جدی در آن ایجاد کرده است به گونه‌ای که سالانه ۳۵ میلیون گردشگر و رقم بالایی درآمد از این منبع دارد، علاوه بر این که نرخ بیکاری را هم کاهش داده‌اند. ایران ظرفیت عظیم گردشگری دارد و آن‌ها بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و انتقال تجربیات خود هستند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: در پتروشیمی، راه‌آهن و شاید از همه مهمتر در حوزه بانکی، ترک‌ها بسیار آمادگی بالاتر از گذشته از خود نشان دادند که بین بانک‌های ایران و ترکیه قرارداد کارگزاری امضا شود، قرار هم شد کمیته بانکی تشکیل شود و از این رو در حوزه اقتصادی ارزیابی من بسیار مثبت است.

وی بهترین ضامن اجرا و شاخص را برای اینکه یک کار اداری تشریفاتی نتیجه عملی داشته باشد، رویکرد بخش خصوصی به آن موضوع دانست و افزود: به نظرم جلسه‌ای که در محل اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه تشکیل و استقبالی انصافاً با شکوه از آن شد، خود بهترین گواه بر این بود که آنچه سیاسیون دو کشور با هم صحبت کرده بودند، توسط اقتصادانان دو طرف دنبال خواهد شد.

نهاوندیان ادامه داد: من جلسه‌ای را که در اتاق تشکیل شد، شاهدی می‌بینم که موضوع‌ها حتماً دنبال خواهد شد. البته ما باید مجموعه فضای کسب و کار را به گونه‌ای شکل بدهیم که سرمایه‌داران ترک و کلاً سرمایه خارجی یا ایرانیان مقیم خارج احساس کنند که سرمایه‌گذاری در ایران منفعت بیشتری دارد و این شاخص ماست.

وی با اشاره به حوزه گمرک افزود: در حوزه گمرک، یکی از نقاط ضعفی که داریم، در مرزهاست به گونه‌ای که کامیون‌های ترک که برای ترانزیت یا کالارسانی می‌آیند به سازوکاری آسان، سریع و همراه با احترام مواجه شوند؛ چراکه ما به دلیل برخی سخت‌گیری‌ها صف‌هایی تا ۳۰ کیلومتر به علت ناهماهنگی لازم برای بازرسی در گمرک داشته‌ایم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در همین راستا تاکید کرد: ما باید به سرعت در مرزها و گمرکات به گونه‌ای خدمات ارائه دهیم که همه احساس کنند راه ترانزیت ایران آسان‌ترین راه است و خودِ این ترانزیت و اشتغال آن، بسیار قابل توجه است.

به گزارش ایسنا به نقل از واحد مرکزی خبر، نهاوندیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: عزت را در انزوا نمی‌توان تعریف کرد بلکه عزتمندی در رابطه تجلی پیدا می‌کند و اینکه در مسائل منطقه ایران باید برای همه ثابت شود که غیر قابل حذف و انکار است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته می‌شود اختلاف نظر داشت و در عین حال رابطه را در جهت نزدیک کردن نظرات استفاده کرد؛ شکلی که هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی و بویژه منطقه‌ای ظاهر شده است.

نهاوندیان با اشاره به مشارکت رؤسای ایران و ترکیه در جلسه اتاق و نیز تشکیل شورای راهبردی دو دولت در بالاترین سطح رایزنی، گفت: پیش‌بینی من این است که نه فقط در روابط دوجانبه اقتصادی و سیاسی بلکه در همکاری‌های ایران و ترکیه در کشورهای ثالث نیز شاهد تحول جدی خواهیم بود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: ما در اکو، در دی ۸ (D8) و در سازمان همکاری‌های اسلامی حضور داریم و اگر این دو کشور اثرگذار (ایران و ترکیه) در کنار هم باشند، می‌توانند در توسعه دیگر کشورهای اسلامی نیز مؤثر باشند.

وی با اشاره به تصویب پیشنهاد رئیس‌جمهور مبنی بر «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» در سازمان ملل متحد، گفت: تصویب پیشنهاد ایران در مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان WAVE، اتفاق مهمی بود که اگرچه در داخل کشور آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشد ولی هرجا می‌رویم از جمله در بیانیه ما با ترک‌ها روی آن تاکید شد و بطور قابل توجهی این موضع اصولی ایران که اولویت در منطقه، مبارزه با تروریسم است، در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به مفادی از 16 بند مورد تاکید در بیانیه مشترک ایران و ترکیه، تصریح کرد: ‌اینکه مقابله با دسیسه‌های رژیم صهیونیستی در بیانیه قید شود و اینکه بر اقدام مشترک برای احقاق حقوق مردم فلسطین تاکید می‌شود، توفیقات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

نهاوندیان با اشاره به ضرورت تلاش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران، خاطرنشان کرد: روح اقتصاد مقاومتی هم آن است که ما ذره‌ای از حقوق خود نباید عقب‌نشینی کنیم و در عین حال تحمیل محدودیت‌ها و تحریم‌ها را با رفع تحریم و ابتکارات دور زدن آن‌ها دنبال کنیم تا خودشان به جایی برسند که تحریم‌ها را بردارند.

وی در پایان گفت: به نظر کارشناسان، با این سفر فصل جدیدی در مناسبات ایران و ترکیه هم در حوزه اقتصادی و هم سیاسی آغاز شده است. از طرف دیگر هم‌اکنون اروپا بیش از گذشته به این واقع‌بینی رسیده است که در تحمیل محدودیت‌ها، آن‌ها بیشتر ضرر کرده‌اند. اینکه ایران و ترکیه با هم کار می‌کنند، پیام بسیار مهمی برای اروپا دارد و من فکر می‌کنم هرچه جلوتر می‌رویم، در تحلیل هزینه - فایده کار با ایران، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و فایده‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

45503

کد N330261

وبگردی