آفتاب

پوستر یک هنرمند برای جام جهانی فوتبال

پوستر یک هنرمند برای جام جهانی فوتبال

بهزاد شیشه‌گران به مناسبت آغاز جام جهانی فوتبال و حضور ایران در آن پوستری را طراحی کرد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این گرافیست در یادداشتی که در توضیح پوسترش نوشته آورده است: «خاستگاه اولیه و اصلی ورزش فوتبال کسب لذت و سرگرمی بوده و جام جهانی فوتبال که از سال 1930 شروع شده بر پایه برنامه صلح تهیه و تدوین شد.

از آنجا که فوتبال جزء یکی از ورزش‌های پرطرفدار محسوب می‌شود، المپیک‌ها و جام جهانی که با کارکرد صلح در جهان نقش خود را آغاز کرده‌اند، امروزه بیشتر به کارکردی اقتصادی و رقابتی و به پدیده‌ای اجتماعی و جهانی تبدیل شده‌اند و این پدیده‌ توانسته کل جامعه و جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

برگزاری مسابقات فوتبال در سطح جهانی امروزه در نزد بسیاری از جامعه‌شناسان به عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری میزان همبستگی ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فوتبال می‌تواند در بالا بردن این همبستگی نقش مهمی ایفا کند.

یکی از کارکردهای ورزش بالا بردن همبستگی ملی است و کشورهایی که از تعدد اقوام برخورداند از ورزش‌های گروهی به ویژه از فوتبال به عنوان بالا بردن وحدت ملی استفاده می‌کنند و اگر امروزه فوتبال به عنوان نمادی برای جهانی‌سازی نام برده می‌شود برای این است که تمامی بازیکنان از تمام نژادها، قوم‌ها و فرهنگ‌ها را دور هم جمع می‌کند و تحت قواعد یکسان و جهانی به مسابقه می‌پردازند.

کشور آلمان در سال 2006 در 25 روز جام جهانی، بدون توجه به این که تیم ملی فوتبالش تا فینال بازی‌ها صعود کند یا خیر، 24 کنسرت، 4 نمایشگاه صنعتی، 3 کاروان فرهنگی خیابانی، 4 تئاتر تاریخی و 2 نمایشگاه ورزشی برگزار می‌کند.

برگرفته از مقاله محمد دشتی»

انتهای پیام

کد N329852

وبگردی