آفتاب

نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری اندونزی/ سوبیانتو زیر تیغ انتقادها

نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری اندونزی/ سوبیانتو زیر تیغ انتقادها

کوالالامپور – ایرنا - نخستین مناظره تلویزیونیˈجوکو ویدودوˈ و ˈپراباوو سوبیانتوˈ رقبای انتخابات ریاست جمهوری اندونزی شب گذشته برگزار شد و سوبیانتو زیر تیغ انتقادات فعالیت های ضد حقوق بشر رقیب خود قرار گرفت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ویدودو فرماندار شهر جاکارتا و نامزد حزب تلاش دموکراتیک در این مناظره تلویزیونی که از شبکه مترو این کشور پخش شد و در آن علاوه بر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، معاونان احتمالی آنها نیز حضور داشتند نسبت به رقیب خود بهتر ظاهر شد.
یوسف کالا که به عنوان معاون جوکو ویدودو نامزد حزب تلاش دموکراتیک در این مناظره شرکت داشت به عنوان نخستین سئوال بحث رعایت حقوق بشر توسط سوبیانتو را در دورانی که وی نظامی بوده است را مطرح کرد.
بحث نقض حقوق بشر توسط سوبیانتو در زمانی که وی در ارتش این کشور مشغول به فعالیت بوده از روزهای نخست بحث ریاست جمهوری وی مطرح شده است.
سوبیانتو در پاسخ به این سئوال گفت که در زمان خدمتش تنها به مسئولیتش عمل کرده و قضاوت در مورد عملکرد او با مقامات مافوق است.
اتهامات سوبیانتو به عنوان یکی از مقامات ارشد نظامی اندونزی به سال 1998 بازمی گردد که در آن زمان علیه برخی از فعالان مدنی اندونزی اقداماتی از قبیل آدم ربایی انجام شده بود.
با وقوع بحران مالی سال های پایانی قرن بیستم و بدتر شدن شرایط اقتصادی و نظم اجتماعی در اندونزی، سوبیانتو از مسلمانان اندونزی خواست برای مبارزه علیه خائنین به ملت با وی همراه شوند.
یک گفت وگوی خصوصی سوبیانتو با دیگر مقامات اندونزی نشان می دهد که وی خواستار بیرون راندن چینی های اندونزیایی از این کشور شده و اعلام کرده بود حتی به رغم بازگشت اقتصاد به 20 یا 30 سال گذشته خواستار انجام این اقدام است.
سوبیانتو همچنین در شورش های 1998 اندونزی که به دلیل بحران مالی، کمبود غذا و نبود شغل به وقوع پیوست و باعث استعفای ˈسوهارتوˈ رییس جمهوری این کشور شد، نقش ایفا کرده و امروز بعد از گذشت 16 سال در انتخابات دامنگیر وی شده است.
سوهارتو دومین رییس جمهوری اندونزی بود که از سال 1967 تا سال 1998 قدرت را در اختیار داشت.
در حالی که نخستین سئوال یوسف کالا باعث شد سوبیانتو وقت خود را صرف پاسخ با مسائل گذشته کند، اما جوکو دیدودو سخنان خود را با صحبت از برنامه های آینده آغاز کرد و توانست با مانور بر روی آنچه به عنوان شهردار و فرماندار جاکارتا انجام داده است، تصویر مناسبی از خود ارائه کند.
سخنان ویدودو تحلیلگران و کارشناسان را بر آن داشت تا اعلام کنند که وی در نخستین مناظره تلویزیونی توانست بر تعداد حامیان خود بیافزاید.
به رغم عملکرد بهتر ویدودو در نخستین مناظره، اما تا پایان مبارزات انتخاباتی اندونزی حدود چهار هفته باقی است که این مدت زمان می تواند نقش مهمی در رفتار انتخاباتی رای دهندگان ایفا کند.
نتایج نظرسنجی های انتخاباتی اندونزی تا پیش از برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی رقبا نشان داد 35 ممیز 42 درصد از مردم این کشور جوکو ویدودو نامزد ریاست جمهوری و یوسف کالا نامزد معاونت وی از حزب تلاش دموکراتیک را مورد حمایت قرار داده اند.
پراباوو سوبیانتو و هاتا رادجاسا که رقبای ویدودو و یوسف کالا هستند نیز حمایت 22 ممیز 75 درصد از مردم اندونزی را از از آن خود کرده اند.
هر چند که تا پیش از مناظره شب گذشته 41 ممیز هشت درصد از رای دهندگان هنوز تصمیم خود را در مورد حمایت از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده بودند، اما این مناظره به طور قطع بر تعداد مخالفان و هواداران رقبای ریاست جمهوری اندونزی تاثیرگذار خواهد بود.
186 میلیون رای دهنده اندونزیایی قرار است روز 18 تیر در این کشور 17 هزار جزیره که پرواز بر آسمان آن شش ساعت به طول می انجامد و به 700 زبان گفت وگو می کنند در انتخابات شرکت کنند و به دو نامزد از چهار نامزد انتخابات رای دهند.
در این انتخابات رییس جمهور اندونزی و معاون وی انتخاب و سرنوشت این کشور را برای یک دوره پنج ساله رقم خواهند زد.
آساق**د.م **1611
کد N329948

وبگردی