آفتاب
فوادیان در گفت‌وگو با ایسنا:

حجت‌خواهی باید مسئله اول جامعه منتظر باشد

حجت‌خواهی باید مسئله اول جامعه منتظر باشد

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) گفت: جامعه مهدوی باید از پیرامون خود اطلاع داشته باشد ما نمی‌توانیم بگوییم منتظر ظهور حضرت هستیم در حالی که اهل صله رحم نیستیم و سایر موارد را رعایت نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «در روایات اسلامی شاخصه‌های جامعه موعود و مردمان آن زمان ترسیم شده است» اظهار کرد: ما در روایات اسلامی ویژگی‌های جامعه‌ی مهدوی را داریم اینکه جامعه باید در عصر غیبت چطور جامعه‌ای باشد. به عنوان مثال در روایات داریم که مردم آخرالزمان چطور مردمانی هستند و اینکه چطور باید منتظر ظهور امام زمان(عج) باشند.

وی افزود: یکی از بحث‌هایی که در روایات داریم بحث تکافل اجتماعی است اینکه مردم جامعه‌ آخرالزمان نباید نسبت به وضعیت هم نوع خود بی‌تفاوت باشند. علی‌بن مهزیار اهوازی که پس از 20 سفر پیاده به حج رفته بود که در این سفرها بتواند امام زمان را ببیند و در بیستمین سفر موفق به دیدار می‌شود حضرت به ایشان می‌فرمایند که من شبانه روز منتظر آمدن تو بودم چرا نمی‌آمدی او گفت آقا من می‌خواستم بیایم ولی کسی نبود که من را بیاورد.

معاون پژوهشی بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) ادامه داد: حضرت به ایشان فرمود تو سه کار را انجام می‌دادی که آن سه کار باعث می‌شد که دیدار به تاخیر بیافتد یکی از آن کارها این بود که به فکر ضعفای جامعه شیعه نبودی و بیشتر به فکر جمع‌آوری بودی و سومین کارت این بود که صله رحم را قطع کرده بودی. تمامی این موارد باعث شد که این دیدار به تعویق بیافتد.

فوادیان خاطرنشان کرد: این احادیث نشان از آن دارد که جامعه مهدوی باید از پیرامون خود اطلاع داشته باشد ما نمی‌توانیم بگوییم منتظر ظهور حضرت هستیم در حالی که اهل صله رحم نیستیم و سایر موارد را رعایت نمی‌کنیم. اگر می‌خواهیم زمینه‌ساز واقعی ظهور حضرت باشیم باید تمامی دستورات را رعایت کنیم.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت در پایان گفت: خصوصیات یک جامعه منتظر مانند خصوصیات زمان حکومت علوی است، نمی‌گویم کامل باید شبیه آن زمانی باشد که امام در جامعه حکومت می‌کند ولی حداقل باید شاخصه‌های حکومت علوی را داشته باشد و به آن تکافل اجتماعی برسد. ما باید به مستضعفین شیعه توجه کنیم و این افراد مستضعف فقط شامل مستعضف مالی نیست خیلی از انسان‌ها در بین شیعیان زندگی می‌کنند ولی از نظر فکری پایین هستند و هنوز پی به این نبرده‌اند که باید بدانند حجت‌خواهی مسئله اول زندگی آنها است و توجه به این افراد می‌تواند از شاخصه‌های مهم جامعه منتظر باشد.

انتهای پیام

کد N329958

وبگردی